بهترین فستیوال‌های جنوب شرقی آسیا

آسیا مهد مذاهب و گرایش‌های فرهنگی مختلف است که ریشه باورهایشان به هزاران سال قبل برمی‌گردد. تنوع مذهبی و قومی باعث شده تا آسیا جشن‌ها و رویدادهای متنوعی را در سال به خود ببیند که گردشگران و مردم ماجراجو را به سمت خود می‌کشاند. مراسم‌های مذهبی بودایی، سال نوی چینی، روزه گرفتن مسلمانان و جشن عید فطر از بخش‌های مهم جشن‌ها و فستیوال‌های مردم جنوب شرقی آسیا است. آیا برای انتخاب مقصد بعدی مردد هستید و می‌خواهید در رویدادی فرهنگی شرکت کنید؟ نگاهی به ادامه این مطلب بیاندازید.

 

سال نوی چینی

حضور چشمگیر قومی چینی‌ها در جنوب شرقی آسیا باعث شده تا جشن سال نوی چینی بزرگ‌ترین جشنواره این بخش از آسیا باشد که در طول سال به خود می‌بیند. رونق شدید بازارهای خیابانی، آتش بازی و اجتماعات خانوادگی، مخصوصا در پنانگ، سنگاپور و ویتنام از نمودهای بارز تغییر تقویم چینی است. در پنانگ غذاهایی برای سال نوی چینی سرو می‌شود که در زمان‌های دگیر سال کم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد، از نقاط دیدنی پنانگ دیدن کنید و تجربه جدیدی از حضور در جشن سال نو برای خود رقم بزنید. در سنگاپور، خانواده‌ها با تهیه و خوردن سالاد ماهی معروف به یو شنگ سال نو را جشن می‌گیرند. از آنجایی که سال نوی چینی با تقویم قمری محاسبه می‌شود تاریخ سال نوی چینی هم متغیر است. 12 فوریه 2012، 1 فوریه 2022، و 22 ژانویه 2023 تاریخ جشن سال نوی چینی تا 3 سال آینده است.

 

بخوانید: زیباترین جشنواره‌های فانوس در دنیا

 

 

سونگکران

سونگکران جشن سال نوی بودایی است، که تقریبا در اواخر فصل کاشت اتفاق می‌افتد و از نظر خیلی از توریست‌ها یکی از جذاب‌ترین فستیوال‌های دنیا است. گرچه حالا بین 13 تا 15 آوریل هر سال رخ می‌دهد. از نظر تاریخی، کشاورزان منطقه در این زمان از سال برنامه‌های کاشت خود را متوقف کرده و زمانی را برای جشن با فامیل و قبیله خود صرف می‌کردند. این جشن که همراه با آب بازی و ریختن آب بر روی دیگران است در تایلند سونگکران، در کامبوج Chol Chnam Thmey و در لائوس Bun Pi Mai نامیده می‌شود. شرکت کنندگان تمام این کشورها معتقدند که آب پاشیدن روی دیگران بدشانسی در سال جدید را از بین می‌برد. در خیابان‌ها جنگ با آب و یا پودر بچه برگزار می‌شود.

 

 

وساک

بوداییان در جنوب شرقی آسیا، تولد روشنگری و مرگ بودا را در وساک جشن می‌گیرند و یکی از جذاب‌ترین فستیوال‌های آسیایی است. اعتقاد بر این است که کارهای نیک انجام شده در این روز، شایستگی‌های بیشتری را نسبت به هر زمان دیگر سال در پی خواهد داشت. زیباترین جشن‌های وساک در نزدیکی یوگیاکارتا در اندونزی برگزار می‌شود. هزاران بودایی از سراسر جهان در Borobudur در یک راهپیمایی اشیاء مقدس را مانند: یادگارهای مقدس، کتاب‌های مقدس، و پیشکش‌ها شرکت می‌کنند. در نهایت راهبان فانوس‌های آسمان را به هوا می‌فرستند تا یادبود روشنگری بودا در جهان را گرامی بدارند. این جشن‌ها با تقویم قمری محاسبه می‌شوند به همین دلیل در سال تغییر می‌کنند. 26 می 2021، 16 می 2022، و 6 می 2023 تاریخ جشن‌های 3 سال آینده هستند.

 

بخوانید: بهترین شهرهای دنیا برای جشن و پایکوبی

 

 

رمضان و عید فطر

در طول ماه رمضان مسلمانان روزه‌داری می‌کنند و این قانونی جهان شمول بین مسلمانان است. در حالی که مسلمانان جنوب شرقی آسیا تمایل زیادی دارند هنگام تاریکی و برای افطار در مکان‌های عمومی و در محلات دور هم جمع شوند و با هم افطار کنند. در این ماه بازارهای خیابانی با غذا و لباس رونق می‌گیرند و خیابان‌ها تا دیر وقت شلوغ هستند. یکی از گزینه ‌های خوب سفر به مالزی در ماه رمضان است. پایان رمضان جشن عید فطر برگزار می‌شود که در مالزی به Hari Raya Puasa معروف است. در این جشم مردم مالزی به تفریح و دیدار اقوام می‌پردازند و برای شکرگذاری در مساجد تجمع می‌کنند. مسجد استقلال در جاکارتا نیز میزبان سیل روزه‌داران می‌شود. در سنگاپور جمعیت قابل توجه مسلمانان مالایی را می‌توان دید که به طور عمده در کامپونگ گلام جمع می‌شوند. تاریخ جشن حلال ماه براساس تقویم قمری هر سال متفاوت است. بنابراین 24 می 2020، 12 می 2021، 2 می 2022 و 23 آوریل 2023 تاریخ جشن عید فطر در جنوب شرقی آسیا خواهد بود.

 

 

کریسمس

جمعیت مسیحی در سنگاپور و کاتولیک‌های فیلیپین بزرگ‌ترین جشن‌های کریسمس در منطقه را برگزار می‌کنند و جز بهترین مقاصد آسیا برای کریسمس هستند. کریسمس در سنگاپور همزمان با نورپردازی‌های گسترده خیابان و فرصت‌های بی‌تکرار خریدهای ویژه همراه است. در فیلیپین هم وضعیت مشابه است. خانواده‌های کاتولیک جلو منازل خود را جشن می‌گیرد و آذین‌بندی می‌کنند و خیابان‌ها با انواع چراغ‌ها و فانوس‌های رنگی تزئین می‌شوند. مردم به خیابان‌ها می‌آیند و در جشنواره بزرگ‌ترین و درخشان‌ترین ستاره شرکت می‌کنند. همچون فستیوال فانوس در این جشنواره مردم زیباترین تزئینات ستاره درخت کریسمس را انجام می‌دهند. براساس تقویم گرگوری این جشنواره همه ساله در روز بیست و پنجم دسامبر برگزار می‌شود.

 

بخوانید: جشن تولد بودا در کشورهای آسیایی

 

مطالب مرتبط