معرفی 10 غذای محبوب آسیایی

یکی از اولویت‌های تمام مردم جهان، طعم لذیذ غذاست. اما چه عاملی باعث می‌شود که در میان انبوه غذاها، برخی از آنها محبوبیت جهانی پیدا کنند؟ بی‌شک نزدیک بودن برخی طعم‌ها به ذائقه پایه‌ای بشر، می‌تواند در این زمینه نقش مهمی را ایفا کند و حسی مشترک را در بین همگان ایجاد نماید که فراتر از نژاد و ملیت است. ما در این مقاله، برخی از طعم‌ها و محبوب‌ترین غذاهای آسیایی را از نظر گذراندیم. هر چند که تعداد این خوراک‌ها، به مراتب فراتر از چیزی است که صرفا در یک مقاله بگنجد.

 

 Fish Balls

این غذا، متشکل از گوشت ماهی خرد شده یا فشرده شده‌ای است که روی چوب یا در سوپ خورده می‌شود. این وعده غذایی، در بسیاری از کشورهای آسیایی از جمله فیلیپین طرفداران بسیاری دارد و می‌توانید آنرا را از هر فروشنده مواد غذایی خیابانی خریداری کنید. این خوراک، بسیار ارزان و در عین حال بسیار لذیذ است و به صورت بخارپز، سرخ شده و یا پخته شده و حتی گاهی همراه با برنج یا رشته فرنگی سرو می‌شود.

 

بخوانید: بهترین مقاصد آسیایی برای طرفداران غذاهای گیاهی

 

 

Laksa

سنگاپوری‌ها ادعا می‌کنند که این غذای آسیایی، ابداع آنهاست. البته که منشا آن نامشخص است، اما بسیاری اعتقاد بر این دارند که این غذای لذیذ ناشی از تعامل فرهنگ چینی و مالایی از سال 1300 میلادی است تا کنون است.  این غذا می‌تواند با استفاده از نارگیل، طعم شیرین پیدا کند و یا با استفاده از لیمو و سایر مرکبات، ترش مزه باشد.

از ترکیبات اصلی آن می‌توان به رشته فرنگی‌های ضخیم، تخم مرغ و توفو اشاره کرد. البته برخی به آن مرغ، گوشت گاو و یا گوشت خوک اضافه می‌کنند. میزان مایع بودن این غذا نیز، بسته به سلیقه هر کس متفاوت است. می‌تواند کم آب و چسبناک تهیه شود و یا مانند سوپ پرآب باشد. این غذا در آسیا آنقدر محبوب است که حتی استرالیایی‌ها نیز شروع به ارائه آن در رستوران‌های خود کرده‌اند!

 

بخوانید: شهر‌هایی با غذاهای خیابانی مشهور و لذیذ 

 

 

Hainanese Chicken Rice

برنج مرغ Hainanese یکی دیگر از غذاهای مورد علاقه آسیایی برای افراد محلی و خارجی است و احتمالاً یکی از ساده‌ترین وعده‌های غذایی نیز به شمار می‌آید زیرا فقط از برنج سفید، مرغ سفید ساده و افزودنی‌هایی نظیر خیار، تخم مرغ یا کاهو تهیه می‌شود. با این ترکیبات ساده میتوان به این نتیجه رسید که این غذا یکی از سالم‌ترین غذاهای دنیا است.

اما آنچه باعث محبوبیت آن شده است، طرز تهیه مرغ است و در حقیقت می‌توانید به تنهایی آن را به عنوان یک وعده غذایی کاملا متفاوت درنظر بگیرید. مرغ، عمدتا به صورت آبگوشتی به همراه استخوانهایش به مدت حداقل 2 ساعت جوشانده می‌شود. در بعضی از مناطق آسیا افزودنی‌های دیگری نظیر میوه‌ تمبرهندی، مقداری چاشنی، زنجبیل، گوجه‌فرنگی، نمک و پیاز نیز به این وعده غذایی اضافه می‌شود تا طعم لذیذتری پیدا کند.

 

 

Spring Rolls

این غذای محبوب در سراسر آسیا یافت می‌شود اما  به طور عمده در کشورهایی نظیر چین، ویتنام، فیلیپین، تایوان و اندونزی شهرت بیشتری دارد. مواد لازم برای تهیه این غذا که کمی تند است، شامل گوشت چرخ کرده خوک، هویج، جوانه لوبیا، سیر تازه، ماکارونی ورمیشلی، قارچ و انواع مختلفی از سبزیجات است.

این غذا به صورت رول شده سرو می‌شود. سس سویا، پودر بادام زمینی یا سس ماهی، گاهی اوقات به عنوان مزه به این غذا افزوده می‌شوند. این وعده غذایی بسته به اینکه در کدام کشور تهیه می‌شود، می‌تواند به صورت خام، جوشانده یا تفت داده شده باشد. گفته می‌شود که رول‌های بهاری ویتنام، نسبت به سایر کشورها لذیذتر هستند.

 

 

Dim Sum

این غذای با کیفیت که دارای مواد متنوعی در ظروف متعدد است، نیازی به معرفی ندارد و در آسیا خصوصا چین طرفداران بسیاری دارد. این وعده غذایی انواع رولت‌ها، کوفته‌ها و توپ‌های گوشتی، دسرهای شیرین، کیک‌ها، تارت‌ها و پودینگ‌ها را شامل می‌شود. از آنجا که قیمت این غذا بسیار اندک است، عموما در بوفه‌ها یا چرخ دستی دوره گردهای فروشنده غذای خیابانی سرو می‌شود و شامل جذابترین غذاهای خیابانی در آسیا است و در رستوران‌ها از این غذا خبری نیست. 

 

 

Fried Rice

اساسا آسیایی‌ها و خصوصا چینی‌ها عادت ندارند باقیمانده غذا را دور بریزند و اینکار را کفران نعمت و اسراف می‌دانند. بنابراین برای جلوگیری از فساد زودهنگام برنج، آشپزهای چینی خلاقیت به خرج دادند و برنج را با روغن نباتی سرخ کردند و مقداری سس سویا، سیر، صدف و سایر طعم‌ها و ادویه‌جات را به آن اضافه کردند. در سال‌های اخیر سرآشپزهای آسیایی مواد دیگری را نظیر سبزیجات، گوشت، تخم مرغ، ساتای و میگو را نیز به این غذا افزودند و آنرا لذیذتر از سابق کردند. لازم است بدانید که برنج سرخ شده، یک وعده غذایی مستقل و کامل است. طبخ آن آسان بوده و قیمت آن نیز ارزان است.

 

بخوانید: بهترین نقاط آسیا برای سفر در سال 2020

 

 

Tom Yum

دستورالعمل تهیه این غذا از تایلند آمده، اما در حال حاضر قاره آسیا را تسخیر کرده است! این سوپ دریایی، معمولا با استفاده از تکه‌های خرد شده لیمو و تمبرهندی، به صورت ترش مزه تهیه می‌شود و شامل انواع غذاهای دریایی نظیر میگو، تکه‌های ماهی یا حتی مرغ و به همراه برخی از سبزیجات، مانند قارچ یا گشنیز است.

این غذا در حال حاضر در کشورهایی نظیر تایلند، اندونزی، مالزی و سنگاپور محبوبیت بسیاری دارد و برای پیدا کردن آن کافی است سری به غذاکده‌های خیابانی و رستوران‌های محلی آسیایی بزنید. برای آشنایی با سایر غذاهای خیابانی در سفر با تور تایلند، بهتر است که مقاله غذاهای خیابانی تایلند را مطالعه کنید.

 

 

Chicken Curry

کاری مرغ، غذایی است که احتیاج به معرفی ندارد و در سراسر آسیا خصوصا هند، تایلند، فیلیپین، اندونزی و بورنئو، مالزی، هنگ کنگ و حتی سرزمین اصلی چین شهرت فراوان دارد. تقریباً در هر رستوران آسیایی، می‌توانید این غذای خوشمزه را بیابید. البته بسته به اینکه در چه کشوری هستید، ممکن است با تفاوت‌هایی در تهیه این غذا مواجه شوید. اخیرا سرآشپزها از گوشت‌های دیگری نظیر غذاهای دریایی، گوشت گاو و گوشت خوک نیز برای طبخ آن استفاده کرده‌اند و نتیجه کار رضایت‌بخش بوده است.

 

 

Satay

این غذا در اصل گوشتی است که روی چوب کباب شده و بسیار شبیه به کباب کردن با استفاده از زغال چوب است، به جز اینکه از شاخه‌های کوچک یا چوب خرد شده برای تهیه آن استفاده می‌شود. این گوشت می‌تواند گوشت خوک، مرغ و یا گاو باشد. اما در تایلند، کامبوج و لائوس، انتخاب گسترده تری در این رابطه وجود دارد به نحوی که کبد، قلب یا معده خوک یا مرغ  و حتی قورباغه نیز در این منو جای می‌گیرند. ماهی، کالاماری، میگو یا سایر موجودات دریایی نیز از گزینه‌های پرطرفدار برای تهیه این غذا هستند. این غذای محبوب آسیایی، گاهی با سس بادام زمینی و برنج چسبناک سرو می‌شود.

 

بخوانید: سفری رمانتیک به زیباترین کشورهای دنیا

 

 

Sushi

سوشی یکی از خوش خوراک ترین غذاهای دنیا است. برای درست کردن سوشی باید نوع مناسب برنج، جلبک دریایی و سس سویا داشته باشید. اما تهیه آن چندان آسان نیست، به نحوی که ژاپنی‌ها آن را یک هنر می‌دانند. این غذا، شهرت جهانی دارد و در هر شهر اصلی جهان و به ویژه در آسیا، حداقل یک رستوران سوشی وجود دارد. می‌توانید سوشی را در یک رستوران محلی سفارش دهید. اما اگر ترجیح می‌دهید آن را در خانه تهیه کنید، فقط کافی است علاوه بر مواد اصلی، موادی مانند زنجبیل و واسابی (خمیر سبز، خوشمزه اما بسیار تند که سوشی‌ها را در آن فرو می‌برید) را تهیه کنید.

 

 

آسیا منطقه‌ای وسیع با تأثیرات، طعم ها و فرهنگ‌های مختلف است و انتخاب از بین انبوه غذاهای لذیذ این قاره کار سختی است. خوشبختانه غذاهایی وجود دارند که در بیش از یک کشور آسیایی رایج و محبوب هستند. برخی آنقدر مشهورند که کشورها بر سر اینکه کدامیک مبدع آنها بوده‌اند، با یکدیگر بحث و جدل دارند. به هر حال، ما در این مقاله سعی کردیم محبوب‌ترین غذاهای آسیایی را معرفی کنیم تا در انتخاب از این طیف متنوع، کار شما را آسان کرده باشیم.

مطالب مرتبط