آشنایی با منطقه بشومی در گرجستان

بشومی، یک تفرجگاه کوهستانی در آدجارای گرجستان است. در سال‌های اخیر در محله‌های بشومی، زیرساخت های توریستی به سرعت توسعه یافته است. در فصل تعطیلات که عمدتا از  ژوئن تا سپتامبر طول می‌کشد، جمعیت بسیاری از گردشگران را در این منطقه زیبا خواهید یافت. این امر به ویژه در مورد اسکی و کوهنوردی صادق است.

مناظر بی‌بدیل، نوشیدن هر روزه شیر محلی تازه، دیدن ستارگان در آسمان پاک شب، گاوها و اردک‌های وحشی و دریاچه‌های اطراف از مهم‌ترین جاذبه‌های بی‌نظیر این بخش از گرجستان به شمار می‌آیند. اگر با تور گرجستان سفر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که از تابستان رویایی بشومی غافل نشوید. 

 

موقعیت بشومی

این تفرجگاه در فاصله 2000 متری از سطح دریا و 30 کیلومتری شهر Khulo  واقع شده است. گفتنی است که اگر دوست دارید از تفریحات جذاب سوانتی گرجستان بهره‌مند شوید، این منطقه در شمال غربی بشومی قرار دارد. از شهر ساحلی باتومی حدود 4 تا 5 ساعت طول می‌کشد تا با مینی بوس به روستای بشومی در آدجارا برسید. البته می‌توانید از تاکسی هم استفاده کنید. مسافران باید بدانند که این راه ناهموار و بسیار خسته کننده است.

 

 

جاذبه‌های طبیعی بشومی

همه چیز در بشومی به یک رویا شباهت دارد: کلبه‌های کوچک، تابلوها و علائمی که با دست خطی کودکانه و ناشیانه نوشته شده‌اند، بنرهای عجیب و غریب در کافه‌ها که بصورت خودجوش نصب شده‌اند. این آگهی‌ها ممکن است شما را آگاه سازند که مثلا "دیسکو" در روز جمعه ساعت 14:00 بعد از ظهر برگزار می‌شود.

این فضای رویاگونه حتی شب‌های بشومی را نیز با چراغ‌های درخشان کلبه‌ها تا اواخر شب، با هوای تازه و نسیم همراه با عطر و صنوبرهای مجاور سرشار می‌کند.

 

بخوانید: خوشمزه‌ترین غذای گیاهی گرجستان

 

 

در نزدیکی بشومی، یک باغ کوهستانی بسیار زیبا وجود دارد که در آن می‌توانید گل‌های زیبایی را پیدا کنید و به جمع‌آوری قارچ‌ها که پس از باران رشد کرده‌اند بپردازید. یادتان باشد که هرگز بدون دیدن دریاچه سبز، بشومی را ترک نکنید. این دریاچه، در فاصله 6 کیلومتری از گذرگاه Goderdzi  واقع شده است و یکی از زیباترین دریاچه‌های گرجستان است. می‌توان با تاکسی یا پیاده به آنجا رسید. هزینه رفت و برگشت با تاکسی حدود 30 ژل است. بعضی اوقات، مسافران در نزدیکی دریاچه اردو می‌زنند. یک فروشگاه نیز در آنجا وجود دارد.

در ضمن در مسیر رفتن از بشومی به اوشگولی، دریاچه‌های کورولدی را خواهید یافت که یکی از عجایب بی‌بدیل در گرجستان به شمار می‌آیند. برای آشنایی بیشتر با این جاذبه طبیعی، مقاله دریاچه‌های کورولدی گرجستان را مطالعه کنید.

 

 

اقامت‌گاه‌های بشومی

بعد از عبور از گذرگاه Goderdzi، خیلی زود به بشومی خواهید رسید. در بشومی هیچ هتل بزرگ و مجللی نخواهید یافت. اما کلبه‌های چوبی در همه جا وجود دارند. این منطقه مملو از مسافران و گردشگران است و تقریبا همه کلبه‌ها در زمان تعطیلات پر می‌شوند. بنابراین لازم است که از قبل کلبه‌ای برای اقامت رزور کنید، در غیر اینصورت یافتن جایی برای ماندن مشکل خواهد بود.

قیمت اجاره یک کلبه به طور ماهانه بین 350 تا700 ژل متغیر است. این قیمت برای کلبه‌های مبله بین 400 تا600 ژل است و ظرفیت پذیرش 2 تا 3 خانواده را هم دارند. اگر هم می‌خواهید مدت کوتاهی در این محدوده اقامت کنید، باید گفت که اجاره به ازای هر شب بین 40 تا 50 ژل است.

 

بخوانید: بهترین هتل‌های تفلیس به انتخاب تریپ‌ادویزور

 

 

گزینه دیگر اقامت در Iails، در خانه‌های کشاورزان است. آنها افرادی مهمان‌نواز و مهربان هستند. قیمت اجاره در این خانه‌ ها بین 24 تا 30 ژل به ازای هر شب متفاوت خواهد بود و یا ممکن است صاحب خانه‌ها اصلا پولی نگیرند. اما توجه داشته باشید که با این گزینه‌، ممکن است حمام وجود نداشته باشد و گاوها در نزدیکی شما زندگی کنند. با وجود این مشکلات، شما این امکان را دارید که از نزدیک ببینید که چگونه افراد محلی پنیر، خوروت و نادوقی خود را تهیه می‌کنند. شما می‌توانید محصولات لبنی آنها را با قیمت بسیار کمی خریداری کنید.

گزینه سوم این است که سعی کنید در یکی از روستاهای مجاور اقامت کنید: Rikheti ،Shuasofeli یا Daisparauli ، که قیمت اجاره اتاق‌ها بین 30 تا 50 ژل است.

 

بخوانید: اقامتی به یاد ماندنی در هتل شرایتون تفلیس

 

 

غذاها و خوراک

پس از اقامت در بشومی، می‌توانید به گشت و گذار در این محدوه و امتحان کردن خوراکی‌ها بپردازید. این منطقه، نسخه خاص خود را از نان و پنیر گرجستان دارد: خاچاپوری آدجارا. این نوع خاچاپوری، شکل قایق مانند دارد و با یک تخم مرغ تازه و پنیر و یک تکه بزرگ کره در وسط آن سرو می شود.

 

 

در ضمن شما حتما باید محصولات لبنی محلی مانند شیر، پنیر، کیماقی یا خوروت را امتحان کنید. همه آنها، خانگی و طبیعی هستند. در مورد کیماقی باید گفت که شبیه ماست است، اما بسیار چرب است. خوروت، شبیه پنیر کوتاژ است که با شیر ترکیب شده و روی تخته‌های چوبی خشک می‌شود و معمولاً همراه با آبجو سرو می‌شود.

محصولات لبنی، بسیار ارزان هستند و گردشگران نیز ترجیح می‌دهند همه چیز را از افراد محلی خریداری کنند. به عنوان مثال یک کیلوگرم کیماقی 5 ژل، پنیر 8 ژل، یک خوروت یک ژل قیمت دارند. قیمت سایر محصولات نیز، مشابه قیمت‌های بازار باتومی است.

 

بخوانید: بهترین رستوران‌های تفلیس برای سفارش خاچاپوری

 

 

در این مقاله با حال و هوای تابستان رویایی بشومی در گرجستان آشنا شدیم. هر چند که این محدوده، در هر فصلی زیبایی‌های بی‌بدیل و جاذبه‌های منحصر به فرد خود را دارد. گفتنی است در هفته اول ماه اوت، جشنواره‌ای برگزار می‌شود که به آن Shuamtoba گفته می‌شود. فعالیت‌های زیادی در این فستیوال انجام می‌شود: مسابقات اسب سواری، رقص‌ها، بازی‌های مختلف و سرگرمی‌های دیگر. اگر از علاقمندان این تفریحات هستید، سفر به بشومی را فراموش نکنید. 

 

مطالب مرتبط