معرفی برجسته‌ترین مقبره‌های تاریخی دنیا

اولین مقبره عظیم در زمان امپراتوری ایران در شهر هالیکارناسوس بدروم برای استان‌دار ایرانی به نام مائوسلوس ساخته شده که در رده یکی از عجایب هفتگانه دنیا قرار گرفته است. بعد از آن تمامی مقبره‌ها از این آرامگاه الهام گرفتند. ما قصد داریم در این مقاله به برجسته‌ترین مقبره‌های تاریخی دنیا بپردازیم. البته در این فهرست از مقبره مائوسلوس نامی به میان نیامده است. متاسفانه طی زلزله‌ای به این مقبره آسیب وارد شد و در نهایت توسط صلیبون در قرن ۱۵ام به طور کامل از بین رفت.

 

 

 

مقبره لنین

 

 

مقبره لنین

 

 

مقبره لنین در مسکواز دیدنی‌های تور روسیه است، اینجا آرامگاه ولادمیر لنین است. بدن مومیایی شده وی پس از مرگ اون در سال ۱۹۲۴ به نمایش عمومی در آمد و بعد به مقبره منتقل شد. این جسد به کار روزانه برای مرطوب‌سازی و نگه‌داری در زیر لباس‌ها نیاز داشته و باید نگه‌دارنده‌هایی به صورت روزانه به زیر لباس‌ها تزریق شود. مومیایی لنین باید در دمای ۱۶ درجه سانتیگراد و رطوبت ۸۰ تا ۹۰ درصدی نگه‌داری شود. همچنین هر ۱۸ ماه یکبار جسد منتقل شده و تحت حمام شیمایی قرار می‌گیرد. اگر برای بازدید به این مقبره می‌روید باید بدانید هرگونه عکاسی، فیلم‌برداری، صحبت کردن و سیگار کشیدن در داخل مقبره ممنوع است.

 

 

زیباترین شهرهای روسیه برای تماشای طبیعت باورنکردنی آن

 

مقبره همایون

 

 

مقبره همایون

 

 

آرامگاه امپراتور همایون مغول، توسط همسرش در سال ۵۶۲ میلادی ساخته شد. این مقبره اولین باغ-آرامگاه در شبه قاره هند است که ارائه خوبی از معماری مغولی در سال‌های استبداد آن‌ها در هند می‌دهد. این آرامگاه که در دهلی هند واقع شده، از معماری ایرانی الهام گرفته است. در ساخت این آرامگاه ۴۷ متری از گنبد و سنگ مرمر سفید برای نمای بیرونی استفاده شده و در داخل سالن‌های بزرگ و طاقی شکلش سنگ قرمز به کار رفته است. در حالی که ساخت مقبره ۸ سال به طول انجامید، برای فضای اطراف آن هم ۳۰ هکتار باغ ایرانی در نظر گرفته شد.

 

 

قلعه سنت انجلو

 

 

مقبره همایون

 

 

مقبره هادریان که به قلعه سنت انجلو شهرت دارد، ساختمانی مدور و مستحکم در رم است که توسط امپراتور رومی، هادریان به عنوان مقبره خانوادگی ساخته شد. خاکستر هادریان ۱۳۸ سال پس از مرگش به این مقبره منتقل شد و در کنار همسرش سابینا و اولین پسرخوانده‌اش قرار گرفت. بعد از آن بقایای دیگر امپراتورهای موفق و نامی دیگر نیز به سنت آنجلو منتقل شد. این ساختمان بعد ها به عنوان دژ و قلعه مورد استفاده قرار گرفت و حالا تبدیل به موزه شده است.

 

 

آرامگاه کوروش کبیر

 

 

آرامگاه کوروش کبیر

 

 

کوروش کبیر امپراتور بزرگ و فقید ایرانی، و حاکم ایرانِ پهناور در قرن ۶ام قبل از میلاد بود که مقبره مقدس او مهم‌ترین بنای یادبود در پاسارگارد، پایتخت ایران باستان تا به کنون بوده است. زمانی که اسکندر تخت جمشید را تصرف و ویران کرد به یکی از جنگویانش دستور داد تا وارد مقبره شود. در این مقبره تختی طلایی همراه با یک میزی و ظروف آشامیدنی، تابوت طلا با سنگ‌های قیمتی و جواهرات و همچنین کتیبه‌ای که بر روی آن نوشته بود: "یک رهگذر، کوروش هستم، کسی که بر ایرانیان حکمرانی کرد و پادشاه آسیا بود" را پیدا کرد. اما متاسفانه از این کتیبه چیزی به عصر حاضر نرسید.

 

 

مقبره جهانگیر

 

 

مقبره جهانگیر

 

 

این معبد معروف در لاهور پاکستان واقع شده و آرامگاه امپراتور جهانگیر است که در سال‌های ۱۶۰۵ تا ۱۶۲۷ می‌زیسته است. پسر شاه جهانگیر ۱۰ سال پس از فوت پدر آرامگاهی با دیوارهای محکم، ۴ مناره ۳۰ متری و یک باغ مخفی بنا نهاد. همچنین در طراحی داخلی مقبره از نقاشی‌های دیواری و سنگ مرمر برای زیبایی بیشتر استفاده شده است. داخل ساختمان نیز تابوتی سنگ مرمری قرار گرفته که دو طرف آن را با گل‌های موزاییکی تزئین کرده‌اند.

 

 

مقبره شیروان‌شاه

 

 

 شیروان شاه

 

 

این مقبره بخشی از کاخ شیروانشاه در شهر باکوی آذربایجان بوده و معرف بسیار خوبی برای شکوه معماری آذری است. این مجموعه متشکل از مقبره شیروان‌شاه، کاخ اصلی، عمارت کلاه فرنگی سنگی، مسجد و بقایای حمام است. این مقبره مستطیلی بوده و با گنبد ۶ ضلعی تزئین شده است. آرامگاه شیروان‌شاه به دستور سلطان خلیل الله در در قرن ۱۵ام برای مادر و پسرش ساخته شد. معمولا بازدید از مقبره شیروان‌شاه در تورهای گردشی باکو گنجانده می‌شود. با این همه اگر با تور باکو سفر می‌کنید حتما از این مقبره زیبا و باشکوه دیدن کنید.

 

 

مرقد مطهر امام حسین (ع)

 

 

مرقد مطهر امام حسین (ع)

 

 

حرم مطهر حسین بن علی در شهر کربلا و در نزدیکی صحرای کربلا که در آن واقعه عاشورا اتفاق افتاد، واقع شده است. این آرامگاه یکی از مهم‌ترین مکان‌های زیارتی شیعیان بوده و سالانه میلیون‌ها زائر را به خود می‌بیند. دور تا دور حرم دیوارهای محافظتی کشیده شده که با ۶۵ دروازه به سمت حیاط باز می‌شود. طراحی داخلی و خارجی حرم بسیار زیبا و ظریف بوده و برای گنبد آن از طلا استفاده شده که از دور و در زیر آفتاب سوزان عراق جلوه‌ایی خیره‌کننده دارد.

 

 

تاج محل

 

 

تاج محل

 

 

در تور هند تاج محل مشهورترین مقبره دنیا با نمای سنگ سفید در آگرای هند واقع شده است. این مقبره به دستور شاه جهان بزرگ در سال‌های۱۶۳۲ تا 1653 برای همسرش ساخته شد. این مقبره یکی از باشکوه‌ترین و زیباترین مکان‌های تاریخی و گردشی و مایه افتخار هند است. علاوه بر ساختمان اصلی و نمای سنگ سفید چشمگیرش، این مقبره از چند بخش دیگر مثل باغ‌ها، حوضچه‌ها و محوطه گل‌کاری شده تشکیل شده است. تاج محل یکی از اساسی‌ترین مقاصد گردشی مسافران طی سفر به هند شناخته می‌شود.

 

۷ جاذبه‌‌ی گردشگری هند که دنیای شما را تغییر می‌دهد

مطالب مرتبط