کدام روش حمل و نقل در استانبول مناسب شما است؟

انتخاب روش صحیح حمل و نقل برای کسانی که با تور استانبول سفر کرده‌اند، همیشه هم آسان نیست. ترافیک در این شهر یک مشکل عمده به شمار می آید، بنابراین تاکسی‌ها همیشه بهترین راه حل نیستند. حتی در بعضی موارد ممکن است بدترین گزینه باشد، به خصوص از لحاظ قیمت. ترافیک از ساعت 07:00 تا 10:30 صبح متداول است و این ترافیک مجددا از ساعت 16 تا اواخر شب ادامه دارد.
عوامل بسیاری در انتخاب مناسب ترین وسیله حمل و نقل در استانبول نقش دارند از جمله: سهولت استفاده، قیمت، سرعت، راحتی، ایمنی و نظایر اینها. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع روش های حمل و نقل در استانبول بپردازیم. اگر قصد سفر به این شهر تاریخی را دارید با ما همراه شوید.

 

بخوانید: راهنمای اجاره‌ی ماشین در استانبول؛ ترکیه

 

معیارهای انتخاب روش حمل و نقل در استانبول

انواع روش های حمل و نقل در استانبول وجود دارد از جمله : تاکسی، اتوبوس، متروبوس، تراموا، دولموش، فونیکولار، دوچرخه، قطار و مترو. اما این سوال پیش می آید که چه زمانی از وسیله حمل و نقل عمومی استفاده کنیم و چه زمانی از تاکسی؟ در واقع باید گفت که بسته به شرایط و عواملی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی و یا تاکسی برای رفت و آمد در استانبول استفاده نمایید.

 


وضعیت جسمانی

به طور پیش فرض، استفاده از وسایل نقلیه عمومی شما را مجبور به راه رفتن بیشتر می کنند، به خصوص استفاده از مترو در استانبول که شما را وادار به بالا و پایین رفتن از پله ها می نماید. زیرا برخی ایستگاه ها فاقد آسانسور و پله برقی هستند. بطور کلی لازم است که با توجه به وضعیت جسمی خود، تصمیم بگیرید از کدام وسیله حمل و نقل استفاده کنید.

 


مبلغ کرایه

در مقایسه با سایر روش های حمل و نقل در استانبول، استفاده از تاکسی به لحاظ قیمت، چندان مقرون به صرفه نیست. در این صورت شما ناچارید که به ازای هر 3 کیلومتر جابجایی، معادل 8 تا 12 لیر هزینه نمایید.
بعنوان مثال کرایه حمل و نقل تاکسی برای رفتن از سلطان احمد به تکسیم، 15 لیر است صرفنظر از تعداد افراد داخل تاکسی و بدون اینکه در ترافیک گیر بیفتید. اما اگر بخواهید از وسایل حمل و نقل عمومی برای رفتن از سلطان احمد به تکسیم استفاده کنید، ابتدا باید بخشی ازمسیر را سوار تراموا شوید که 2 لیر هزینه به ازای هر نفر دربردارد. و سپس از فونیکولار برای طی کردن ادامه مسیر استفاده کنید. در این صورت هزینه به ازای هر مسافر، 5 لیر خواهد بود.
لازم به ذکر است که بلیط اتوبوس بین شهری در استانبول، 45 لیر و بلیط مترو نیز 4 لیر می باشد. اما یک گزینه دیگر هم برای حمل و نقل در استانبول وجود دارد و آن استفاده از دوچرخه است. شما با کرایه دوچرخه از شرکت های توریستی می توانید تا حد زیادی در هزینه هایتان صرفه جویی کرده و به گشت و گذار و دیدن جاذبه های توریستی استانبول بپردازید.با توجه به هزینه های فوق، پیشنهاد می کنیم که حتما از استانبول کارت (Istanbul Card)، کمک بگیرید. با استفاده از استانبول کارت که در واقع یک کارت حمل و نقل در استانبول است، کرایه حمل و نقل در استانبول به ازای هر مسافر در حدود 2،60 لیر خواهد بود. این کارت چند سفره، رف و آمد مقرون به صرفه بوده و شما می توانید تقریبا برای همه روش های حمل و نقل از آن استفاده کنید.

 


استانبول کارت، در بلیط فروشی های نزدیک مراکز حمل و نقل عمده نظیر امینونو، تکسیم، بشیکتاش، اسکله ها و فرودگاه فروخته می شود. همچنین در کیوسک های روزنامه فروشی در نزدیکی ایستگاه های حمل و نقل اصلی به وفور یافت می شود. کافی است 10 لیره بپردازید و آنرا خریداری کنید. این کارت قابل شارژ است و می توانید از طریق کیوسک های سلف سرویس که ISTANBULKART DOLUM NOKTASI نامیده می شوند اعتبار مورد نظر خود را خریداری نمایید. با تهیه این کارت قادر خواهید بود که آن را برای بیش از یک نفر استفاده کنید و از تخفیف آن به ازای هر نفر بهره مند شوید. البته اگر کمتر از 4 روز در استانبول اقامت دارید ما خرید این کارت را به شما توصیه نمی کنیم.
همچنین می‌توانید کارت Akbil را نیز به قیمت 6 لیر خریداری کنید و با آن تا حد زیادی در هزینه های رفت و آمد خود صرفه جویی نمایید. بنابراین به طور کلی باید گفت که اگر به تنهایی سفر می کنید و یا زوج هستید و یا حتی برای سفرهای سه نفره، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. ضمن اینکه این روش برای مواقعی که عجله دارید هم بسیار مناسب است، زیرا تاکسی ها اغلب در ترافیک معطل خواهند شد.

 

بخوانید: راهنمای گردش در سمت آسیایی استانبول


ساعت رفت و آمد

بیشتر خطوط حمل و نقل عمومی در ساعاتی بین بین 06:00 و 24:00 کار می کنند، بنابراین در خارج از این ساعات باید به یک تاکسی اعتماد کنید که در هر ساعتی از روز در دسترس است.

 


امنیت

خطوط مترو و تراموا به مراکز تفریحی مرکز شهر، به خوبی نگهداری می شوند و تحت نظارت مستمر پرسنل امنیتی قرار دارند.

 

بخوانید: معرفی جذاب‌ترین هتل‌های تاریخی استانبول

 


راحتی

به جز اتوبوس، سایر وسایل حمل و نقل در استانبول که عمومی هستند نظیر مترو، تراموا ، فونیکولار و قطار نسبتاً جدید بوده و دارای تهویه مناسب هوا هستند. ترک ها تمایل دارند که صندلی خود را به زنان باردار و سالخوردگان بدهند. همچنین مکان هایی برای کالسکه ها و افرادی که از صندلی چرخدار استفاده می کنند، تعیین شده است.
در نهایت باید گفت که مسئولین مربوطه در تلاش هستند تا در راستای ارتقاء حمل و نقل در استانبول، دسترسی به سکوها و وسایل نقلیه برای معلولان را بهبود ببخشند. ایستگاه های بزرگ نیز مجهز به آسانسور هستند. حال انتخاب با شماست که با توجه به معیارهای ذکر شده، اولویت های خود را تعیین کنید و بهترین راه حمل و نقل در استانبول را انتخاب کنید.

 

 

مطالب مرتبط