معرفی ۸ بزرگراه باستانی در اطراف دنیا

از مسیر پر پیچ و خم که به اندو می‌رسید تا جاده‌ی جنگلی کامبوج، مسیرهای طولانی تنها مختص به قرن جدید نیستند، بلکه در سال‌های بسیار دور مردم برای سهولت در جا به جایی، جاده‌های عظیمی ساخته بودند. این جاده‌ها حتی مختص به تمدنی خاص هم نبوده و می‌توان نمونه‌های آن را در سراسر دنیا پیدا کرد، ما قصد داریم چند مورد از زیباترین جاده‌ها را در نوشته زیر به شما معرفی کنیم.

 

جاده‌ی قدیمی شمال، آمریکای شمالی

این جاده‌ی قدیمی ویژگی‌های زیادی دارد که می‌توان تاثیر آن را هنوز بر فرهنگ آمریکای شمالی و مرکزی دید. جاده‌ای به بلندی ۳۲۲۰ کیلومتر که از کانادا به مکزیک می‌رسید و از کنار کوهستانی می‌گذشت که محلی‌ها به آن "ستون دنیا" می‌گفتند و بعدها آمریکایی‌ها اسم راکی را برایش انتخاب کردند. این مسیر از ابتدا تا انتها در آن زمان بیش از 4 سال طول می‌کشید و بسیاری از مسافران در آن ازدواج می‌کردند و تشکیل خانواده می‌دادند.

 

 

بزرگراه ناکاسندو، ژاپن

ساخت این جاده به قرن ۱۷ میلادی بر می‌گردد، جایی که کیوتو به ادو ختم می‌شد، شهری که بعدها اسم آن را توکیو گذاشتند. جاده‌ی مدرنی که حالا در این مسیر می‌بینید در کنار همان جاده‌ی قدیمی بنا شده که ۵۰۰ کیلوتر طول داشت و از کنار دریاچه بیوا می‌گذشت و کوهستان را دور می‌زد. بخش‌هایی از این جاده بازسازی شده تا گردشگران بتوانند در آن مسیر راه رفته و از آن دیدن کنند.

 

بخوانید: ماجراجویی در جاده‌های گرجستان

 

 

مسیر باستانی یوئن سوئن، هنگ کنگ، چین

برای قرن‌ها مردم مسیر بین یوئن لانگ و سوئن را در جاد‌ه‌ی مال رویی می‌رفتند که طول آن کیلومترها بود. حالا بخشی از این مسیر هنگ کنگ نامیده می‌شود و ابتدا و انتهای مسیر حالا تبدیل به مراکز خرید مدرن و شلوغ شده‌اند. اما خوشبختانه هنوز وسط این مسیر باقی مانده و می‌توان از آن بازدید کرد، جایی آرام و زیبا که جاده‌ای را در آن مشاهده می‌کنید که مردم چند قرن پیش بر آن قدم می‌گذاشتند.

 

 

بزرگراه کِمِر، کامبوج/تایلند

جاده‌ای تاریخی که ۲۲۵ کیلومتر طول دارد و بین آنگکور در کامبوج و فیمای در تایلند ساخته شده است. جاده‌ای که تایلند را به امپراطوری مهم کامبوج که آن زمان "خدای پادشاهان" نامیده می‌شد می‌رساند و مردم و پادشاهان می‌توانستند برای رفتن به معابد و اجرای مراسمات مذهبی از آن استفاده کنند. بخش‌هایی از این جاده خراب و به جنگل بدل شده است، اما هنوز می‌توان نشانه‌های زیادی از جاده‌ را مشاهده کرد، مخصوصا مناطقی که به معابد مهم در تایلند و کامبوج  می‌رسد.

 

بخوانید: چشم‌انداز زیبا در کوهستان‌های جنوب شرقی آسیا

 

 

جاده‌ی بزرگ قدیمی شمال، استرالیا

این جاده‌ی قرن نوزدهمی یکی از کارهای خارق‌العاده در زمینه مهندسی در زمان خودش بوده است، اما دلیل اصلی معروفیت آن این است که این جاده‌ی بزرگ قدیمی شمال توسط محکومان به کار اجباری ساخته شده است. مسیر این جاده از سیدنی آغاز می‌شود و در نیوکاسل به اتمام می‌رسد. جالب اینکه هنوز از بخش‌هایی از این جاده از همان مسیر قدیمی استفاده می‌کنند.

 

 

جاده‌ی شاهانه پارسی، ترکیه به ایران

داریوش بزرگ، پادشاهی بود که دستور ساخت جاده‌ای را برای اتصال مدیترانه به خلیج فارس داده بود. حالا چیز زیادی از این جاده باقی نمانده و بخش‌هایی از آن را می‌توان در ترکیه مشاهده کرد. جاده‌ای که روزی بسیاری از بزرگان تاریخ از آن گذشته‌اند، حالا تنها چند پایه از پل و بعضی مسیرها از آن باقی مانده است. برای اینکه بتوانید از این جاده بازدید کنید، بهتر است به ازمیر سفر کنید، جایی که بیشترین بخش سالم از این جاده باقی مانده است.

 

بخوانید: معروف ترین جاده‌ها برای دوچرخه سواری در ترکیه

 

 

جاده‌ی پادشاهان، مصر به سوریه

جاده‌ی پادشاهان جاده ای بود که در زمان حضرت موسی، مسیری بسیار مهم در داد و ستد خاورمیانه به حساب می‌آمد. این جاده از نقاط مذهبی مهمی برای مصریان گذر می‌کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به کوه نبو در اردن اشاره کرد که محل نگهداری یکی از مهم‌ترین ملکه‌های مصر بود که همچون یک پادشاه حکومت داری می‌کرد.

 

 

جاده امبر، روسیه به ایتالیا

امبر را طلای شمال می‌خواندند و از همان ابتدا مسیرهای رفت و آمد از آنجا تا اروپای مرکزی بسیار مهم بود. به همین جهت این جاده تاریخی احداث شد تا دریای بالتیک را به آدریاتیک متصل کند. کسانی که دلایلی برای سفر به سن پترزبورگ سفر می کنند هنوز هم می‌توانند این جاده را در اطراف این شهر ببینند، جاده‌ای که از آسیای شرقی شروع و تا آسیای مرکزی کشیده می‌شود.

 

مطالب مرتبط