گرجستان، گردشی جذاب در مسیر اومالو - شاتیلی

در سفر با تور گرجستان، پیاده‌روی در مسیر اومالو – شاتیلی گرجستان یکی از محبوب‌ترین پیاده‌روی‌ها در این کشور را برایتان رقم خواهد زد. شما می توانید از زیباترین روستاهای گرجستان در محدوده پیرکیتای توشتی بازدید کرده و در آنجا بخوابید، مسیر 3400 متر آتسونتا را طی کرده و به دهکده‌های بی‌نظیر موستو و شاتیلی در خسوریتی بروید. بیایید در این مقاله، با هم به پیاده‌روی در مسیر اومالو به شاتیلی بپردازیم.

 

مناسب‌ترین روش برای طی کردن مسیر

بطور کلی، یک راه برای طی کردن این مسیر این است که از خسوریتی و دهکده شاتیلی شروع کنید. اگر مقاله لوازم ضروری طبیعت‌گردی در گرجستان را مطالعه فرمایید، در این صورت بهتر می‌توانید از زیبایی‌های مسیر لذت ببرید و هم اینکه فرصت بیشتری خواهید داشت تا در توشتی بمانید و استراحت کنید. اما اگر قصد پیاده‌روی ندارید ومی‌خواهید مسیر را با اسب طی کنید، باید از توشتی شروع کنید، زیرا اجاره اسب در آنجا ارزان‌تر است. اما بطور کلی باید گفت که مسیر اومالو - شاتیلی را می‌توانید هم پیاده و هم با اسب طی کنید.

 

بخوانید: زیباترین رودخانه‌های گرجستان

 

 

 در مقصد شاتیلی، می‌توانید از مناظر کوهستانی قفقاز در گرجستان دیدن کنید و با جیپ به روشکا و روستاهای آخیلی بروید که مناظر طبیعی بیشتر و زیباتری نسبت به شاتیلی دارند. از طرف دیگر وقتی از توشتی شروع به طی مسیر می‌کنید، خوبی‌اش این است که اگر نتوانید از گذرگاه آتسونتا عبور کنید، حداقل توشتی را به طور کامل دیده‌اید و در خسوریتی می‌توانید به روشکا بروید. به هر حال ما در این مقاله قصد داریم که مسیری کلاسیک را از اومالو به شاتیلی طی کنیم، اما در عین حال باید گفت که گزینه‌های دیگری نیز برای طی کردن این مسیر وجود دارند که ما در این مقاله به آنها نپرداخته‌ایم.

 

 

نحوه طی کردن مسیر از مبدا اومالو به مقصد شاتیلی

بهترین زمان سفر برای لذت بردن از مناظر طبیعی زیبای گرجستان در این مسیر ماه های ژوئیه، آگوست و نیمه اول سپتامبر است. شما می‌توانید با اتوبوس وارد الوانی شوید و یک جیپ سواری محلی به اومالو کرایه کنید. همچنین می‌توانید مستقیماً به دیکلو بروید تا از طریق چیگو به دارتلو پیاده‌روی کنید که البته در این مسیر اتومبیل‌های کمتری خواهید یافت ومسیر پیاده‌روی طولانی‌تری برای رسیدن به اومالو خواهید داشت. به هر حال در صورتی که جیپ برای رفتن به اومالو کرایه کنید، می‌توانید 2 روزه به گشت و گذار در روستاهای دوچو، شناکو، دیکلو، دانو، دارتلو و پارسمای توشتی در جاده‌های اصلی بپردازید و  کمتر پیاده‌روی کنید.

با رسیدن به اومالو، می‌توانید در مهمان‌خانه این روستا بخوابید. و اما برنامه سفر به این صورت است که روز اول، شما پیاده‌روی آسانی به دارتلو انجام خواهید داد. در واقع در امتداد جاده اصلی یک مسیر 14 کیلومتری برای پیاده‌روی وجود دارد. مطمئناً مناظر دیگری از قبیل علفزارهای آلپی با گل‌هایی که در اوایل تابستان شکوفا می‌شوند، انواع توت‌ها و جنگل‌های کاج در مسیر رسیدن به دارتلو شما را از خود بی‌خود خواهند کرد. حتی اگر می‌خواهید بیشتر از شگفتی‌های مسیر لذت ببرید، می‌توانید از کوالو صعود کنید و یا به سمت دانو پایین بیایید. همچنین می‌توانید از کافه این مسیر دیدن کرده و استراحت کنید.

 

بخوانید: بازدید از پارک ملی لاگودخی و طبیعت زیبایش

 

 

 روز دوم با پیاده‌روی می‌توانید از دارتلو به سمت گیروی بروید. در گیروی باید شب در مهمان‌خانه بمانید و بعلاوه باید مجوز عبور از مرز را دریافت کنید. می‌توانید از جاده اصلی، برای بازدید از روستای عاشقانه پارسما و قلعه مشهورش کمک بگیرید.

روز سوم از گیروی حرکت می‌کنید و با گذر از روستای متروکه چونتیو و گله‌های گوسفند و عبور از نهرهای کوهستانی، به کواخیدی خواهید رسید که مکانی عالی برای اردو زدن در کنار رودخانه است.

روز چهارم  نیز می‌توانید از کواخیدی به سمت خیدوتانی در زیر گذرگاه آتسونتا در سمت خسوریتی بروید. اگر خوش شانس باشید و با هوای ابری یا مه آلود مواجه نشوید، از هر دو طرف منظره خوبی خواهید داشت. در این ناحیه، می‌توانید با صعود از ارتفاعات 4493 متری قله Tebulos mta نیز مناظر بی‌بدیلی را در زیر پای خود شاهد باشید.

 

 

در روز پنجم به شاتیلی خواهید رسید به این صورت که می‌توانید از خیدوتانی به موستو یا اردوتی بروید. البته اردوتی جاذبه بیشتری دارد و در آن می‌توانید اردو بزنید و یا به گشت و گذار در قلعه موتسو و گورستان آناتوری بپردازید. مسیر روز پنجم را می‌توانید پیاده طی کنید، اما اگر کمبود وقت دارید بهتر است که ماشین کرایه کنید. اگر زود بجنبید، حتی می‌توانید از روستای خونیسچولا به روستای شاتیلی در خسوریتی بروید.

بعلاوه با رسیدن به خسوریتی، این امکان را خواهید داشت که به روشکا بروید و در آنجا اقامت کنید و به سمت دریاچه‌های آبودلوری پیاده‌روی کنید. برای رفتن به تفلیس نیز، می‌توانید از شاتیلی سوار اتوبوس‌های تفلیس شوید و یا از مینی‌بوس‌هایی که در روزهای پنجشنبه و یکشنبه به سمت تفلیس می‌روند، استفاده کنید.

 

بخوانید: دانستنی‌های مهم در سفر به تفلیس

 

 

و کلام آخر...

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، در این مقاله به بررسی یک مسیر کلاسیک پیاده‌روی یا اسب سواری از اومالو به شاتیلی پرداختیم. اما طبعا، روش‌های دیگری نیز برای طی این مسیر وجود دارند. بعنوان مثال، می‌توانید مسیر اومالو به شاتیلی را از طریق گذرگاه بوربالو طی کنید که این مسیر پرخطرتر، هیجان‌انگیزتر است و هر گردشگری جرات طی کردن آنرا ندارد. یا می‌توانید در طی مسیر از گذرگاه بوربالو، به تنگه پانکیسی بروید و مسیر را از آنجا ادامه دهید. به هر حال اگر به دنبال هیجان بیشتری در سفر هستید، انتخاب را به خودتان واگذار می‌کنیم. 

 

مطالب مرتبط