معرفی انواع روش های حمل و نقل در استانبول

روش های حمل و نقل برای کسانی که با تور استانبول می‌خواهند سفر کنند، بسیار متنوع و کامل هستند. می توان گفت که سیستم حمل و نقل این شهر، تقریباً تمام اشکال شناخته شده حمل و نقل را به کار گرفته است. نکته جالب توجه این است که اکثر این وسایل نقلیه، به یکدیگر مرتبط هستند. بعلاوه برای کاهش هزینه های رفت و آمد، امکانی با عنوان استانبول کارت (ISTANBULKART) در نظر گرفته شده است که می توانید برای اکثریت وسایل حمل و نقل از آن استفاده کنید. در ادامه به انواع روش های حمل و نقل در استانبول اشاره کرده ایم. اگر می خواهید به این شهر زیبا سفر کنید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم.

 

تاکسی

تاکسی های دارای مجوز در استانبول، به رنگ زرد بوده و دارای شماره ثبت در طرفین می باشند. می توانید آنها را در هر نقطه از شهر بیابید و به مکان‌های تاریخی استانبول برای بازدید بروید. همچنین هتل ها، رستوران ها و بارها نیز تاکسی ارائه می دهند. تاکسی ها جزو گران ترین روش های حمل و نقل در استانبول به شمار می آیند، هرچند که در مقایسه با کلان شهرهای اروپا همچنان مقرون به صرفه هستند.

 

 

مترو 

استفاده از متروی استانبول که یک شبکه حمل و نقل ریلی زیرزمینی است که در استانبول طرفداران بسیاری دارد. در واقع با وجود ترافیک بالای این شهر، این روش حمل و نقل در استانبول، از گزینه های محبوب برای تردد پرسرعت و بدون ترافیک به شمار می آید. متروی استانبول، از حاجی عثمان در شمال به ایستگاه سیشان در منطقه بی اغلو، از کیرازلی تا مترو کنت، و از اسکله کادیکوی تا کارتال در بخش آسیایی امتداد دارد.

 

 

قطار

قطار مسافرتی مدرن، یکی از راحت ترین وسایل حمل و نقل در استانبول است. استانبول، دارای دو ایستگاه قطار یکی در پایانه سیرکجی در بخش آسیایی استانبول و دیگری در ایستگاه هایدارپاسا در بخش آناتولی می باشد.

 

بخوانید: یک فنجان قهوه لذیذ در سمت آسیایی استانبول

 

 

اتوبوس 

اتوبوس ها، از مقرون به صرفه ترین روش های حمل و نقل در استانبول هستند. آنها تقریباً به هر نقطه‌ای از داخل شهر و حتی برخی روستاهای اطراف استانبول نیز سفر می کنند.

اتوبوس های استانبول، به رنگ های مختلفی هستند که هر کدام از این رنگ ها معنای مشخصی دارند. آنها می توانند به رنگ سبز باشند، به این معنا که سازگار با محیط زیست هستند. رنگ بنفش و زرد، به این معنا است که این نوع اتوبوس ها دارای امکانات سرویس دهی به معلولان می باشند. فیروزه ای، به اتوبوس هایی اشاره دارد که توسط شرکت های خصوصی اداره می شوند و سایر رنگ ها نیز برای استفاده همگانی می باشند.

 

 

مترو بوس

 گزینه دیگر حمل و نقل در استانبول، اتوبوس های بی آر تی هستند که به متروبوس شهرت دارند. این وسایل نقلیه، سرنشینان را بین سویوتلو چشمه در بخش آسیایی و بیلیک دوزو در بخش اروپایی استانبول جابجا می نمایند. متروبوس‌ها، همانند اتوبوس عمل می کند اما سرعت سرویس دهی مترو را دارند. به همین دلیل است که به متروبوس شهرت دارند.

 

بخوانید: معرفی جذاب‌ترین هتل‌های تاریخی استانبول

 

 

فونیکولار
 

فونیکولارها، در واقع ترن های کابلی هستند که همزمان از تکنولوژی بالابر و نیز قطار بهره جسته اند. در استانبول دو فونیکولار وجود دارد.

یک فونیکولار که (TÜNEL F-2) نامیده می شود، یکی از قدیمی ترین متروهای جهان است که به عهد امپراطوری عثمانی باز می گردد. این فونیکولار، تپه ها را از محله کاراکوی در استانبول به بی اغلو بالا می رود. این مترو با تراموای T5 برای رساندن مسافران به میدان تکسیم در ارتباط است. فونیکولار دوم که(F-1)  نام دارد، مدرن بوده و تپه ها را برای رفتن از کاباتاش به میدان تکسیم بالا می رود. در واقع مسافران برای بالارفتن از مناطق مرتفع از این روش حمل و نقل در استانبول بهره می برند.

 

 

تراموا

یکی دیگر از محبوب ترین وسایل حمل و نقل در استانبول، تراموا است. تراموا، دارای 4 خط اصلی در داخل شهر می باشد. خط T1 تراموا، با مبدا باغجیلار و مقصد کاباتاش فعال است. خط T2 نیز، میدان تکسیم را به تونل کنار برج گاتالا پیوند می دهد. خط T3 ، دارای مبدا کادیکوی و مقصد مودا است. در نهایت خط T4 از توپکاپی به سمت شمال تا ایستگاه مسجد سلام کشیده شده است.

 

 

دلموش

دلموش ها، ون های زرد رنگی هستند که ظرفیت 8 مسافر را دارند. این وسیله حمل و نقل در استانبول، بدون توقف و به صورت شبانه روزی در مسیرهای تعیین شده کار می کنند. راننده دلموش فقط وقتی از مقصد شروع به حرکت می کند که تمام صندلی ها از مسافر پر شده باشند. پیشنهاد می کنیم که از مقصد حرکت دلموش سوار آن شوید، چون اگر در بین راه بخواهید دلموش بگیرید، احتمال پیدا کردن دلموشی که جای خالی داشته باشد بسیار اندک است.

 

بخوانید: بهترین رستوران‌های ارزان در استانبول؛ ترکیه


 

 

دوچرخه

اگرچه ساکنین استانبول چندان طرفدار دوچرخه نیستند و فرهنگ دوچرخه سواری رواج ندارد، اما گشت و گذار با آن در روزهایی که آب وهوا مناسب است بسیار دلپذیر می باشد. البته استانبول پر از پستی و بلندی است، با این وجود مسیرهای بسیاری وجود دارند که می توانید از دوچرخه سواری در آنها لذت ببرید. به عنوان یک گردشگر می توانید از شرکت های توریستی که در استانبول دوچرخه کرایه می دهند کمک بگیرید و از این روش حمل و نقل در استانبول نهایت استفاده را ببرید.

 

 

کشتی تفریحی، تاکسی دریایی و اتوبوس دریایی

استانبول شهر دریاها است. کشتی‌ها و تاکسی‌ها و اتوبوس‌های دریایی جزء جدا نشدنی زندگی شهری هستند. آنها روشی تمیز، راحت و ارزان برای عبور از مناطق آبی و جزایر به شمار می آیند. مسیر دریا معمولاً سریع ترین امکان رفت و آمد بین بخش اروپایی و آسیایی استانبول به ویژه در ساعات شلوغ و پرترافیک  را فراهم می کند.

وسایل نقلیه دریایی دو طرف شهر را به هم وصل می کنند. در استانبول کشتی‌های خط شهری وجود دارد که طول بسفر و شاخ طلایی را طی می کنند و به جزایر نیز می روند. در امتداد بسفر نیز گشت و گذارهای توریستی وجود دارد و می توانید بعنوان گردشگر، از این روش های حمل و نقل در استانبول لذت ببرید.

 

بخوانید: معرفی بهترین صبحانه‌ها در قسمت آسیایی استانبول

 

 

کلام آخر

در این مقاله به انواع روش های حمل و نقل در استانبول اشاره کردیم. مشاهده کردید که استانبول دارای یک شبکه حمل و نقل کامل و عالی است. اما شما بعنوان یک گردشگر، از کدامیک از این روش ها در رفت و آمد خود به قسمت های مختلف استانبول استفاده می کنید؟ برای رسیدن به جواب این سوال، لازم است که معیارهای مختلفی نظیر سهولت استفاده، مبلغ کرایه، راحتی، ساعات رفت و آمد و غیره را مدنظر داشته باشید تا در نهایت بهترین وسیله حمل و نقل را با توجه به اولویت هایتان انتخاب نمایید. سفر خوبی را برایتان آرزو می کنیم.

 

 

مطالب مرتبط