آشنایی با جزیره کوکرت در تایلند

جزیره مصنوعی کوکرت، سالهاست که مورد علاقه بسیاری از مردم محلی و گردشگران برای فرار از شلوغی‌های بانکوک است. در سال‌های اخیر، به دلیل جاذبه‌های منحصر به فرد و نیز یک بازار هفتگی و مواردی دیگر، این منطقه به یک مقصد محبوب برای بازدیدکنندگان تور تایلند تبدیل شده است. ما در این مقاله، به بررسی کلیات تاریخچه و نیز جاذبه‌های گردشگری و نحوه حمل و نقل در این جزیره زیبا خواهیم پرداخت.

 

خلاصه‌ای از تاریخچه جزیره کوکرت

جزیره کوکرت، در حدود 20 کیلومتری شمال شهر بانکوک واقع شده است و جز جزایر برتر کشور تایلند است. از اصطلاح جزیره مصنوعی برای این منطقه به این دلیل استفاده می‌شود که در واقع کوکرت، نتیجه حفر کانال در سال 1722 برای کوتاه کردن مسیر رودخانه به آیوتایای تایلند بوده است. به لطف نیروی فرسایشی جریان آب، کانال میانبر به مرور زمان گسترده تر شد. سپس قوم Mon در جزیره ساکن شدند.

مون، تمدنی است که از جنوب میانمار سرچشمه گرفته است. مردمان این قوم، در توسعه و تعریف فرهنگ در میانمار نقش زیادی داشتند. اما مناطقی که در آن زندگی می‌کردند به طور مداوم درگیر جنگ بودند. در سال 1757، سپاهیان برمه به آنها حمله کردند و زمین‌ها را تصرف نمودند و بسیاری از مردم را به قتل رساندند. این آشفتگی، بسیاری از مردم مون را مجبور به فرار از خانه‌های خود و رفتن به تایلند کرد. امروزه، بیشتر افراد ساکن کوکرت از نوادگان مون هستند. این قشر در این جزیره، بیشتر به خاطر کارهای سفالی‌شان معروف هستند.

 

بخوانید: بهترین مناظر دیدنی سامویی؛ تایلند

 

 

حمل و نقل در کوکرت

بهترین راه برای گشت و گذار در این منطقه، استفاده از دوچرخه است. جاده اصلی جزیره کوکرت، شش کیلومتر طول دارد و از بهترین مکانها برای دوچرخه سواری در تایلند است. . بازدیدکنندگان می‌توانند دوچرخه را از محلی‌ها در اسکله های اصلی این جزیره، با پرداخت 50 بات به مدت یک روز کرایه کنند. در واقع گردش در این جزیره، نهایتا یک روز زمان نیاز دارد. در ضمن، تعداد انگشت شماری از تاکسی‌های موتوری در جاده‌های باریک کوکرت وجود دارند که مردم را در اطراف جزیره می‌گردانند.

بعلاوه، می‌توانید قایق‌ها را نیز برای گشت و گذار کرایه کنید که البته کمی گران‌تر از سایر وسایل حمل و نقل در جزیره هستند. بنابراین بهتر است گروه‌های گردشگری را بیابید که می‌خواهند در مسیر آب به گردش بپردازند و هزینه‌ها را با آنها تقسیم کنید.

 

 

معابد کوکرت

این جزیره سرشار از انواع معابد منحصر به فرد تایلند است، اما برخی از آنها نسبت به سایرین شاخص هستند. به عبارت دیگر، بازدیدکنندگان از این جزیره متوجه می‌شوند که جزیره کوکرت فرهنگ و ساختاری مذهبی دارد.

یکی از این معابد Wat Poramaiyikawat Worawihan است. این معبد که قبلاً با نام وات پاک آو شناخته می‌شد، یکی از مهم‌ترین شمایل بودا در این جزیره را در خود جای داده است. همچنین در اطراف این معبد، سایر مکان‌های عبادی معروف نظیر Phra Chedi Mu Tao یا Slant Chedi، وجود دارند. شما شاهد بازدیدکنندگانی خواهید بود که از طریق قایق، از اسکله پاک‌کرت که قدمتی 200 ساله دارد به این منطقه می‌آیند.

 

 

در این جا موزه‌ای نیز وجود دارد که گردشگران می‌توانند در آن به گشت و گذار بپردازند و اطلاعاتی در مورد تکنیک‌های سفالگری به سبک Mon بدست آورند و همچنین از ظروف شیشه‌ای و مجسمه بودا دیدن کنند. لازم به ذکر است که ورود به موزه رایگان است.

معبد دیگر که به نام Wat Sala Kun شهرت دارد. این معبد، یکی از نمونه‌های خیره‌کننده موجود در این جزیره است که دارای نمای بیرونی رنگارنگ از کاشی‌ها و فضایی خلوت و آرامش‌بخش است.

معبد مشهور دیگر در این ناحیه، Wat Chim Plee Sutthawat است. این معبد که سابقا با نام Wat Pa Fai شناخته می‌شد، در مجاورت فرهنگسرای Mon قرار دارد. این بنای شاخص، در دوره آیوتایا ساخته شده است. شما می‌توانید تعداد معدودی از راهبانی که در مورد این مکان اطلاعاتی دارند را در این حوالی پیدا کنید.

 

بخوانید: ۷ مرکز خرید مشهور و دیدنی در کرابی

 

 

بازار آخر هفته

اگر گردشگران به اندازه کافی خوش شانس باشند که شنبه یا یکشنبه به این جزیره سفر کنند، بازار آخر هفته پر رونق را در اینجا مشاهده خواهند کرد. گرچه بازار نسبتاً شلوغ است، اما می‌توانید به راحتی اجناس موردنظر خود نظیر غذاها، کالاها، سوغات و غیره را بیابید.

 

بخوانید: آشنایی با بهترین بازارهای شبانه تایلند

 

 

فرهنگسرای Mon

در فرهنگسرای مون، آثار متنوع فراوانی از کارهای سفالی به سبک Mon را پیدا خواهید کرد و می‌توانید هر کدام را بخواهید خریداری کنید. در ضمن نمایشگاه‌های آثار سفالی نیز در این مکان برگزار می‌شوند.

 

 

در پایان امیدواریم که از آشنایی با جزیره کوکرت تایلند و جاذبه‌های آن لذت برده باشید. در نهایت پیشنهاد می‌کنیم اگر فرصت کافی دارید، از پیاده‌روی در مسیرهای زیبای این جزیره و دیدن خانه‌های چوبی، مناظر سرسبز و سبک زندگی روستایی مردم جزیره غافل نشوید. مردم اینجا، به فرهنگ خود افتخار می‌کنند. بسیاری از آنها رفتاری دوستانه دارند و خوشحال می‌شوند که به سوالات شما پاسخ دهند.

مطالب مرتبط