جشن تولد بودا در کشورهای آسیایی

بودیسم یک مذهب و نوعی ایمان است که در دنیا بین هر 10 نفر یکی به آن ایمان دارد. با وجود مدارس و سنت‌های مختلف در آسیا روز تولد بنیانگذار معنوی آن، شاهزاده گوتاما که به بودا شناخته می‌شود، در سراسر قاره جشن گرفته می‌شود که فرصتی مناسب برای دیدن فرهنگ آنان است.
تولد بودا که وِساک نامیده می‌شود براساس تقویم قمری‌ست و تاریخ آن هر سال تغییر می‌کند. این در حالی‌ست که تایوان و ژاپن تنها کشورهایی هستند که تاریخ ثابتی برای وساک دارند.

 

تایلند

در تایلند روز تولد بودا ویساخا پوجا نامیده می‌شود که تعطیل رسمی است. مردم در معابد خودشان جمع می‌شوند. واعظ سخنرانی می‌کند و بعد مردم نما می‌خوانند. این مراسم با اهدای گل، شمع و غذا انجام می‌شود. هر کدام از این‌ها سمبل زندگی دنیوی و نیازهای انسان است. مردم در این روز دعا می‌خوانند و سعی می‌کنند زندگی‌شان را به مسیر درستی هدایت کنند. دیدن فرهنگ آنها با تور تایلند و حس و حالی که به این روز دارند جدا جالب است.

 

thailand

 

ویتنام

در ویتنام این تعطیلات به نام له فات دان شناخته می‌شود که در طی آن خیابان‌ها پر از فانوس و رژه می‌شود. معابد تزئین می‌شوند و بدل‌پوشان مردم را جمع می‌کنند تا به معابد بروند و به سخنان واعظ گوش کنند.
در حقیقت جدا از جنبه مذهبی و روحانی فضا، استفاده گسترده از گل و فانوس مناظر زیبا و دیدنی به وجود می‌آورند.

 

ویتنام

 

بهترین نقاط اروپا برای ماه عسلی رویایی

سریلانکا

در سریلانکا تعطیلات تولد بودا دو روز طول می‌کشد. این مراسم اطراف اولین ماه کامل می برگزار می‌شود و طی آن تمام کافه‌ها و بارها بسته می‌شوند تا در طول جشن هیچ مرگ و میری اتفاق نیافتد. معابد به زیبایی تطئین می‌شوند و خیابان‌ها با گل و فانوس پوشیده می‌شوند. به علاوه برای فقرا بوفه‌های غذا برپا می‌شود تا بتوانند از انواع غذاهای خوشمزه بخورند.

 

سریلانکا

 

کامبوج

تولد بودا در کامبوج نیز تعطیل رسمی بوده و ویساک بوچه‌آ نامیده می‌شود. همانطور که در تاروادا بودیسم رایج است، پرچم بودا بالای معابد برافراشته می‌شود و کاهنان بودایی در خیابان‌ها رژه می‌روند. در طی مراسم کاهنان با خودشان گل نیلوفر آبی حمل می‌کنند، شمع نگه می‌دارند و به مردم بخور می‌دهند. فرایند تمامی این‌ها برای کاهنان زحمت زیادی دارد.

 

cambodia

 

 

اندونزی

در اندونزی این جشن ملی را که تعطیل رسمی است به وایساک می‌شناسند. این تعطیلی رسمی گسترده بین معابد باستانی برگزار می‌شود. جشن از معبد مندوث در جاوه شروع شده و در معبد بزرگ بودایی در بوروبودور پایان می‌پذیرد. با تور بالی در آن شرکت کنید.

 

اندونزی

 

سفر به مهربان‌ترین شهرهای اروپا

هند

هند میزبان 9 میلیون بودایی در سراسر شبه قاره بوده و مراسم جشن نیز به بودا پورنیما و یا بودا جایانتی شناخته می‌شود. در طی جشن سنت‌های مختلفی برگزار می‌شود که نشان دهنده تنوع شاخه‌های تفکری بودیسم است.
مانند خیلی از جاهای دیگر در تور هند می‌بینید که مردم لباس سفید می‌پوشند و رژیم غذایی گیاهی می‌گیرند. به علاوه نوعی پودینگ شیر شبیه به فرنی در این مراسم خورده می‌شود.

 

هند

 

سنگاپور

در سنگاپور این جش به وساک شناخته می‌شود. در این مراسم معابد تزئین می‌شوند، و همه جا با گل و فانوس آراسته می‌شود. طبق سنت در این جشن بسیاری از پرندگان در قفس و حیوانات آزاد می‌شوند و به طبیعت برگردانده می‌شوند. البته بعد از این که اعتراضات گسترده‌ای مبنی بر این که حیوانات آزاد شده توانایی زنده ماندن در طبیعت را ندارند این سنت در بسیاری از کشورها ممنوع شد. البته در مالزی نیز هنوز اجرا می‌شود.

 

singapore

 

 

چین

اگرچه چین به طور رسمی یک جامعه کمونیستی سکولار است اما با میزبانی از 244 میلیون بودایی این کشور بزرگ‌ترین جمعیت بودایی دنیا را دارد. یعنی حتی در هنگ کنگ و تایوان نیز در این جشن تعطیل رسمی است. این جشن که به محلی fódàn نامیده می‌شود با هدیه دادن به کاهنان و روشن کردن شمع ادامه پیدا می‌کند. با تور چین در آن شرکت کنید.

 

چین

 

نپال

در نپال به عنوان زادگاه بودا این مراسم با حالت فانتزی‌تری برگزار می‌شود. همانند هند در نپال نیز مراسم با خوردن شیر برنج برگزار می‌شود. مردم و مخصوصا زنان نیز با لباس‌های سفید بلند در معابد ظاهر می‌شوند. به علاوه مردم نیوآر ساکن دره کاتمندو ادعا می‌کنند اصل و نسب‌شان به بودا برمی‌گردد و این ادعا باعث شده تا بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

 

نپال

 

تمیزترین شهرهای گردشگری در آسیا

ژاپن

ژاپن با 84 میلیون جمعیت بودایی یکیدیگر ا کشورهای آسیایی‌ست که جشن تولد بودا را به شکلی دیدنی برگزار می‌کند. بیشتر جشن حول محور گل نیلوفر آبی و حمام بودا می‌چرخد. به علاوه ama-cha نویی چای که با انواع برگ‌ها درست می‌شود هم در مراسم سرو می‌شود.

 

japan

مطالب مرتبط