راهنمای سفر از تفلیس به سیقناقی و تلاوی (قسمت اول)

کاختی یکی از نقاط اصلی گرجستان است که به هر مسافر تور گرجستان سفر به آن واجب است. در این پست ما تصمیم گرفتیم به روزترین اطلاعات برای رفتن به سیقناقی و یا تلاوی را از تفلیس با ماشین، اتوبوس و تاکسی در اختیار شما قرار دهیم. اگر برای مدتی در گرجستان می‌مانید و به اندازه کافی وقت برای دیدن جاهای دیگر دارید احتمالا راهنمای ما برای‌تان سودمند خواهد بود.

کاختی بزرگ‌ترین منطقه گرجستان به لحاظ مساحت است که با جاهای دیدنی مثل صومعه‌ها، صومعه‌های غار، کلیساهای تپه‌ای، روستاهای مختلف و مسیرهای پیاده‌روی شگفت‌انگیز پر شده است. تلاوی بزرگ‌ترین شهر منطقه و سیقناقی یکی از شهرهای توریستی و محبوب آن است. هر دوی این‌ها نقاطی برای شروع گشتن در کاختی هستند.

 

بخوانید: گردش در پارک ملی کولختی گرجستان

 

 

چرا به کاختی برویم؟

کاختی ناحیه‌ای بسیار متنوع و جذاب است. از دشت‌های نیمه بیابانی و تپه‌های رنگین کمان در حوالی مرز جنوبی با جمهوری آذربایجان گرفته، تا منظره محافظت شده توشتی، یکی از مناطق بکر و دورافتاده کوهستان گرجستان در شمال است که چیزهای زیادی برای کاوش در این منطقه وجود دارد که می‌توان از آن‌ها دیدن کرد. به علاوه دره آلازانی که از شمال تا جنوب کاختی را به دو نیم تقسیم کرده به دلیل شرایط اقلیمی و خاک حاصل‌خیز در صنعت کشت انگور این کشور نقش مهمی ایفا می‌کند. یکی از بهترین زمان‌ها برای بازدید از این منطقه اوایل مهر ماه است.

شهر سیقناقی توریستی‌ترین شهر ناحیه کاختی است که رییس جمهور سوم این کشور به آن نام شهر عشق داده و باعث شده تا زوج‌های جوان به آن توجهی ویژه داشته باشند. به علاوه دیوارها و بناهای سنگی شهر قدیمی داستان‌های زیادی برای تعریف کردن دارند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این قسمت از کاختی صومعه بودبه است که قدمت آن به قرن نهم و زمان سنت نینو، کسی که مسیحیت را به این کشور آورد برمی‌گردد. اینجا با زیبایی‌های طبیعی و چشمه آب معدنی محاصره شده است.

 

 

سیقناقی یا تلاوی؟

هر کدام از این مقاصد ویژگی‌ها و نکات مثبت مربوط به خودشان را دارند. برخی از نقاط تلاوی مثل کلیساها در دسترس‌تر هستند اما به طور کلی سیقناقی جایی عالی برای گردش است. در عین حال تلاوی بزرگ‌تر بوده و هزینه حمل و نقل در آن بیشتر است. در عین حال رفتن به این شهر از تفلیس راحت‌تر است. با این همه توصیه می‌کنیم اگر قصد سفر به هر دوی این شهرها را دارید اول از سیقناقی شروع کنید.

 

بخوانید: گرجی‌ها به چه چیزهای کشورشان افتخار می‌کنند

 

 

چگونه از تفلیس به سیقناقی برویم؟

ما در این قسمت گزینه‌های حمل و نقل را مرور خواهیم کرد فقط توجه داشته باشید که هیچ سیستم ریلی بین تفلیس و کاختی وجود ندارد. اگر قبلا به این کشور سفر کرده باشید با سیستم حمل و نقل عمومی در گرجستان آن بیشتر از بقیه آشنایید. در سطح شهر تفلیس چندین ایستگاه اتوبوس وجود دارد که مسافران را جا به جا می‌کند. حالا برای رفتن به سیقناقی از تفلیس، هر دو نوع تاکسی و اتوبوس‌هایی معروف به مارشروتکا وجود دارند که از ایستگاه‌های کم‌تر شناخته شده‌ی ایستگاه‌های متروی ایسانی و سامگوری حرکت می‌کنند. این ایستگاه‌ها در امتداد خط اول مترو در قسمت جنوبی شهر واقع شده‌اند. برای این که از میدان آزادی خودتان را به ایسانی و یا سامگوری برسانید باید سوار متروی سرخ جنوبی به سمت وارکتیلی شوید و به ترتیب در ایستگاه 3 یا 4 پیاده شوید. کرایه مسیر یک طرفه برای هر نفر 50 تتری است و مسیری 10 دقیقه طول می‌کشد. از طرفی هزینه تاکسی از میدان آزادی تا ایسانی با رزرو ماشین از برنامه بولت که پیش‌تر توضیح دادیم بین 8 تا 10 لاری خواهد بود. یکی از مزایای کرایه ماشین به جای استفاده از مترو این است که رانندگان شما را در جایی مناسب از ماشین پیاده می‌کنند.

 

 

مسیر رسیدن به کاختی دو جاده به شرح زیر ارائه می‌دهد:

بزرگ‌راه کاختی

جاده اصلی، بزرگ‌راه کاختی یا S5 بزرگ‌راهی دو طرفه است که چند سال پیش مورد بازسازی قرار گرفته و در حال حاضر بهترین جاده کشور است. بیشتر اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها نیز برای رفتن به سیقناقی از این جاده عبور می‌کنند. این جاده که دارای چندین پیچ و خم است از دو طرف با درختان سرسبز محاصره شده که باعث می‌شود مدت سفر به نحوی دل‌انگیز سپری شود. جاده شمالی که از بین آناگا و سیقناقی عبور می‌کند نیز بادگیرترین جاده این منطقه است. مناظر بین تفلیس تا سیقناقی به حدی زیبا و دل‌انگیز است که کم‌تر کسی دچار ماشین گرفتگی می‌شود زیرا همه بدون اینکه متوجه شوند سرگرم تماشای خانه‌های روستایی، تپه‌های سرسبز و تاکستان‌ها می‌شوند.

 

بخوانید: محاسبه حدودی هزینه‌های جاری در شهر تفلیس

 

 

مسیر گُمبُری

دومین مسیری که میتوان از تفلیس به سمت سیقناقی پیش گرفت مسیر گمبری است. این جاده از میان کوه‌های گمبری می‌گذرد و به همین دلیل پیچ و تاب و چرخش بیشتری دارد. این یعنی گذر از آن نسبت به بزرگ‌راه سخت‌تره بوده و حتی احتمال ماشین گرفتگی برای سرنشینان هم بیشتر است. بخش‌هایی از این جاده تا همین ماه گذشته در دست تعمیر بوده و احتمال این که همچنان بازسازی آن ادامه داشته باشد زیاد است. با اینهمه اگر از دوست‌داران طبیعت هستید توصیه می‌کنیم از این جاده عبور کنید که به مراتب منظره زیباتری دارد. اگر قصد رفتن به تلاوی را دارید مسیر گمبری کوتاه‌تر از بزرگ‌راه بوده و شما را زودتر به مقصدتان می‌رساند. از آنجایی که عبور از این جاده با ون سخت است ماشین‌های مارشروتکا تمایل دارند از مسیر بزرگ‌راه عبور کنند.

 

مطالب مرتبط