گرجستان، پیاده‌روی از مستیا به اوشگولی

اگر با تور گرجستان سفر می‌کنید، به زودی متوجه خواهید شد که این کشور سرشار از جاذبه‌های بی‌نظیر، علی‌الخصوص مسیرهای پیاده‌روی عالی است. کافی است سری به مقاله عاشقان پیاده‌روی طولانی درگرجستان بزنید، تا با انواع گزینه‌ها در این رابطه آشنا شوید.

اما در این مقاله قصد داریم که با هم، یک پیاده‌روی در مسیر مستیا به اوشگولی داشته باشیم و با جاذبه‌های این مسیر آشنا شویم. در واقع این راه، یکی از محبوب‌ترین مسیرها برای گردشگران خارجی است. برای طی کردن آن نیز، گزینه‌های مختلفی وجود دارد. در ابتدا، به روش کلاسیک برای طی کردن این مسیر خواهیم پرداخت و سپس روش‌های دیگر را نیز از نظر خواهیم  گذراند.

 

بخوانید: بهترین خیابان‌های تفلیس برای پیاده‌روی

 

مسیر کلاسیک برای پیاده‌روی از مستیا  به اوشگولی

سفر از مستیا شروع می‌شود. اگر دوست دارید که قبل از حرکت به  سمت اوشگولی مدتی در مستیا اقامت کنید و از جاذبه‌های آن بهره‌مند شوید، یک روز برای این کار کافی است.

به هر حال روز اول به پیاده‌روی، در مسیر مستیا به زابشی خواهد گذشت. در این مسیر 16 کیلومتری، فقط 700 متر صعود خواهید داشت اما میتوان گفت همین مسیر کوتاه یکی از بهترین نقاط صعود در گرجستان است. در واقع شما، با یک گذرگاه و یک جاده هموار و مسطح بین روستاهای زیبای بین راه مواجه خواهید شد. بنابراین طی کردن این مسیر با پیاده‌روی، بسیار آسان خواهد بود. البته می‌توانید با 50 GEL، تاکسی کرایه کنید و خود را به زابشی برسانید و از آنجا پیاده‌روی خود را شروع کنید. در روز دوم، می‌توانید با پرداخت 120 GEL، تاکسی کرایه کنید و به آبگرم تتنولدی بروید و از آنجا به اندازه 900 متر مسیر صعودی را به سمت بالا پیاده طی کنید و خود را به روستای زیبای ادیشی برسانید.

 

 

روز سوم پیاده‌روی، بسیار چشمگیرتر خواهد بود. شما روستای ادیشی را ترک خواهید کرد و در مسیر زیبا و قرون وسطایی رودخانه، در گذرگاه Chkhutnieri پیاده‌روی خواهید کرد. در این مسیر، پانورامای 360 درجه در انتظارتان خواهد بود و زیباترین یخچال‌های طبیعی را از بالا مشاهده خواهید کرد. سپس در دهکده قهرمان پرور Khalde فرود می‌آیید. این در دهکده قرن نوزدهم، به تنهایی تصمیم به مقاومت در برابر امپراتوری روسیه گرفت. سپس اقامت در آنجا ممنوع شد. به طور کلی، بیشتر مهمانخانه‌ها در ایپرالی واقع شده‌اند و لازم است برای اقامت، خود را به این دهکده برسانید.

روز چهارم، از ایپرالی به مقصد اوشگولی حرکت خواهید کرد. بهتر است در جاده اصلی که شلوغ و کثیف است، پیاده‌روی نکنید. اگر راهنمایی حرفه‌ای داشته باشید، او می‌تواند شما را برای عبور از یک مسیر دیگر هدایت کند.

 

بخوانید: راهنمای بهترین تور تفلیس‌گردی با پای پیاده

 

 

سایر گزینه‌های طی کردن مستیا به اوشگولی

اگر به دنبال هیجان زیاد در سفر خود هستید و یا دوست دارید در کمپ زدن در بهترین نقاط گرجستان را از دست ندهید، بهتر است که در حین رسیدن از مستیا به اوشگولی، پیاده روی به سمت دریاچه Tobavarchkhili را امتحان کنید و یا جاده‌ای که به دریاچه‌های alpine ختم می‌شود را طی کنید و یا به پیاده‌روی و کوهنوردی به سمت قله Lahili  بپردازید. این سفر، 3 روز به طول خواهد انجامید.

 

 

اگر نمی‌خواهید اسباب و وسایل چندانی با خود حمل کنید و می‌خواهید از مهمان‌خانه‌های بین راه به جای چادر زدن برای استراحت و اقامت استفاده کنید، لازم است که روش دیگری را برای طی کردن مسیر مستیا به اوشگولی امتحان کنید. در این روش، ابتدا باید مسیر مازری – مستیا را با عبور از گذرگاه گولی پیاده طی کنید و از یخچال‌های اوشبا عبور کنید که این امر، در کل 3 روز به طول خواهد انجامید. در روز چهارم، باید از مبدا مستیا، با پیاده‌روی از مسیر Mkheri به سمت Laila و Lentekhi بروید.

 

بخوانید: سفری یک روزه از تفلیس به کاختی؛ گرجستان

 

 

در روز پنجم نیز، می‌توانید به یک پیاده‌روی در مسیر دریاچه‌های کورولدی بپردازید و خود را به اوشگولی برسانید. اگر مایل بودید، می توانید از گذرگاه Latpari اوشگولی به پایین سوانتی پیاده‌روی کنید و یا از این طریق، خود را به اجتماع Kala برسانید. به طور کلی در سوانتی، دیدنی‌ها و جاذبه‌های متعددی انتظار شما را می‌کشند.

 

 

در این مقاله، با هم سفری داشتیم از مستیا به اوشگولی گرجستان و برخی از پرطرفدارترین روش‌های طی کردن این مسیر را نیز از نظر گذراندیم. به یاد داشته باشید که طی کردن این مسیرهای جایگزین نسبت به روش کلاسیک، با صرف هزینه بیشتری همراه هستند. در ضمن حتما برنامه سفرتان را برای روزهایی که آب و هوا مناسب است و از بارندگی و مه خبری نیست ترتیب دهید تا بتوانید بدون خطر، از زیبایی‌های این مسیر نهایت لذت را ببرید. اگر به پیاده‌روی در سفر علاقمندید اما فرصت کمی دارید، بد نیست که با مسیرهای پیاده‌روی یک روزه در گرجستان نیز آشنا شوید.

 

مطالب مرتبط