معرفی مهم‌ترین مجسمه‌های دنیا

مجسمه‌ها به عنوان بنایی هنری از دوره قرون وسطا به بعد رواج پیدا کردند. مجسمه‌ها حال و اوضاع اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و هنری منطقه را توصیف می‌کنند. در سراسر جهان مجسمه‌ها گردشگران و باستان‌شناسان را به خود جلب می‌کند. با وجود مجسمه‌های فراوانی که در سراسر دنیا پراکنده شده برخی دارای اهمیت زیادی هستند. در این بین مجسمه‌های منحصر به فردی وجود دارند که حتما باید از آن‌ها بازدید کرد.

 

چین، معبد چشمه بودای

مجسمه بودای این معبد با 128 متر ارتفاع یکی از بلندترین مجسمه‌های دنیاست و یکی از شگفت انگیزترین دیدنی‌های آسیا است. ساخت این مجسمه 11 سال به طول انجامید که طی آن 1100 ریخته‌کر مس بر روی آن کار کردند. این مجسمه که روی سکویی از نیلوفر آبی به ارتفاع 20 متر ایستاده، در استان هنان در چین واقع شده است. کاریزمایی که این مجسمه دارد قطعا شما را مسحور خواهد کرد. لوشان نزدیک‌ترین شهر به این معبد است. در تور چین اگر قصد بازدید از آن را داشتید از لوشان سوار اتوبوس شوید و خودتان را به معبد برسانید.

 

بخوانید: بهترین نقاط آسیا برای سفر در سال 2020

 

 

هند، مجسمه وحدت

این مجسمه 182 متری متعلق به Sardar Vallabhai Patel بوده و یکی از بلندترین مجسمه‌های دنیا است. او به عنوان معمار هند مدرن که 562 ایالت پادشاهی را برای ساختن جمهوری هند متحد کرد شناخته می‌شود و نخستین معاون نخست وزیر هند مستقل است. او سال‌ها که برای رفاه کشاورزان هند جنگیده و به مرد آهنی شناخته می‌شود. یک موزه در پای مجسمه وجود دارد که دستاوردهای زندگی سردار ولابهای پاتل را به نمایش گذاشته است. در ارتفاع 150 متری گالری‌ای وجود دارد که می‌تواند به طور هم‌زمان پذیرای 200 نفر باشد. در اینجا می‌توان از تماشای مناظر پانورامای اطراف و مجسمه لذت برد.

 

بخوانید: مقاصد نادیده گرفته شده آسیا در سال 2020

 

 

روسیه، مجسمه "سرزمین مادری فرا می‌خواند"

این مجسمه یادبود در روسیه به افتخار نبرد Stalingrad و قهرمانانی که در این نبرد شرکت داشتند ساخته شد و یکی از عظیم‌ترین مجسمه‌های دنیا است. مجسمه سرزمین مادری در حاشیه رود ولگا و روی تپه مامایف ساخته شده، و 85 متر ارتفاع دارد. تندیس عظیم سرزمین مادری به خاطر سبک معماری منحصر به فرد و به چالش کشیدن معماری هندسی در سراسر دنیا الهام‌بخش مجسمه‌سازان زیادی بوده است. این مجسمه با شمشیر برافراشته پسرانش را به نبرد فرا می‌خواند. آن‌طور که گفته می‌شود به دلیل نشست زمین و حرکت آب‌های زیرزمینی پایه‌های مجسمه کمی کج شده است.

 

 

ترکیه، مجسمه‌های کوه نمرود

ترکیه سرشار از تقاط دیدنی و تاریخی برای مسافران تور ترکیه است. از میان همه جاذبه‌های محبوب که در کوه‌های ترکیه می‌توان یافت، مجسمه‌های کوه نمرود برجسته‌ترین هستند. این مجسمه‌ها که در ارتفاع 2.133 کیلومتری از سطح زمین و بر روی کوه نمرود واقع شده‌اند حدود 2 هزار سال قدمت دارند. این مکان تاریخی به خاطر میزبانی از مجسمه‌های عظیم در دنیا به شهرت رسیده و تاریخ‌دوستان و هنردوستان زیادی را به خود جذب می‌کند. در بالای کوه، مجسمه‌های زیادی از خدایان یونان و فارسی وجود دارد به همین دلیل آن را به تخت خدایان هم می‌شناسند. با گذشت سال‌ها، مجسمه‌ها آسیب دیده‌اند، بنابراین دولت از سال 1987 آن را به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام کرده است. در سال 1988 کوه نمرود به عنوان پارک ملی به رسمیت شناخته شد و در نهایت به ثبت میراث جهانی یونسکو رسید.

 

 

گرجستان، مجسمه علی و نینو

در بین مجسمه‌های دیدنی دنیا، علی و نینو از مجسمه‌های جدید و مدرن دنیاست. این دو مجسمه فلزی که در حاشیه دریای سیاه و در شهر ساحلی باتومی واقع شده‌اند به یادبود علی و نینو و عشق نافرجام‌شان ساخته شده است. این دو مجسمه فلزی که حول یک محور می‌چرخند در فاصله حدود 8 دقیقه به هم می‌رسند و از یکدیگر عبور می‌کنند. رمان عاشقانه علی و نینو که در سال 1937 توسط کوربان سعید نوشته شده در فاصله کوتاهی به 32 زبان زنده دنیا ترجمه شد و در سال 2016 نیز فیلمی براساس آن ساخته شد. در تور گرجستان حتما از این مجسمه‌ها که از جاذبه‌های اصلی شهر هستند دیدن کنید.

 

بخوانید: ۷ قلعه افسانه‌ای و زیبا در آسیا

 

 

آمریکا، مجسمه آزادی

این مجسمه که در نیویورک واقع شده، از طرف مردم فرانسه به ایالات متحده اهدا شده است. امروزه مجسمه آزادی آمریکا به عنوان نماد آزادی و دموکراسی شناخته می‌شود. این مجسمه 225 تن وزن داشته و در وسط دریا واقع شده است. در ابتدا شعله مشعل از جنس مس بود اما بعد در فاصله‌ای با شعله طلای 24 عیار عوض شد.

 

 

برزیل، مجسمه مسیح نجات دهنده

مجسمه مسیح نجات دهنده یکی از معروف‌ترین مجسمه‌های دنیاست که از جنس مرمر و بتون در ریودو ژانیرو ساخته شده است. این مجسمه که یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های آمریکای جنوبی محسوب می‌شود در پارک ملی جنگلی Tijuca و بر روی کوه کورکوادو واقع شده است.

 

بخوانید: باغ‌های گیاه‌شناسی آسیا و اقیانوسیه

 

مطالب مرتبط