راهنمای کامل سفر از تفلیس به سیقناقی و تلاوی (قسمت سوم)

در دو مبحث قبلی شما را با سفر به کاختی در گرجستان و ویژگی‌هایش، دیدنی‌های سیقناقی و مسیرهایی که می‌توانید به این شهر برسید آشنا کردیم. بعد از رسیدن و گردش در سیقناقی مقصد مهم بعدی در کاختی تلاوی بزرگ‌ترین شهر آن است که ما به مسافران تور گرجستان توصیه می‌کنیم از آن بازدید کنید. ما در ادامه نحوه سفر به تلاوی از سیقناقی را بررسی می‌کنیم.

 

چگونه از سیقناقی به تلاوی برویم؟

معمولا تورهایی که به سیقناقی می‌روند دوباره به مقصد اولیه برمی‌گردند اما اگر در سفری مستقل هستید بعد از دیدن سیقناقی به تلاوی بروید. تنها یک ون آن هم ساعت 9 صبح از سیقناقی به سمت تلاوی حرکت می‌کند که هزینه آن برای هر نفر نیز 6 لاری است. این ون در مسیری محلی حرکت می‌کند و مرتبا برای پیاده و سوار کردن مردم توقف می‌کند، به همین دلیل هم هست که احتمالا مجبور شوید در جاده‌ای 70 کیلومتری بیش از 3 ساعت وقت سپری کنید. یکی از بهترین راه‌ها اینست که صندلی‌تان را رزرو کنید اگر واقعا قصد دارید بدون مشکلی به تلاوی بروید. البته تاکسی گزینه راحت‌تری نسبت به ون است و شما را ظرف یک ساعت به مقصد می‌رساند. شما می‌توانید به جای این که کنار خیابان بایستید از هتل تاکسی بگیرید. انتظار می‌رود هزینه شما بین 50 تا 60 لاری باشد.

 

بخوانید: معرفی رستورانهای شهر سیقناقی در نزدیکی تفلیس

 

 

چگونه از تلاوی به سیقناقی برویم؟

سفر از جهت مخالف کمی متفاوت است. از ایستگاه جدید اتوبوس تلاوی سوار ون (مارشروتکا) شوید و به تسنوری بروید. معمولا این ون‌ها در طول روز در مسیر حرکت می‌کنند. هزینه صندلی برای هر نفر 5 لاری است. وقتی به تسنوری رسیدید به کمک راننده سوار مارشروتکای دیگری به مقصد سیقناقی خواهید شد. کرایه این مسیر هم 2 لاری است. با ون حدود 3 ساعت طول می‌کشد تا از تلاوی به سیقناقی بروید. تاکسی‌ها نیز در مسیر بازگشت با همان مبلغ رفت، کمی کم‌تر یا بیشتر فعالیت می‌کنند. با تاکسی سفر شما 60 دقیقه‌ای طی می‌شود. احتمال اینکه ون مستقیم از تلاوی به سیقناقی پیدا کنید هم بالاست اما به طور کلی اگر قرار باشد سوار ون شوید مسیر تسنوری راحت‌تر خواهد بود.

 

 

چگونه از سیقناقی به تفلیس برگردیم؟

در مسیر برگشت شما می‌توانید با همان برنامه قبلی یعنی 7، 9 و 11 صبح، 1 و 3 بعد از ظهر و یا 5 و 6 عصر با مارشروتکا به سمت تفلیس حرکت کنید. مسیر این ون‌ها در ایستگاه متروی سامگری پایان می‌یابد. به یاد داشته باشید که یکی دیگر راه‌هایی که در مسیر رفت معرفی شد تاکسی‌های اشتراکی هستد که برای برگشت نیز می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. تاکسی‌های اشتراکی و یا خصوصی شما را در کمال راحتی به هتل اصلی‌تان می‌برند. یا می‌توانید به میدان اصلی بروید و به صورت گذری سوار ماشین‌هایی شوید که به سمت تفلیس می‌روند. در مسیر بازگشت با تاکسی باید انتظار حدود 10 لاری و یا کمی بیشتر را به عنوان کرایه داشته باشید.

 

بخوانید: معرفی هتل‌های خوب در سیقناقی

 

 

چگونه از تلاوی به تفلیس برگردیم؟

سفر با ون‌های معروف به مارشروتکا به تفلیس در تلاوی بسیار متداول است و تقریبا هر یک ساعت از 9 صبح تا 9 شب به سمت تفلیس حرکت می‌کنند. بلیط بین 6 تا 10 لاری‌ست و بر حسب میزان شلوغی و ترافیک ممکن است تا 3 ساعت هم طی مسیر طول بکشد. مسیر این ون‌ها در ایستگاه اتوبوس اورتاچالا پایان می‌یابد. از آنجا می‌توانید با اتوبوس‌های محلی شماره 31 به میدان آزادی برگردید.

 

 

مسیر رفتن به صومعه دیوید گارجی از سیقناقی

دیوید گارجی در جنوب غربی سیقناقی و در مرز با آذربایجان واقع شده است. در نظر داشته باشید که مسیر رفتن به این مجموعه صومعه از سیقناقی طولانی‌تر است تا از تفلیس. به همین دلیل هم هست که همیشه می‌گوییم بهتر است با استفاده از اتوبوس شاتل خط گارجی به عنوان سفری روزانه از تفلیس به آن بروید. اصلا از سیقناقی و تلاوی به سمت این صومعه هیچ سرویس حمل و نقل عمومی به صورت مستقیم وجود نداشته و شما می‌توانید از هتل محل اقامت‌تان برای گرفتن تاکسی‌های اشتراکی و یا خصوصی اقدام نمایید. هزینه گرفتن تاکسی برای مسیر رفت و برگشت حدود 100 لاری برای شما هزینه در بر خواهد داشت.

 

بخوانید: سفر ارزان به تفلیس با سیستم حمل و نقل عمومی

 

 

مسیر تلاوی به ذخیره طبیعی لاگودخی

بین داغستان در گرجستان و آذربایجان منطقه لاگودخی واقع شده که محلی‌ها آن را تُخُدا و زاگاتالا هم می‌نامند. این منطقه برای صعود و پیاده‌روی و مناظر زیبایش خیلی معروف است. اگر می‌خواهید در این منطقه گردش کنید باید به شهر مرزی لاگودخی بروید. حداقل در روز 5 مارشروتکا از تلاوی تا لاگودخی طی می‌کنند. این مسیر 80 کیلومتری حدودا 2 ساعت طول می‌کشد و هزینه بلیط آن 5 لاری است.

 

مطالب مرتبط