رفت و آمد از فرودگاه آتاتورک به شهر استانبول

فرودگاه آتاتورک، در سال 1912 و در نزدیکی مرکز شهر استانبول برای اهداف نظامی افتتاح شد. این فرودگاه به مرور زمان تبدیل به معروف‌ترین فرودگاه برای پروازهای داخلی و خارجی شد. اما از 6 آوریل 2019، همه پروازها در بخش اروپایی استانبول، توسط فرودگاه جدید استانبول (IST) انجام می‌شود و فرودگاه آتاتورک به نفع فرودگاه جدید در این رابطه کنار کشیده است. در حال حاضر، فقط هواپیماهای باری و هواپیماهای ایالتی در فرودگاه آتاتورک فرود می‌آیند.

به هر حال برای رفت و آمد از فرودگاه آتاتورک به شهر استانبول، لازم است که با انواع وسایل نقلیه فرودگاه آشنا باشید. مقصد این وسایل نقلیه، سلطان احمد و یا بی‌اغلو (میدان تقسیم/ جهانگیر/ گاتالا) است. با ما همراه شوید تا با هم، به بررسی انواع روش‌های حمل و نقل فرودگاه آتاتورک بپردازیم.

 

تاکسی

برای رفت و آمد از فرودگاه آتاتورک به شهر استانبول، گرفتن تاکسی به هتل، رایج‌ترین و اغلب راحت‌ترین گزینه است. کافی است در فرودگاه، به سمت تاکسی‌های رسمی که به زیبایی صف کشیده‌اند بروید. این تاکسی‌ها، طی نیم ساعت (به شرطی که ترافیکی در کار نباشد) و با دریافت 54 لیر ترکیه شما را به محله سلطان احمد در استانبول می‌رسانند. اما اگر می‌خواهید به میدان تکسیم یا گاتالا و یا جهانگیر (Cihangir) بروید، این سفر چند دقیقه بیشتر طول خواهد کشید و هزینه آن نیز 76 لیر خواهد بود.

 

بخوانید: راهنمای گردش و تفریح در گالاتا

 

 

هواباس (Havabus) 

هواباس، یک سرویس شاتل فرودگاهی است که برای رفت و آمد از فرودگاه آتاتورک به شهر استانبول بسیار مناسب و قابل اعتماد است. می‌توانید آنها را در خارج از ترمینال فرودگاه آتاتورک، در خط دوم پیدا کنید. آنها از ساعت 04:00 تا 01:00 فعالیت دارند و هر نیم ساعت حرکت می‌کنند. مقصد برخی از این هواباس‌ها، تکسیم است. هزینه استفاده از این وسایل نقلیه به مقصد تکسیم، 15 لیر و مدت زمان سفر در حدود 40 دقیقه است. شما می‌توانید آنها را درست در کنار میدان تکسیم و در ورودی / خروجی متروی پارک گزی بیابید. 

مشکل این جاست که هواباس‌های فرودگاه آتاتورک، به سلطان احمد نمی‌روند. بنابراین اگر شما در این منطقه هتل گرفته‌اید، باید از تاکسی و یا وسایل حمل و نقل عمومی نیز استفاده کنید. پس برای رفت و آمد از فرودگاه آتاتورک به شهر استانبول، کافی است که در ابتدا توسط هواباس به میدان تکسیم بروید. سپس سوار فونیکولارهای F1 به مقصد کاباتاش شوید. بعد از آن سوار تراموای T1 با مبدا کاباتاش و مقصد باغجیلار شوید و در ایستگاه سلطان احمد پیاده شوید.

 

بخوانید: راهنمای گردش شبانه در محله تقسیم استانبول

 

 

شاتل خصوصی

اگر با وسایل و چمدان‌های زیاد سفر می‌کنید و قصد گردش و تفریح با کودکان در استانبول را دارید، ما به شما پیشنهاد استفاده از شاتل خصوصی را می‌دهیم. در واقع برای رفت و آمد از فرودگاه آتاتورک به شهر استانبول، شاتل خصوصی نسبت به تاکسی جایگزین مناسب‌تری به شمار می‌آید. همچنین صندلی کودک را نیز، برای فرزند خردسال شما ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با شاتل خصوصی، دقیقا جلوی درب هتل‌تان پیاده شوید.

 

 

حمل و نقل عمومی

برای رفت و آمد از فرودگاه آتاتورک به شهر استانبول و رسیدن به هتل، می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول نیز کمک بگیرید. سفر با این وسایل نقلیه، اگرچه ارزان‌تر تمام می‌شود اما کمی دردسر ساز است. شما مجبور خواهید بود که چندین بار خط  خود را عوض کنید. در ساعات شلوغی و ترافیک و با وجود چمدان‌ها به شما سخت خواهد گذشت. ممکن است که در بخشی از مسیر برای طی کردن پله‌ها، پله برقی وجود نداشته باشد.

در نهایت باید گفت که ساعات کار وسایل حمل و نقل عمومی، بین 6 صبح تا نیمه شب است. این بدان معنی است که برای رفت و آمد از فرودگاه آتاتورک به شهر استانبول، در ساعات دیگر ناچارید از سایر روش‌های حمل و نقل استفاده کنید. چنانچه استانبول کارت داشته باشید، هزینه استفاده از یک وسیله حمل و نقل عمومی در هر خط،  به ازای هر نفر به طور متوسط ​​2.5 لیر خواهد بود.

در ابتدا لازم است که در فرودگاه آتاتورک، سوار خط M1a مترو به مقصد ینی کاپی شوید. اگر هتل شما در مناطق فاتیح، سلطان احمد، امینونو، گالاتا، کاراکوی، توپقاپی و یا سیرکجی واقع شده است، باید در ایستگاه زیتون بورنو پیاده شوید. سپس سوار تراموای خط T1  به مقصد کاباتاش شده و در محله مورد نظر پیاده شوید.

اگر با تور استانبول سفر کرده‌اید و هتل شما در مناطق تکسیم، جهانگیر، نیشان تاشی، سیسیل و یا مسی دیسکوی قرار دارد، در ینی‌کاپی که آخرین ایستگاه است پیاده شوید. از آنجا سوار خط M2 مترو به مقصد حاجی عثمان شوید. سپس برای رسیدن به مکان های موردنظر در شیشانه پیاده شوید. 

 

 

ون‌های فرودگاه هتل

اگر می‌خواهید  به تجملات سفر خود بیفزایید، می‌توانید برای رفت و آمد از فرودگاه آتاتورک به شهر استانبول، سوار ون‌های هتل مورد نظر خود شوید. البته که این ون‌ها کرایه ای بسیار گران‌تر نسبت به سایر روش های حمل و نقل دارند، اما قطعا امکانات و آرامش بیشتری را در رفت و آمد برایتان مهیا خواهند کرد.

 

بخوانید: معرفی بهترین رستوران‌های خیابان استقلال

 

 

نکات زیر را برای استفاده از وسایل حمل و نقل فرودگاه به یاد داشته باشید

در پایان موارد ارائه شده در مورد رفت و آمد از فرودگاه آتاتورک به شهر استانبول، لازم است در نظر داشته باشید برای پرداخت کرایه صرفا می‌توانید پول نقد پرداخت کنید. خودپردازهای داخل فرودگاه به شما در این رابطه یاری می‌رسانند. از طرفی توصیه می‌کنیم که حتما آدرس و شماره تلفن هتل خود را روی کاغذ یادداشت کنید و به راننده ارائه دهید تا برای رسیدن به هتل به هیچ مشکلی برنخورید.

 

مطالب مرتبط