ملاقات با بودای خفته در بانکوک

معبد بودای خفته بانکوک، یکی از زیباترین معابدی است که می‌توانید در سفر خود با تور تایلند از آن‌جا دیدن کنید. این معبد، به عنوان بخشی از مجموعه تاریخی و گردشگری کاخ بزرگ تایلند یا همان گرند پالاس بانکوک، هر روز میزبان گردشگران زیادی از سراسر جهان است. این معبد، درست در نزدیکی یکی دیگر از مشهورترین معابد گرند پالاس یعنی معبد زمردین قرار گرفته است.  معبد بودای خفته، یکی از شش معابد مشهور تایلند است، که عنوان بالاترین درجه سلطنتی تایلند را کسب کرده‌اند؛ آویسا به شما پیشنهاد می‌کند در سفر خود به تایلند از این معبد دیدن کنید.

 

بودای خفته یا معبد وات فو؟

نام اصلی این معبد، معبد وات فو (Wat Pho) است، که در طول زمان به خاطر مجسمه اصلی آن، به معبد بودای خفته (Sleeping Buddha Temple) نیز شهرت یافته است. مجسمه اصلی معبد بودای خفته، یک تندیس بسیار بزرگ است که به صورت افقی ساخته شده و به همین دلیل هم نام بودای خفته یا بودای لمیده بر آن نهاده شده است.

طول این تندیس عظیم، 46 متر و ارتفاع آن 15 متر است. این مجسمه سنگین وزن و بزرگ، با نقش‌های برجسته‌ای از جنس طلای خالص زینت داده شده است. علاوه بر طلای خالص، با مشاهده این مجسمه خواهید دید که در قسمت چشم‌های بودا و همچنین پاهای آن، از مرواریدهایی برای زینت استفاده شده است که ارزش مادی آن را افزایش داده‌اند.

 

بخوانید: معرفی بهترین مقاصد تاریخی تایلند

 

 

تاریخچه معبد بودای خفته در تایلند

معبد بودای خفته، در نزدیکی رودخانه مشهور چائو فرایا (Chao Phraya) در بانکوک قرار دارد. این معبد، از نظر تاریخی، یکی از قدیمی‌ترین و ارزشمندترین معبدهای بودایی است که علاوه بر ارزش تاریخی، از نظر معنوی نیز برای مردم تایلند و کشورهای همسایه از اهمیت بالایی برخوردار است. این معبد، به دستور پادشاه رامای اول ساخته شده بود اما آنچه امروز می‌بینید، حاصل گسترش و بازسازی است که در دوره پادشاه رامای سوم انجام شد.

البته می‌توان گفت که این معبد، در زمان‌های گذشته، به عنوان یک مرکز آموزش دولتی در تایلند کاربرد داشت که علاوه بر علوم دینی و مذهبی، ادبیات و علم طب سنتی هم در آن آموزش داده می‌شد. معبد وات فو، رکوردهای دیگری را هم به نام خود ثبت کرده است. به عنوان مثال، از این معبد به عنوان نخستین مرکز مدیتیشن و عبادت راهبان نیز یاد شده است. از سوی دیگر، نام این معبد بانکوک، به عنوان نخستین مرکز ماساژ سنتی و درمانی تایلند و مقر ملی آموزش و نگهداری از داروهای سنتی تایلندی در تاریخ این کشور به ثبت رسیده است.

 

 

معبد بودای خفته و میراثی از مجسمه‌های بودایی

این معبد هم مانند بسیاری دیگر از معابد بودایی، از چند اتاق عبادت‌خانه تشکیل شده است. در این عبادت‌خانه‌ها، علاوه بر مجسمه اصلی بودای خفته، بیشتر از 390 مجسمه دیگر هم خواهید دید که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. برخی از این مجسمه‌ها از جنس طلا و نقره ساخته شده‌اند که زیبایی چشم‌ربایی دارند.

البته تمام این مجسمه‌ها، از روز نخست در این معبد نگهداری نمی‌شدند، بلکه در طول زمان، از شهرها، معابد و عبادتگاه‌های دیگر بودایی در تایلند به این معبد آورده شده‌ و یا اهدا شده‌اند. علاوه بر مجسمه‌ها، تصاویر و کتیبه‌های مرمری زیادی در این معبد خواهید دید که در نوع خود منحصر به فرد هستند.

 

بخوانید: نکاتی برای سفر ارزان به بانکوک

 

 

بخش‌های مختلف معبد بودای خفته که باید از آن دیدن کنید

کارشناسان میراث فرهنگی تایلند، به شما پیشنهاد می‌کنند از بخش‌های مختلف این معبد دیدن کنید. به عنوان مثال خوب است که چهار نمازخانه یا عبادتخانه اصلی معبد را ببینید. محلی که 394 تصویر و تندیس طلا و نقره‌ای بودا در آن‌جا نگهداری می‌شود.

همچنین به خاطر داشته باشید که در حیاط های معبد وات فو هم کمی وقت بگذرانید. در این زمان، می‌توانید از مجسمه‌های بزرگی که در حیاط قرار گرفته‌اند، دیدن کنید. علاوه بر این گلدان‌های سفالی و سرامیکی و کاشی‌های رنگارنگی را خواهید دید که برای تزیین بخش‌های مختلفی از این فضا به کار گرفته شده‌اند.

اگر به اندازه کافی، برای بازدید از این معبد وقت دارید، می‌توانید ماساژ درمانی معبد، که به شیوه‌های سنتی ارایه می‌شود را هم امتحان کنید. این ماساژ علاوه بر اینکه آرامش‌بخش و نیرو دهنده است، با استفاده از حالت‌های ویژه یوگا، برای کاهش استرس، بهبود گردش خون و برطرف کردن ناپاکی‌های بدن مفید است و یکی از جالب‌ترین ماساژهای جنوب شرق آسیا است. از آن‌جایی که این ماساژ در اتاق‌های خصوصی ارایه می‌شود، بهتر است اگر در روزهای تعطیل و یا فصل‌های پرگردشگر به تایلند سفر کرده‌اید و قصد دارید حتما این ماساژ را انتخاب کنید، بهتر است از قبل برای خود نوبتی رزرو کنید.

 

 

دانستنی‌هایی برای گردشگران

  • پیش از ورود به فضای داخلی معبد، باید کفش‌های خود را در بیاورید.
  • این معبد، مانند مراکز مذهبی دیگر، از جایگاه ارزشمندی در میان مردم بودایی برخوردار است، به همین دلیل هم برای بازدید از آن باید لباس مناسب به تن کرده باشید. برای زنان و مردان، پوشیدن لباس‌هایی که سر شانه را پوشانده باشد و کوتاهتر از بالای زانو نباشد، الزامی است.
  • برای بازدید از این معبد، می‌توانید از حضور راهنماهای حرفه‌ای انگلیسی زبان استفاده کنید. این راهنماها، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار می‌دهند. البته برای رزرو هر راهنما باید حدود 200 تا 400 بات بپردازید. هرچه تعداد همراهان شما بیشتر باشد، سهم شما از این مبلغ کاهش خواهد یافت.
  • ساعت و روزهای بازدید: هر روز از ساعت 8:30 صبح تا 6:30 بعد از ظهر
  • ساعت استفاده از خدمات ماساژ در معبد: از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

 

بخوانید: آشنایی با زیباترین سواحل پاتایا

 

 

مطالب مرتبط