گرجی‌ها به چه چیزهای کشورشان افتخار می‌کنند

اگر با تور گرجستان سفر کرده اید، وقتی با مردم گرجستان صحبت می‌کنید آن‌ها چیزهای زیادی برای تعریف کردن دارند که بی‌شباهت به تعریفات ما از کشورمان نیست. تاریخ کهن، فرهنگ گرجستان و قرون گذشته عموما چیزهایی هستند که گرجی‌ها مرتبا درباره آن‌ها صحبت می‌کنند مخصوصا برای خارجی‌ها سخنرانی‌های طولانی می‌کنند و چیزهای زیادی از کشورشان بازگو می‌کنند. قفقاز و زیبایی‌های طبیعی و تاریخ عموما مهم‌ترین بحث‌های مربوط به گرجستان را به خود اختصاص می‌دهند در حالی که گرجستان کشوری برجسته با ویژگی‌های متنوعی‌ست. ما در اینجا مهم‌ترین ویژگی‌های این کشور که مردمش به آن‌ها افتخار می‌کنند را معرفی می‌کنیم.

 

الفبای منحصر به فرد

در واقع الفبای گرجی فقط در گرجستان استفاده می‌شود و از آن‌جایی که تحت تاثیر خط یونانی و ایرانی بوده تبدیل به چیزی منحصر به فرد شده است. تاریخ دقیق ایجاد الفبای گرجی مورد بحث است. نگارش گرجی به 10 قرن قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد و الفبای آن مشخصا از قرن اول میلادی وجود داشته است. البته از آن زمان تاکنون سه بار از آسمتاورولی به نوسخوری و بعد به مخدرولی تغییر کرده است که مورد اول را می‌توان روی خرابه‌های باستانی مشاهده کرد. در حالی که آخرین الفبا از قرن 19ام به بعد ترویج پیدا کرده و برای زندگی روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد. الفبای امروزی 33 حرف دارد و یادگاری آن دشوار اما لذتبخش است.

 

بخوانید: معرفی موزه هنرهای زیبای تفلیس؛ گرجستان

 

 

سنت‌های عامیانه

گرجی‌ها به شدت روی موسیقی و سنت‌های خود تعصب دارند و به آن‌ها افتخار می‌کنند. موسیقی چند ضلعی گرجستان سبک و سیاق منحصر به فرد و متضاد دارد که توانسته قرن‌ها بدون تغییر دوام بیاورد. تا جایی که در سال 2001 یونسکو موسیقی گرجستانی را به عنوان میراث غیرقابل لمس فرهنگی جهانی به رسمیت شناخت شناخت. این موسیقی که عموما بر پایه سه تا چهار قسمتی تنظیم می‌شود را می‌توان عموما در کلیساها، صومعه‌ها، در دهکده‌ها یا سوپرا (جشنی سنتی) شنید. سپس رقص‌های سنتی که سنگ بنای مهم فرهنگی محسوب می‌شوند به میان می‌آید. رقص گرجی داستان‌های تاریخ و فرهنگ مردم خود را بازگو می‌کند. زنان لباس‌های پرزرق و برق و مردان لباسی کاملا مردانه و اصیل می‌پوشند.

 

بخوانید: خرید و گردش هنرمندانه در تفلیس

 

 

غذا

بیشتر گردشگرانی که به گرجستان می‌روند اعتراف کرده‌اند غذاهای محلی گرجستان چیزی نیست که به راحتی بتوان از آن گذشت. مخصوصا این که عملا گذر زمان دور میز حس نمی‌شود. طعم غذاهای گرجی چیزی‌ست که برای همیشه در ذهن‌تان خواهد نشست. تمامی سلیقه‌ها از علاقه‌مندان به گوشت و پنیر گرفته تا سبزیجات و شیرینی‌جات همگی از گزینه‌های غذایی گرجستان راضی و خوشنود خواهند بود. اگر به گرجستان سفر می‌کنید توصیه می‌کنیم از غذاهایی مثل آجارولی خاچاپوری، دامپلینگ گرجی یعنی خینکالی، خارچو و چورچخلا امتحان کنید. به علاوه حتما به توصیه گرجی‌ها برای خوردن بهتر غذاها و انتخاب مزه‌های همراه غذا توجه کنید. غذاهای گرجی عموما سنگین و دیر هضم هستند بنابراین سعی کنید با شکم خالی به رستوران بروید.

 

 

طبیعت

با این که گرجستان کشوری کوچک است اما برای تمامی فصول اقامتگاه‌های شگفت‌انگیزی ارائه می‌دهد. طبیعت متنوع این کشور به شما فرصت انجام فعالیت‌های مختلفی می‌دهد. می‌توانید در سواحل دریای سیاه شنا کنید، در کوهستان‌های قفقاز اسکی کنید، و یا به یکی از دریاچه‌های زیبای گرجستان مثل دریاچه کوارلی، لپتا لیک ریسورت و جاهایی از این دست بروید و اقامتی آرام را تجربه کنید. اقامتگاه‌های دریایی بی‌شمار، چهار اقامتگاه اسکی برجسته، و آبشارها و برکه‌های متعدد طبیعت دوستان را به خود جذب می‌کنند. در واقع طبیعتی این چنین زیبا به جز اقامتی آرامشبخش امکان قایق‌سواری، پیاده‌روی و صعود و بازدید از شگفتی‌های پنهان طبیعی را نیز فراهم می‌آورد. اشاره کنیم که مردم گرجستان نسبت به مناطق جدا شده آبخایا و اوستایای جنوبی توسط روسیه حساس هستند.

 

 

مهمان نوازی

مهمان‌نوازی گرجستانی به شدت سخاوتمندانه و از روی محبت قلبی‌ست. در واقع هیچ کلمه‌ای پیدا نمی‌کنید تا بتوانید قدردان محبت و مهمان‌نوازی مردم این کشور باشید. خیلی از مردم غذا و جا را به صورت رایگان به مسافران ارائه و از آن‌ها پذیرایی می‌کنند. گرجی‌ها خیلی خوشحال می‌شوند که فرودگاه دنبال شما بیایند و به رستوران و کافه‌ها دعوت‌تان کنند. اگر از کلمات مناسب در ارتباط با مردم گرجستان استفاده کنید قطعا روابطتان صمیمترمی‌شود. آن‌ها شما را برای دیدن زیبایی‌های اطراف می‌برند و به شما چیزهایی به عنوان سوغات هدیه می‌دهند و همچنین در طول سفر مراقب هستند تا آب در دل‌تان تکان نخورد. توجه داشته باشید که اگر آن‌ها به صورت رایگان از شما پذیرایی کردند به هیچ وجه در مقابل پولی پرداخت نکنید. زیرا این کار آن‌ها را به شدت ناراحت خواهد کرد. چون آن‌ها از روی صمیمیت قلبی از شما پذیرایی می‌کنند و نه به خاطر دریافت مبلغی پول.

 

 

معماری

معماری گرجی به سبک‌های ساخت قلعه‌ها، برج‌ها، کلیساها و استحکامات اشاره دارد. شما می‌توانید قلعه‌های تاریخی و استحامات قدیمی را در گوشه و کنار این کشور همچون شاتیلی در خوسورتی پیدا کنید. بیشتر کلیساهای کشور مربوط به دوره بیزانس هستند و شکوه خاصی را از خودشان نمایش می‌گذارند. امروزه شما می‌توانید هر سبک معماری را مربوط به دوره‌های مختلف در تفلیس پیدا کنید.

 

بخوانید: آشنایی با اسطوره‌ها و افسانه‌های جذاب گرجستانی

 

مطالب مرتبط