زیباترین شهرهای تاریخی دنیا

یکی از بهترین چیزها در مورد سفر، کاوش در تاریخ یک مکان معین است. با نگاه کردن به گذشته می‌توانیم سیر شکل‌گیری دنیای امروز را دریابیم. با کاوش در شهرهای باستانی حتی می‌توانیم شکل‌گیری فرهنگ‌ها را نیز زیر سوال ببریم و بدون تعصب در مورد ملت‌ها و یا خودمان قضاوت کنیم. ما در اینجا لیستی از تاریخی‌ترین شهرهای جهان که هنوز اجتماعات بشری در آن‌ها ساکن هستند را جمع آوری کردیم تا در سفر بعدی‌تان به بازدید یکی از آن‌ها بروید.

 

مصر، اسکندریه

قبل از این که اسکندر بزرگ در سال 331 این شهر را تاسیس کند، اسکندریه یک بندر مهم در دلتای نیل بود. اسکندریه زمانی مرکز برتر دانش در دنیای باستان بود و حتی میزبان بزرگ‌ترین کتابخانه دوره باستان با طیف فراوانی از کتاب‌ها بود. این کتابخانه مظهر تفکر و فرهنگ بود تا این که به دستان ژولیوس سزار در آتس سوخت. قرن‌ها بعد اسکندریه در عملیات نظامی ناپلئون نقش مهمی را ایفا کرد. امروزه، می‌توانید در خیابان‌های باستانی شهر قدم بزنید و ببینید که شرق در اوج تمدن کلاسیک از کجا آغاز شده است.

 

بخوانید: معرفی لوکس‌ترین هتل‌های تاریخی دنیا

 

 

یونان، آتن

بدون تردید، آتن نقش اساسی را در شکل دادن به دنیای غرب، آنچه که امروز شاهدش هستیم بازی کرده است. تا سال 1400 قبل از میلاد، این شهر در جهان باستان بسیار برجسته و شناخته شده بود. با یک حساب سرانگشتی قدمت این شهر به 7 هزار سال قبل برمی‌گردد. آتن، در یونان باستان که روزگاری شدیدا در حال رشد بود، نقش مهمی در شکل دادن به فلسفه، نمایش، ادبیات و علوم داشت. موقعیت مرکزی آن باعث شد تا کانون مبادلات فرهنگی و بازرگانی شود. امروزه این شهر خانه بسیاری از ویرانه‌های هیجان انگیز مانند پارتنون و معبد زئوس است. آتن هنوز به عنوان یک کلان شهر شلوغ برای فرهنگ، هنر، رسانه، سرگرمی، تجارت و امور مالی مشهور است و یکی از محبوب‌ترین مقاصد تاریخی دنیا به شمار می‌رود.

 

 

هند، بنارس

بنارس با قدمتی که به 11 قرن قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد یکی از قدیمی‌ترین شهرهای تاریخی دنیا محسوب می‌شود. این شهر در ایالت اوتار پرادش هند و در حاشیه رودخانه گنگ واقع شده است. بسیاری از هندی‌ها برای انجام مراسم خاکسپاری به ساحل آن می‌آیند، زیرا گمان می‌رود کسانی که در اینجا به آب سپرده می‌شوند به زندگی ابدی می‌رسند. بنارس با داشتن معابد زیاد و متنوع در ردیف هفت شهر مقدس هند قرار گرفته است. یکی از معروف‌ترین مکان‌های مذهبی آن معبد طلایی است که به خدای هندو شیوا اختصاص یافته است و یکی از قدیمی‌ترین معابد دنیا محسوب می‌شود. از زندگی امروزی و شلوغ بنارس دیدن کنید و در یکی از گذرگاه‌های باستانی هزارتو گم شوید.

 

بخوانید: معرفی برجسته‌ترین مقبره‌های تاریخی دنیا

 

 

چین، پکن

پکن رسما بیش از 3000 سال قدمت دارد، و یکی از چهار پایتخت باستانی چین است. به طور خاص، پکن پایگاه اصلی سلسه‌های مینگ و ژینگ و همچنین پایتخت تحت ریاست مائو در دوران انقلاب کمونیستی چین بود. شهر ممنوعه، کاخ امپریالیستی، و زیباترین معابد پکن از دیدنی‌های این شهر هستند که باید از آن‌ها دیدن کنید. پکن تاریخ گسترده‌ای از بزرگ‌ترین تمدن‌های بشری را داشته و از آن زمان راه زیادی را آمده با به صورت امروزی مدرن شده است.

 

 

آلمان، برلین

تاریخ برلین خیلی بیش از چیزهایی است که به طور کلی درباره آن‌ها می‌دانیم. در سفر به برلین همانطور که مشغول قدم زدن در خیابان‌ها هستید، ناگهان متوجه می‌شوید که در اینجا چیزهای خیلی بیشتری از آنچه که گفته می‌شد وجود دارد. برلین پایتخت آلمان نازی بود که در طول جنگ سرد به دو نیم تقسیم شد. این شهر مورد توجه متفکرانی همچون مارکس، انیشتین و نام‌های دیگر بود. در این جداسازی بسیاری از خانواده‌ها به دو نیم تقسیم شدند، و بسیاری دیگر به جرم خیانت کشته شدند. اما مردم این شهر درطول سال‌ها زندگی ناعادلانه راه بقا را یاد گرفتند.

 

بخوانید: معرفی ۸ بزرگراه باستانی در اطراف دنیا

 

 

ترکیه، استانبول

سفر با تور استانبول مساوی است با سفر در تاریخ بی‌نظیر این شهر. استانبول در موضوعات تاریخی همچون نگین پادشاهی است. یک بار این شهر به قسطنطنیه معروف شد، و پس از سقوط رم تبدیل به پایتخت امپراتوری بیزانس شد و در جاده ابریشم نیز به توقفگاهی مهمی بدل گردید. در حقیقت، به دلیل موقعیت محوری آن بین شرق و غرب، بیشتر تمدن‌های کلاسیک در شکل دادن به آن نقشی داشته‌اند. به علاوه این شهر مرکز حکومت عثمانی بود، تا این که در زمان جنگ جهانی دوم حکومت‌شان برچیده شد. از آنجایی که بخش عظیمی از یادگارهای دوره‌های مختلف تاریخی به طرز شگفت‌انگیزی در تمام این قرون دوام آورده‌اند، شما می‌توانید با کاوش در گوشه و کنار شهر آن‌ها را پیدا کنید. ایاصوفیه در استانبول نمونه بارز دیدنی‌های کهن است؛ که کلیسایی در دوره بیزانس بود، اما با روی کار آمدن عثمانی‌ها تبدیل به مسجد شد تا اینکه بعد از شکل‌گیری جمهوری ترکیه تبدیل به موزه گردید.

 

مطالب مرتبط