آشنایی با گرند پالاس در بانکوک

در سفر با تور تایلند، در جای جای این سرزمین شاهد کاخ‌های باشکوه و تاریخی هستید. کاخ بزرگ تایلند یا همان گرند پالاس، یکی از دیدنی‌ترین آثار و جاذبه‌های گردشگری بانکوک است. کاخ بزرگ تایلند، مجموعه‌ای از ساختمان‌ها و معابد است که درست در قلب شهر بانکوک ساخته شده است. قدمت این مجموعه ارزشمند تاریخی، به سال 1782 میلادی باز می‌گردد. زمانی که ساختمان اصلی آن، به عنوان محل سکونت رسمی پادشاهان سیام (و پس از آن تایلند) ساخته شد. پادشاه تایلند، دربار و دولت سلطنتی او تا سال 1925 میلادی در همین مجموعه سکونت داشتند، اما پس از آن اوضاع اندکی تغییر کرد. مجموعه ساختمان‌های این کاخ، اکنون هم کاربری دولتی و حکومتی دارند و هم بخشی از آن‌ها به عنوان جاذبه‌های گردشگری و میراث فرهنگی تایلند، حفاظت می‌شود. این مجموعه، هر سال میزبان مراسم‌های سلطنتی تایلند است.

 

تاریخچه کاخ بزرگ تایلند

ساخت کاخ بزرگ تایلند در تاریخ ششم می سال 1782 میلادی به دستور پادشاه فتوتایوتفا چولالوک (Phutthayotfa Chulalok) یا همان رامای اول آغاز شد. رامای اول، بنیانگذار سلسله چاکری (Chakri Dynasty) بود که پس از انتقال پایتخت از تونبوری (Thonburi) به بانکوک، تصمیم به ساخت این بنا گرفته بود.

در طول سال‌های فراوان و سلطنت‌های پی در پی، ساختمان‌ها و بناهاس جدید فراوانی به ساختمان مرکزی کاخ افزوده شد. به ویژه در زمان سلطنت پادشاه رامای پنجم، که گویی علاقه خاصی به ایجاد بناهای جدید و باشکوه در این مجموعه داشت. تا سال 1925 میلادی، پادشاهان وقت، خانواده سلطنتی و دولت مرکزی به طور دایمی در این کاخ اقامت می‌کردند اما پس از آن، با تغییر فضای حاکم بر تایلند و تغییر دیدگاه‌های سلطنتی، این رویه تغییر کرد. با لغو سلطنت مطلق در تایلند که در سال 1932 میلادی رخ داد، تمامی سازمان‌های دولتی و ادارات حکومتی، فعالیت‌های خود را به بیرون از این کاخ انتقال دادند.

 

بخوانید: ۷ ماجراجویی طبیعی و جذاب در کرابی

 

 

معماری و تنوع سازه‌های کاخ بزرگ تایلند

از نظر شکل هندسی می‌توان گفت که مجموعه کاخ سلطنتی، تقریبا به شکل یک مستطیل است و مساحتی برابر با 218 هزار و 400 مترمربع دارد که با چهار دیوار عظیم احاطه شده است. این مجموعه سلطنتی، در ساحل رودخانه چائو فریا و در قلب جزیره Rattanakosin بانکوک قرار دارد که امروز به عنوان بخشی از منطقه فرا ناخن تایلند شناخته می‌شود. اگر اهل هنر هستید این مکان یکی از نقاط جذاب بانکوک برای عکاسی است.

همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم، این کاخ بزرگ به جای آنکه یک ساختار واحد داشته باشد، مجموعه‌ای از ساختمان‌ها، سالن‌ها و سازه‌های دیگری است که در کنار هم قد کشیده‌اند. این سازه‌ها، در میان فضای سرسبز، باغ‌ها و حیاط‌های منحصر به فردی قرار دارند که در طول زمان ساخته شده‌اند. به دلیل همین تدریجی بودن کامل شدن این مجموعه، تقارنی در این سازه‌ها نخواهید دید، چراکه در طول 200 سال، هرکدام از پادشاهان، با اعمال سلیقه‌ و نظر خود، مجموعه‌های تازه‌ای را بنا کرده‌اند که از قوانین معماری یکنواخت پیروی نکرده است.

 

 

برخی از دیدنی‌ترین ساختمان‌ها و سازه‌های کاخ بزرگ تایلند

مجموعه تاریخی کاخ بزرگ تایلند در بانکوک، بیشتر از سی ساختمان و بخش مختلف را در خود جای داده است. از عمارت‌های باشکوه پادشاهی و ساختمان‌های دولتی و حکومتی گرفته تا معابد، موزه‌ها و کتابخانه‌ها. بازدید از برخی از این ساختمان‌ها برای عموم آزاد است اما برخی دیگر، هنوز کاربری‌های حکومتی دارند و امکان بازدید از آن‌ها وجود ندارد. در ادامه با چهار ساختمان جذاب برای گردشگران آشنا خواهیم شد:

 

 

قصر بزرگ چاکری (The Great Chakri Palace)

این ساختمان، در گذشته به عنوان اقامتگاه اصلی سلطنتی شناخته می‌شد، اما امروز تنها می‌توانید آثار یادگاری به جای مانده از آن دوران را در این‌جا مشاهده کنید. از اتاق‌های با شکوه نشیمن پادشاهی با نقاشی‌های اعجاب‌انگیز از پادشاهان تایلند تا وسایل و لوازمی که مورد استفاده آن‌ها بود.

 

بخوانید: بهترین موزه‌های پاتایا با دیدنی‌های جذاب

 

 

معبد زمردین بودا (Temple of the Emerald Buddha) 

معبد زمردین بودا، یکی از دیدنی‌ترین سازه‌های مجموعه کاخ بزرگ تایلند است. در ابتدای ورود به این مکان مقدس، دو مجسمه زمردین بزرگ خواهید دید که بر اساس افسانه‌ها، محافظ ورودی معبد هستند. علاوه بر این، در این معبد می‌توانید آثار ارزشمند فراوانی مانند مجسمه‌ها و هدایای تجار چینی برای بودا را مشاهده کنید. مجسمه شیاطین یکی دیگر از دیدنی‌های معبد زمردین بودا است که خوب است حتما از آن دیدن کنید. هم‌چنین، یک مجسمه نفیس بودا در حال مراقبه کردن نیز در این معبد قرار دارد که از سنگ یشم نیمه قیمتی ساخته شده و لباس‌هایی از جنس طلا بر تن دارد.

 

 

ساختمان رویال پنتون (Prasat Phra Debidorn)

 ساختمانی به نام Prasat Phra Debidorn که به نام رویال پنتون (Royal Pantheon) نیز معروف است، جذابیت ویژه‌ای برای گردشگران دارد. در این ساختمان می‌توانید مجسمه‌های بزرگی از پادشاهان سلسله چاکری تایلند را ببینید که به روی‌تان لبخند می‌زنند. البته هدف اصلی از ساخت این سازه، ایجاد محلی برای مجسمه اصلی بودا بود اما طراحی‌ها بر اساس میل پادشاه پیش نرفت و در نتیجه کاربرد آن هم تغییر کرد.

 

بخوانید: جذاب‌ترین محله‌های بانکوک

 

 

ساختمان طلایی کتابخانه

ساختمان کتابخانه که نام تایلندی آن Phra Mondop است، بنای زیبایی است که از موزاییک‌های کوچک شیشه‌ای سبز و طلایی‌ ساخته شده است. یک گلدان سنگی و مجسمه‌های نقره‌ای خالص هم در ورودی این ساختمان قرار دارند که جذابیت آن را دو چندان کرده‌اند. این ساختمان، که به ساختمان طلایی هم مشهور است یکی از مقدس‌ترین کتاب‌های تایلند یعنی Canon of Buddha را در خود جای داده است. کتابی که بر روی برگ درخت نخل نوشته شده و از نظر تاریخی و فرهنگی ارزش زیادی دارد. البته بازدید از این کتابخانه برای عموم آزاد نیست اما شما می‌توانید از بیرون ساختمان و از میان دیوارهای شیشه‌ای، نمایی کلی از آن را مشاهده کنید.

 

 

دانستنی‌های بازدید از گرند پالاس تایلند برای گردشگران

هزینه ورودی: هزینه ورودی برای بازدید از کاخ بزرگ تایلند، برای هر نفر، معادل 500 بات در نظر گرفته شده است.

 

مطالب مرتبط