زیباترین جشنواره‌های فانوس در دنیا

جشنواره فانوس‌ ها یکی از زیباترین و به یادماندنی‌ترین تجربه‌هایی است که می‌توانید در طول زندگی خود داشته باشید. اما اصلا ماجرای جشنواره فانوس از کجا آغاز شد؟ آیا این کار یک سرگرمی مدرن است و یا آیینی است که ریشه در عقاید سنتی مردمان سرزمین‌های مختلف دارد؟

بر اساس آنچه در تاریخ نگاشته شده است، فلسفه استفاده از فانوس های آسمانی برای دعا، آرزو و عبادت را می‌توان به هزاران سال قبل در چین ارتباط داد. هنگامی که از اشیای روشن و شناور نه تنها به عنوان منابع نور و زیبایی بلکه برای انتقال نشانه‌های دفاعی سرزمینی، در مسافت‌های طولانی به کار می‌رفت.

این فانوس های زیبا، البته اکنون ماهیت متفاوتی با چراغ های سنتی آن دوران دارند اما از آن زمان تا به امروز جای خود را در جشن‌های فرهنگی و معنوی در سراسر آسیا و برخی سرزمین‌های دیگر آمریکایی و آفریقایی حفظ کرده‌اند. در ادامه این مطلب با پنج نمونه از باشکوه‌ترین جشنواره های فانوس در سراسر جهان آشنا خواهیم شد تا اگر روزی روزگاری قصد داشتید با تور چین، تور تایلند، تور تایوان، تور هاوایی و یا تور ویتنام، راهی این مقاصد گردشگری شوید، زمانی را به حضور در این مراسم اختصاص دهید.

 

جشنواره فانوس بهار (Spring Lantern Festival)

محل برگزاری: چین

فستیوال سالانه فانوس بهار در چین، یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های جهان است که قدمت آن تقریبا به دو هزار سال پیش باز می‌کردد و از فستیوال‌های معروف آسیایی است. بر اساس افسانه‎ها، یکی از امپراتورهای سلسله هان شرقی دستور داده بود تا تمام معابد، خانوارها و کاخ‌های سلطنتی ، در روز پانزدهم ماه اول رسمی چین، فانوس‌های سنتی خود را به نمایش بگذارند و به بودا تقدیم کنند.

این جشنواره، اکنون در روز پایانی سال چینی و در آغاز فصل بهار برگزار می‌شود. اگرچه آداب و رسوم خاص برگزاری جشنواره، به صورت منطقه ای در چین متفاوت است، اما کارهایی مانند نورپردازی فانوس‌ها، خوردن تانگ یوان (کوفته‌های قلقلی سنتی چینی) و تماشای اجراهای رقص سنتی شیر تقریبا در همه جای چین یکسان است.

بزرگترین جشنواره فانوس بهاره چین، در منطقه نانجینگ، مرکز استان شرقی جیانگ سو برگزار می‌شود، اما این رویداد در سایر شهرهای بین المللی و مدرن دیگر مانند شانگهای و پکن و همچنین در مناطق روستایی سراسر کشور برگزار می‌شود. فانوس‌های چینی به طور سنتی قرمز هستند، زیرا اعتقاد بر این است که این رنگ نمادی از گرما، خوشبختی و ثروت فراوان است.

جشنواره فانوس بهار چین در سال 2020: این جشنواره، در سالِ پیشِ روی میلادی، در هشتم فوریه 2020 برگزار می‌شود.

 

بخوانید: معرفی ۸ فستیوال پاییزه جذاب در سراسر دنیا

 

 

جشنواره فانوس ماه کامل (Full Moon Lantern Festival)

محل برگزاری: هوی آن، ویتنام

در سنت بودایی، ماه کامل یک زمان ایده‌آل برای انجام آیین مدیتیشن، تأمل و خودشناسی، اندیشه در افتخارات بزرگان و درگذشتگان به حساب می‌آید. جشنواره فانوس ماه کامل، به عنوان بخشی از این اعتقاد در شهر هوی آن ویتنام، در روزهای مشخصی از تقویم مردم این سرزمین برگزار می‌شود.

روز برگزاری جشنواره فانوس، در هنگام غروب آفتاب، خانه‌ها، کارخانه‌ها، خیابان‌ها، شهرداری‌ها و حتی مراکز خرید و خدماتی سطح شهر، تمامی چراغ‌های خود را خاموش می‌کنند و به جای آن اجازه می‌دهند تا چراغ‌های فانوس سراسر منطقه را روشن کنند.

افراد محلی و بازدید کنندگان می‌توانند فانوس ها را بر روی رودخانه رها کنند و از تماشای زیبایی و رهایی آن در آسمان لذت ببرند. بر اساس آیین مردم ویتنام، رها کردن فانوس بر روی رودخانه، سبب شادی، خوشبختی و سلامتی خواهد شد.

جشنواره فانوس ماه کامل ویتنام در سال 2020: این جشنواره که از جذابترین فستیوال‌های جهان است، در سالِ پیشِ روی میلادی، در روزهای 18 آوریل ، 18 مه ، 16 ژوئن ، 16 ژوئیه ، 14 اوت ، 12 سپتامبر ، 10 اکتبر ، 10 نوامبر و 9 دسامبر در شهر هوی آن برگزار خواهد شد.

 

 

جشنواره فانوس یی پنگ (Yi Peng Festival)

محل برگزاری: چیانگ مای، تایلند

ایده نخستین این جشنواره سنتی بر این اساس و عقیده استوار است که مردم با رها کردن فانوس‌ها به سمت آسمان، پیام و یا درخواست بودا را برای مردم آن سرزمین به آسمان می‌فرستند. به باور تاهی‌ها، این کار می‌تواند روح یک فرد را از نادرستی‌ها پاک کرده و بدبختی مردم آن سرزمین را بهبود بخشد.

جشنواره یی پنگ در بیشتر مناطق شمالی کشور تایلند برگزار می‌شود و تجربه گردشی جذاب در چیانگ مای است، اما بزرگترین مراسم هر سال در چیانگ مای برگزار می‌شود. در طول این رویداد، که در روز «ماه کامل» در ماه دوم تقویم تاهی لانا برقرار می‌شود، هزاران فانوس ساخته شده از کاغذ برنج به نام خم لوی به سوی آسمان رها می‌شوند.

این مراسم که از نظر مذهبی یکی از آیین‌های قابل توجه برای مردم تایلند است، همیشه با مشارکت راهبان و مردم مذهبی برگزار می‌شد اما با گسترش صنعت توریسم در این کشور، امروزه گردشگرانی که با تور تایلند سفر می‌کنند هم اجازه دارند تا با خرید بلیط ورودی در این جشنواره حضور پیدا کنند.

جشنواره فانوس یی پنگ تایلند در سال 2020: تاریخ دقیق این جشنواره، در سالِ پیشِ روی میلادی، هنوز اعلام نشده است اما پیش‌بینی می‌شود در حدود نیمه نوامبر 2020 برگزار شود.

 

بخوانید: بهترین شهرهای دنیا برای جشن و پایکوبی

 

 

جشنواره فانوس پینگکسی (Pingxi Lantern Festival)

محل برگزاری: منطقه پینگکسی، تایوان

جشنواره فانوس آسمان Pingxi همه ساله در منطقه Pingxi تایوان، که یک منطقه کوهستانی است که حدودا در فاصله یک کیلومتری شرق تایپه واقع شده، برگزار می‌شود. این جشنواره به طور معمول در ماه فوریه یا مارس در این منطقه برگزار می‌شود. و البته شیوه برگزاری آن در روستاهای جینگتون، پینگکسی و شیفتن، اندکی متفاوت است.

در طول برگزاری این جشنواره باشکوه، هزاران نفر گرد هم در این منطقه جمع می‌شوند تا از رها کردن فانوس‌ها به آسمان، آرزوهای خود را بر روی این فانوس‌های زیبای رنگارنگ کاغذی، نوشته و یا حتی نقاشی کنند. همه این افراد امیدوار هستند و باور دارند که با رسیدن فانوس‌ها به آسمان، دعاهایشان پاسخ خواهد گرفت.

جشنواره فانوس پینگکسی تایوان در سال 2020: این جشنواره، در سالِ پیشِ روی میلادی، در هشتم فوریه 2020 برگزار می‌شود.

 

 

جشنواره فانوس شناور هاوایی (Lantern Floating Hawaii)

محل برگزاری: اوآهو، هاوایی

هر سال در روز برگزاری جشنواره فانوس شناور هاوایی، هزاران نفر در ساحل جنوبی اوآهو در کنار هم جمع می‌شوند تا ضمن ابراز احترام به درگذشتگان خود، آرزوهای‌شان را به آسمان بفرستند.

نخستین جشنواره فانوس شناور، در سال 1999 میلادی، به میزبانی یک جامعه بین‌المللی بودایی، در تالاب Keehi برگزار شد. اما از سال 2002 میلادی به بعد، این جشنواره در ساحل آلا موانا و هم‌چنین مرکز شهر هونولولو برگزار می‌شود.

این مراسم با یک سری اجراهای سنتی توسط گروه‌های موسیقی محلی آغاز می‌شود. سپس آیین دعایی به سرپرستی جامعه مذهبی Shinnyo-en برگزار می‌شود. پس از آن شرکت‌کنندگان در این جشنواره، فانوس‌های شناور خود را بر روی آب رها می‌کنند. این کار معمولا همزمان با غروب خورشید برگزار می‌شود و نیت اصلی افرادی که در آن حضور دارند، الهام گرفتن از یاد گذشتگان، کسب امید و خوشبختی است.

جشنواره فانوس شناور هاوایی در سال 2020: این جشنواره، در سالِ پیشِ روی میلادی، در روزهای پایانی ماه مه برگزار خواهد شد.

 

بخوانید: جشن تولد بودا در کشورهای آسیایی

 

مطالب مرتبط