آشنایی با قدیمی‌ترین معابد دنیا

در طول سالیان متمادی و اعصار گذشته معابد جلوه‌ای از فرهنگ و مذهب و آیین مردم مناطق مختلف بودند. انسان همیشه سعی داشته با ساختن بناهای منحصر به فرد اوج احترام خود را به نمایش بگذارد. البته در طول تاریخ و فراز و نشیب‌های زیاد بخش‌های مهمی از آن‌ها نابود شدند. با این همه ما در این مقاله برخی از قدیمی‌ترین معابد دنیا را بررسی می‌کنیم.

 

 

یونان، معبد کنوسوس

 

 

آشنایی با قدیمی‌ترین معابد دنیا

 

 

معبد کنوسوس که در منطقه هراکلیون یونان قرار گرفته، برای چند هزار سال پا برجا و برقرار بود. بعضس‌ها معتقدند این معبد از قرن هفتم قبل از میلاد شروع به کار کرد تا این که در سال ۱۳۷۵ قبل از میلاد نابود شد و متروک به کناری افتاد. کاخ بزرگ آن بین سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۷۰۰ قبل میلاد و اولین کاخ نیز در حدود سال ۱۹۰۰ قبل میلاد ساخته شد. گرچه کاربری این معابد مشخص نشده اما شاید یکی برای امور اداری و دیگری مذهبی بوده و یا شاید هر دو مذهبی بوده‌اند. بر طبق اسطوره یونانی، کاخ توسط ددالوس معمار و به دستور پادشاه مینوس طراحی شده. پادشاه هم برای این که مطمئن شود نقشه هرگز فاش نمی‌شود او را به زندان انداخت. امروزه کنوسوس بعد گذشت هزاران سال و با وجود سیل و زلزله و طوفان باقی مانده است.

 

 

ترکیه، معبد گبکلی تپه

 

 

ترکیه، معبد گبکلی تپه

 

 

معبد گبکلی تپه در قسمت جنوب شرقی ترکیه قرار گرفته و به عنوان قدیمی‌ترین معابد دنیا شناخته می‌شود. طبق تخمین‌ها قدمت این معبد به ۸ هزار سال قبل برمی‌گردد که در کاوش سال ۱۹۹۵ توسط پروفسور کلاوس اشمیت کشف شد. باستان‌شناسان معتقدند این معبد برای پرستش و اعمال مذهبی استفاده می‌شد. حکاکی روی مجسمه‌های سنگ، عمدتا از شیرها، روباه‌ها، گربه‌های وحشی، مارها، و اردک‌های وحشیبوده که اطلاعاتی از وضع زندگی ابتدایی مردم آن زمان ارائه می‌دهد. بر روی این معبد از سفال، نوشته‌ها، حیوانات و زراعت یاد شده در حالی که چیزی از پرورش گیاهان نخواهید دید. حدس‌ها بر این است که کسانی که معبد را ساخته‌اند شکارچی بوده‌اند. شما می‌توانید در تور استانبول برای دیدن این معبد شگفت‌انگیز ثبت نام کنید و شاهد یکی از برجسته‌ترین معابد کهن دنیا باشید.

 

 

بهترین برنامه‌ی گردشگری یک‌روزه در استانبول

 

 

مصر، معبد آمادا

 

 

مصر، معبد آمادا

 

 

آمادا قدیمی‌ترین معبد در نوبیا، منطقه‌ای بین شمال مصر و سودان است. طبق تحقیقات انجام شده قدمت این معبد به سلسله ۱۸ام برمی‌گردد. در ابتدا این معبد توسط تاتموس سوم ساخته شد و تاتموس پنجم آن را تکمیل‌تر کرد. بعدها آخناتن به نام آمون داخل این معبد را خراب کرد. اما بعد توسط ستی اول در سلسله ۱۹ام بازسازی شد. دو کتیبه مهم و ارزشمند در معبد آمادا وجود دارد که یکی درباره جنگ‌های خونین آسیا توضیح داده و دیگری اشاره به شکست یک حمله به لیبی در زمان سلطنت مروپتا می‌پردازد. این معبد میزبان تعداد زیادی مجسمه امدادگر رنگ شده است.

 

 

مالت، معبد گگانتیجا

 

 

مالت، معبد گگانتیجا

 

 

معبد گگانتیجا حتی از اهرام مصر و استون هنج انگلیس نیز قدیمی‌تر است. دو معبد گگانتیجا در گزو دومین جزیره بزرگ مالت قرار گرفته است. این دو معبد فوق‌العاده سنگی که عمیقا قدمت آن‌ها را می‌توان در نگاه اول درک کرد حتی به ثبت میراث فرهنگی یونسکو نیز رسیده است. طبق تخمین‌هایی که باستان‌شناسان زده‌اند قدمت این دو معبد به ۳ هزار تا ۳۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز میگردد. طبق شواهد در این محل الهام و وحی صورت گرفته بود که تبدیل به معبد شد و از ارج و قرب زیادی بین مردم برخوردار گشت. اسم Ġgantija از کلمه Ġgant آمده و مردم محلی معتقدند که غولی برای پرستاری از یک کودک این بنا را ساخته است. البته در مورد مراسم مذهبی خیلی شواهد دقیقی وجود ندارد اما به نظر می‌رسد مردم برای دعاهای باروری حیوانات خود را برای معبد قربانی می‌کردند.

 

 

مصر، معبد ستی اول

 

 

مصر، معبد ستی اول

 

 

این معبد در آبیدوس و در ساحل رودخانه نیل ساخته شده است. این معبد در سال ۱۲۷۹ قبل از میلاد اواخر عمر ستی اول ساخته شد. بعضی‌ها معتقدند که احتملا پسرش، رامسس دوم، ساخت و ساز این بنا را کامل کرده باشد. معبد در اصل به ازیریس اختصاص یافته و دارای ۷ زیارتگاه است. هر کدام از این سالن‌های زیارتی برای یکی از خدایان مصری (هوروس، ایسیس، اوزیریس، آمون را، را هراختی و پتا) در نظر گرفته شده بود. مهم‌ترین قسمت معبد نام ۷۶ پادشاه مصر باستان است که بر روی دیوار آن درج شده است.

 

 

انگلیس، استون هنج

 

 

انگلیس، استون هنج

 

 

اما صدرنشینی مهم‌ترین معابد قدیمی دنیا اختصاص پیدا می‌کند به استون هنج! این معبذ یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین سازه‌های جهان است که در ویلتشایر انگلستان واقع شده است. طبق تخمین‌ها قدمت این بنا به ۲ تا ۳ هزار سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. این ساخت و ساز حداقل به ۳ فاز مختلف تقسیم می‌شود. استون هنج دایره‌ای از سازه‌های سنگی عظیم است که کاربرد و پیشینه آن در هیچ کجای تاریخ ثبت نشده و اساسا کسی نمی‌داند توسط چه افراد و به چه منظوری ساخته شده است. حدس‌ها بر این است که این سازه‌ها برای تجمعی تشریفاتی، یادبود یک گورستان و یا معبدی مخروبه بوده باشد.

مطالب مرتبط