سالم‌ترین غذاها برای کدام کشورها هستند؟

همه افراد کمابیش از اهمیت یک رژیم غذایی خوب و سالم آگاه هستند. ما در این مقاله به معرفی کشورهایی که سالم‌ترین غذاهای دنیا را دارند، خواهیم پرداخت. در ادامه درخواهید یافت که سالم‌ترین غذاها، جزو خوشمزه‌ترین‌ها نیز به شمار می‌آیند.

 

چاد

چاد و سایر کشورهای آفریقایی، دارای  سالم‌ترین غذاهای دنیا هستند. مواد غذایی آنها، معمولا فاقد هر گونه چربی و نمک و مواد نگهدارنده است. آنها از دانه‌های سالم نظیر ذرت، ارزن و سورگوم استفاده می‌کنند. رژیم غذایی آنها را معمولا بامیه‌های محلی، بامیه خشک، گواوا، انبه، کاساوا، گوشت گوسفند، بز و یا ماهی تشکیل می‌دهد که همگی سرشار از مواد مغذی و مفید هستند.

 

بخوانید: بهترین غذاهای دنیا را در چه شهرهایی بخوریم؟

 

 

یونان

رژیم غذایی سنتی یونان غالبا بر چربی‌های سالم، حبوبات، سبزیجات، ماهی و غلات غیر اشباع شده تأکید می‌کند. در نتیجه، ارزش غذایی آن به خصوص به دلیل امگا 3، نخود، فلفل و ساردین بسیار بالاست. همچنین حاوی گوشت کمی است که این امر، باعث کاهش مصرف چربی‌های اشباع شده می‌شود. با توجه به اینکه "سالاد" و "ماست" اجزایی جدایی‌ناپذیر از سفره‌های مردم یونان هستند، جای تعجبی ندارد که غذاهایشان در شمار سالم‌ترین غذاهای دنیا باشد.

 

  

ژاپن

سه رکن تغذیه سالم یعنی تعادل، تنوع و اعتدال، همگی در رژیم غذایی ژاپنی منعکس هستند. در بعضی از نقاط ژاپن مانند اوکیناوا، مردم اغلب بالای 100 سال زندگی می‌کنند و مواد غذایی آنها نقش زیادی در این زمینه دارد. رژیم غذایی این کشور، سرشار از میوه و سبزیجات است که دارای خاصیت مقابله با سرطان هستند.

مواد اصلی این غذاها را سیب زمینی شیرین، چای سبز، جلبک دریایی، سویا و قارچ شیتاکه تشکیل می‌دهند که فواید بسیاری دارند و سرشار از آهن، کلسیم، روی، مس، امگا 3 و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. شیوه‌های خوردن نیز نقش مهمی در سلامت مواد غذایی ژاپن دارد. ژاپنی‌ها اغلب، مواد غذایی را به صورت بخار شده و یا تفت داده شده صرف می‌کنند.

 

 

هندوستان

ممکن است که به اشتباه تصور شود که غذای هندی سرشار از مواد مغذی ناسالم و سرخ شده مانند سمبوسه‌ها، پوپادوم‌ها و انواع خامه‌ها است. اما واقعیت این است که غذای اصیل هندی، جزو سالم‌ترین غذاهای دنیا هستند. ادویه‌هایی که در آشپزی هندی به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرند، نه تنها طعم بی‌نظیری به غذاها می‌دهند بلکه خاصیت ضد سرطانی، ضد التهابی و درمانی دارند و حتی ممکن است که در پیشگیری از آلزایمر نیز موفق عمل کنند. همچنین سبزیجات، ماده اصلی بسیاری از غذاهای هندی است.

 

بخوانید: خوشمزه‌ترین غذاهای هندی که باید در خیابان‌ بخورید

 

 

تایلند

گفتنی است که بسیاری از عناصر آشپزی تایلندی، به تقویت سیستم ایمنی و هضم غذا کمک می‌کنند. زنجبیل، زردچوبه و لیموترش که به طور همیشگی در ظروف دیده می شوند، همگی در طب آسیا برای معالجه انواع مشکلات جسمی و بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر با تور تایلند سفر کردید، حتما تا می توانید از این غذاها بهره‌مند شوید و حتما پیش از آن با محبوب‌ترین غذاهای تایلند که باید آن‌ها را امتحان کنید، آشنا شوید.

بسیاری از ظروف تایلندی، حاوی سبزیجات تازه و غذاهای دریایی هستند و ادویه‌جات و ترشی‌جات نیز از عناصر اصلی سفره مردم این کشور به شمار می‌آیند. همه این مواد سوخت و ساز بدن را تقویت کرده و بدن را با مواد مغذی حیاتی پر می‌کنند و غذاهای تایلندی را در رده سالم‌ترین غذاهای دنیا قرار می‌دهند.

 

 

کره جنوبی

آیا می‌دانید متوسط قد یک فرد از کره جنوبی حدود دو اینچ بیشتر از مردم همسایگان شمالی آنها است؟ دلیل این امر تا حدودی به رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی آنها بازمی‌گردد که از لحاظ تاریخی، قابل مقایسه با بیشتر کشورهای "توسعه یافته" غربی بوده است. این رژیم غذایی، فاقد چربی‌های اشباع شده است که چاقی همه‌گیر در اروپا و آمریکای شمالی را ایجاد کرده‌اند.

غذاهای کم چرب که کره جنوبی‌ها از آن لذت می‌برند دارای توفو، رشته فرنگی، تخم مرغ و ماهی فراوان است و اغلب همراه با کیمچی، یک ظرف میکس شده از سبزیجات و انواع چاشنی‌ها سرو می‌شوند. جالب است بدانید با وجودی که کباب کره‌ای، به ویژه گوشت گاو در این کشور طرفداران بسیار دارد، اما متوسط مصرف سرانه آن در سال حدود 16 پوند است، در حالی که این عدد در آمریکا به 67 پوند می‌رسد.

 

بخوانید: بهترین‌ نقاط دنیا برای عاشقان غذاهای دریایی

 

 

اسپانیا

مردم اسپانیا کنترل‌های ویژه‌ای را در رژیم غذایی خود لحاظ می‌کنند. مثلا آنها به هیچ وجه در خوردن عجله نمی‌کنند و نیز به وزن خود اهمیت می‌دهند. اما در کنار این عوامل کنترلی، رژیم غذایی مردم این کشور پر فیبر و کم چرب بوده و شامل لوبیا، سبزیجات، روغن زیتون، غذاهای دریایی و ماهی‌های روغنی است که وزن را کنترل کرده و ارزش غذایی بالایی هم دارند و جزو سالم‌ترین غذاهای دنیا محسوب می‌شوند. به خصوص غذای گازپاچو در اسپانیا، طرفداران بسیاری دارد و  سرشار از لیکوپن و آنتی اکسیدان‌های ضد سرطان است.

 

 

سوئد

رژیم غذایی اسکاندیناوی، به طور کلی بسیار سالم است و میزان چاقی آن 11 درصد و میانگین امید به زندگی 81 سال است. غذاهای سوئدی که در صدر قرار دارند علی رغم اینکه شامل مقدار کمی میوه و سبزیجات هستند، در عوض یک رژیم سرشار از نان‌های تیره، انواع توت‌ها، ماهی و لبنیات را شامل می‌شوند که دارای فیبر و آنتی اکسیدان‌ها هستند و برای کمک به سوزاندن چربی گرد هم آمده‌اند. کیفیت مواد غذایی بالاست. گوشت و فراورده‌های لبنی از حیواناتی تهیه می‌شوند که در طول زندگی به خوبی غذا خورده اند، بنابراین مواد مغذی ارزشمندی را به غذاخوری‌ها منتقل می‌کنند.

 

بخوانید: بهترین مقاصد آسیایی برای طرفداران غذاهای گیاهی

 

 


ویتنام 

تازه، رنگارنگ، سبک و خوشمزه کلماتی هستند که هنگام صحبت از غذاهای ویتنامی به ذهن شما خطور می‌کند. ظروف، تا حد زیادی از گیاهان و فلفل دلمه‌ای پر شده و با مواد مغذی، عطر و طعم خوشمزه همراه شده‌اند.  

Pho، یک سوپ حاوی نودل است که سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی است و از خوش‌خوراک ترین غذاهای دنیا محسوب می‌شود. این غذا که طرفداران بسیاری در ویتنام دارد، کم چرب و دارای موادی است که هضم آنها آسان است. رشته فرنگی ویتنامی، از برنج تهیه شده که باعث هضم آسانتر نسبت به رشته فرنگی‌های گلوتنی می‌شود. بسیاری از ظروف همراه با فلفل، پیاز، مرغ و گوشت خوک هستند. گفتنی است این مواد، به هضم غذا و مبارزه با سرطان کمک کرده و بعنوان رژیم غذایی سبک، باعث کنترل وزن نیز می‌شود.

 

 

خب، در این جا به لیست کشورهایی اشاره شد سالم‌ترین غذاهای دنیا را طبخ می‌کنند. با توجه به موارد یاد شده، به نظر می‌رسد که سالم بودن غذا، هیچ منافاتی با خوشمزگی آن ندارد و می‌توان هر دوی اینها را در کنار هم داشت. خوب است که این فرهنگ‌های غذایی، به سفره‌های سایر کشورها نیز راه پیدا کنند و بعنوان الگوی سلامت، مانع از بیماری‌های روز افزون برای مردم سراسر دنیا شوند.

مطالب مرتبط