پیاده‌روی در جاده توشتی گرجستان

عالی، باورنکردنی، نفس‌گیر، بی‌نظیر، شگفت‌انگیز، غیرقابل انکار ... کلمات بسیاری را می‌توان برای توصیف این منطقه دورافتاده در گرجستان استفاده کرد. این ناحیه، دارای زیباترین جاده‌های دنیاست وآنقدر پانوراما است که از هر طرف نگاه کنید به منظره‌ای بی‌نظیر از کوهستان دست خواهید یافت. پنیر محلی (گودا)، نوشیدنی محلی، فرهنگ سوارکاری، سنت‌های عبادی، اعیاد محلی، زیباترین روستاهای گرجستان همراه با احساسی از دوران قرون وسطی و نیز چوپانان و زندگی عشایری از ویژگی‌های بارز توشتی هستند.

این مکان، جایی است که انسان را وامی‌دارد تا عاشق شود، شعر بگوید و گل‌های زیبای مسیرهای کوهستانی را ببوید. توشتی، دارای دهکده‌های جذاب بسیار زیادی است و بیشتر آنها را می‌توانید با پیاده طی کنید. در این جاست که همه رودخانه‌های شمالی به سمت چچن و داغستان سرازیر می‌شوند و همه آنها یک نام دارند: آلازانی

اگر با تور گرجستان سفر می‌کنید و می‌خواهید با توشتی آشنا شوید، در ابتدا مقاله‌ای درباره پارک ملی توشتی در گرجستان را مطالعه کنید. سپس بیایید تا با هم به گشت و گذار و پیاده‌روی در جاده توشتی بپردازیم و از جاذبه‌های این منطقه لذت ببریم.

 

مناطق مختلف توشتی

توشتی به 4 بخش یا تنگه تقسیم شده است:

  • پیرکیتا که زیباترین و دیدنی‌ترین روستاهای گرجستان یعنی دارتلو، پارسما، کواولو، دانو و گیروی را شامل می‌شود.
  • گومتساری که دره‌ای است با جاده‌های پانورامیک و یک دهکده کوچک به نام بوچورنا.
  • تسواتا که ادامه گومتساری است و نسبتا کوهستانی‌تر و کم جمعیت تر است و گردشگران کمتری دارد.
  • دوچو که منطقه‌ای بسیار زیباست.

 

بخوانید: گرجستان مکانی برای عاشقان پیاده‌روی‌ طولانی

 

 

پیاده‌روی در مسیر توشتی

برای رفتن به جاده توشتی، می‌توانید از تورهای جیپ در تفلیس و یا اتوبوس‌هایی که از ایستگاه اورتاچالا حرکت می‌کنند و یا با تاکسی‌هایی که در نزدیکی متروی ایسانی هستند، به الوانی بروید. از الوانی نیز می‌توانید با جیپ به اومالو بروید.

اگر در مسیر اومالو- توشتی به پیاده‌روی بپردازید، از روستاهای بی‌نظیر دیکلو و شناکو عبور خواهید کرد و می‌توانید از قلعه دیکلو نیز دیدن کنید. در این مسیر می‌توانید از امکانات اقامتی در بهترین هتل‌های کوهستانی گرجستان در این منطقه برخوردار شوید. البته واقعیت این است که جاده به سمت اومالو که روستای اصلی توشتی به شمار می‌آید، کمی ترسناک است و چشم شما مرتب به پرتگاه خواهد افتاد. بارش برف و لغزش زمین در فصولی از سال این جاده را غیرقابل دسترسی و خطرناک می‌کند.

 

 

به هر حال پیاده‌روی یا رانندگی به سمت توشتی را باید از صبح زود شروع کنید. این جاده طولانی است و لازم است که برای لذت بردن از مناظر اطراف و غروب زیبایش، فرصت کافی داشته باشید. در ابتدا لازم است که از طریق گذرگاه گمبوری به منطقه کاختی بروید. در طول مسیر، از یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای گرجستان یعنی آلاوردی عبور خواهید کرد.

اگر از سمت الوانی حرکت می‌کنید، می‌توانید از راهنمای خود بخواهید که محل دفن اسب قهرمان توشتی یعنی Zezva Gaprindauli را به شما نشان دهد که از جاذبه‌های گردشگری گرجستان در این محل است. مدت کوتاهی بعد از اینکه جاده الوانی توشتی را به سمت دره رودخانه جنگلی پیش رفتید، جاده آسفالت به پایان می‌رسد و بعد از دقایقی با زیباترین مسیرهای مارپیچ دنیا مواجه خواهید شد. در این مرحله، لازم است که 2.5 کیلومتر صعود کنید که البته کار آسانی نخواهد بود. 

 

 

قبل از رسیدن به پاسگاه، حمام‌های Torghva را خواهید دید. در این مکان، به لطف آنتن وای فای تازه نصب شده در گذرگاه آبانو، می‌توانید سلفی‌های خود از این ارتفاع حدودا 3000 متری را به اشتراک بگذارید. به طور کلی، جاده توشتی آنقدر که به نظر می‌رسد ترسناک نیست. این مسیر باریک نیست و رانندگان زیادی وجود دارند که هر سال ده‌ها بار به آنجا می‌روند. اما شما نمی‌توانید به تنهایی با اتومبیل کرایه‌ای خود در توشتی رانندگی کنید. برای طی کردن جاده‌های محلی، به راهنمایی یک لیدر نیاز دارید. علاوه بر این، گذرگاه 2930 متری آبانو و جاده مارپیچی در داخل دهکده‌ها و دره‌ها دارای مسائل متعددی است.

جاده توشتی به سمت تنگه گومتساری یکی دیگر از جاده‌های پانوراما است که باید به آن توجه داشته باشید. در این مسیر می‌توانید از روستای دوچو دیدن کنید، از تپه‌ها پایین بروید و خانه‌هایی را بیابید که از بالکن‌هایشان چشم اندازی به منظره بی‌بدیل طبیعت دارند. آن پایین، رودخانه‌ای را خواهید یافت که می‌توانید در کنارش پیاده روی کنید و روی پل زیبایش عکس‌هایی به یاد ماندنی ثبت کنید.

 

بخوانید: بهترین تور تفلیس‌گردی با پای پیاده

 

 

جاده توشتی به سمت روستای دارتلو نیز، از یک گذرگاه عبور می‌کند و در صورت بی‌تجربه بودن ممکن است برخی از سنگ‌ها باعث پنچری تایرها شوند. در این مسیر می‌توانید از جنگل‌های کاج، انواع توت‌ها و موزه دارتلو دیدن کنید. همچنین می‌توانید از دارتلو به سمت روستای کواکو بالا بروید و یا به سمت روستای دانو پایین بیایید. در امتداد این مسیر از روستای عاشقانه و بی‌بدیل پارسما نیز گذر خواهید کرد. این دهکده، در ارتفاع 2 هزار متری از سطح دریا در کنار رودخانه آلازانی واقع شده است. در فصل بارندگی قبل از بارش برف، بیشتر اهالی، روستا را ترک می‌کنند و گوسفندان خود را به کاختی باز می‌گردانند.

اگر از جاده توشتی به سمت روستای شناکو می روید، در نظر داشته باشید که این مسیر در زمان بارش باران و وجود گل و لای بسیار خطرناک می‌شود و حتی افراد محلی نیز در این زمان‌ها از آن عبور نمی‌کنند. اما در سایر مواقع، مشکلی وجود ندارد و مناظر کوهستانی بی‌نظیری را به نمایش می‌گذارد.

 

بخوانید: لوازم ضروری طبیعت‌گردی در گرجستان

 

 

خرید و خوراک در مسیر توشتی

شما سوغاتی‌های محلی بسیاری را در اومالو و دیکلو خواهید یافت. پیشنهاد می‌کنیم که حتما محصولات با کیفیت و تهیه شده از پشم، پارچه‌های مرغوب، جوراب و کلاه گرم را با رنگ‌های متنوع خریداری کنید. در نظر داشته باشید که در توشتی، هیچ دستگاه خودپرداز یا مغازه‌ای وجود ندارد، بنابراین از قبل پول نقد به همراه داشته باشید. در ضمن هیچ داروخانه‌ای در این منطقه نیست و لازم است که داروهای مورد نیاز و مسکن‌ها و ضد حساسیت‌ها را نیز از قبل خریداری کنید و به همراه بیاورید.

چندین کافه در دارتلو وجود دارد که غذاهای محلی گرجستان را در اختیارتان قرار می‌دهند. گفتنی است که مواد غذایی، حاوی خمیر و پنیر زیادی است. همچنین می‌توانید خینکالی و نیز کوتوری که یک نوع خاچاپوری نازک محلی است را در اینجا امتحان کنید. پنیر گودای محلی را نیز می‌توانید خریداری کنید پنیرهای گلوله‌ای شکل محلی خشک شده را امتحان کنید. بعلاوه، توشتی مکانی عالی برای خرید گوسفند و یا غذاهایی نظیر شیشلیک است.

 

 

سنت‌های ساکنان توشتی

به یاد داشته باشید خوردن گوشت خوک به هیچ وجه در این ناحیه مجاز نیست. اهالی این منطقه، کمی خرافاتی هستند. در برخی قسمت‌ها نظیر اومالو، زنان مجاز به ورود به عبادتگاه‌ها نیستند. اگر در هنگام نزدیک شدن به این اماکن به شما تذکر دادند و یا شما را منع کردند، حتما جدی بگیرید.

لازم است که به سنت‌های آنها احترام بگذارید. در غیر این‌صورت اگر تصادف یا مشکلی برایتان پیش بیاید، آنها شما را محکوم می‌کنند که خدایان را ناراحت کرده‌اید. افراد محلی، گوسفندان را برای زیارتگاه‌ها قربانی می‌کنند. در اعیاد و تعطیلات، ساکنان اغلب از گردشگران برای مشاهده آیین‌های خود دعوت می‌کنند.

 

بخوانید: معرفی پارک‌های ملی گرجستان

 

 

امیدواریم که از گشت و گذار در جاده توشتی گرجستان خسته نشده باشید. سفر در این مسیر، مخاطرات خاص خودش را دارد و اغلب در بالای دره‌ها  و پرتگاه‌ها سپری می شود. اما آنچه گردشگران را تشویق به حرکت در این جاده می‌کند، مناظر بی‌بدیل طبیعی و کوهستان‌هایی است که نظیرش را در هیچ کجای دنیا نمی‌توان یافت. به هر حال هر خواسته‌ای بهای خود را دارد.

 

مطالب مرتبط