عادات و سنت‌های عجیب مردم گرجستان

در سفر با تور گرجستان، مردم این کشور را بسیار مهمان‌نواز و خونگرم و مهربان خواهید یافت. اما درست مانند هر کشور دیگری، گرجستان نیز دارای آداب و رسومی منحصر به فرد است که ممکن است برای بسیاری از بیگانگان تعجب‌آور باشد. این آداب و رسوم، ریشه‌های عمیقی در تاریخ دارند و به مرور زمان تکامل یافته‌اند. در این سفر، با برخی از این عادات و سنت‌های عجیب مردم گرجستان مواجه خواهید شد که کسانی که هرگز گذرشان به گرجستان نیفتاده، کاملا از آنها بی‌خبر خواهند ماند.

 

غذا همه جا حضور دارد

گرجی‌ها عاشق غذا خوردن هستند! به هر بهانه و مناسبتی خواه تولد باشد، یا سالگرد، عروسی یا حتی تشییع جنازه، به دنبال فرصتی برای خوردن هستند و در اطراف غذا جمع می‌شوند. Supra یا همان سفره غذا در گرجستان، میزی است که بخش جدایی ناپذیر از هر جشنی به شمار می‌آید. حداقل ده وعده غذایی مختلف در وسط سوپرا چیده می‌شود و بسته به تعداد افرادی که روی میز می‌نشینند، غذاها روی چندین بشقاب به ازای هر نفر سرو می‌شود. بدین این ترتیب، غذا برای همه قابل دسترسی است و هر فرد هر آنچه را می‌خواهد می خورد.

 

بخوانید: ۵ تفریح جذاب در برجومی گرجستان

 

 

عبارت "گرسنه ام نیست"، قابل قبول نیست

اگر به خانه یک خانواده گرجی دعوت شدید، حتماً با شکم خالی بروید، زیرا گرجی‌ها مرتب در حال تعارف غذا به شما هستند. با اینکه سنت مهمان نوازی در گرجستان معروف است اما این رسم، فقط برای مهمان‌نوازی و مهمانان ویژه نیست، بلکه برای افراد محلی یک امر معمول به شمار می‌آید و در خانواده‌ها، بین اعضای خانواده نیز رواج دارد. آگاه باشید که چنین عادات و رسومی در اینجا ایجاب می‌کنند که به دلیل احترام به میزبانان، تعارفشان را رد نکنید و حتما چیزی بخورید.

 

 

تعطیلات عمومی و غذاهای مخصوص برای هر کدام

از آنجایی که گرجی‌ها عاشق جشن گرفتن برای همه چیز هستند، همواره به دنبال فرصتی برای تعطیلی و پرداختن به جشن می‌باشند. بنابراین، بیش از 15 روز تعطیل عمومی در گرجستان وجود دارد که بیشتر آنها مربوط به مسیحیت و مسائل مذهبی است. بعضی اوقات، این روزهای تعطیل با یکدیگر همزمان می‌شوند و یا در ادامه همدیگر هستند. در چنین مواردی، افراد در روزهای متمادی به تعطیلات و استراحت و گشت و گذار می‌پردازند.

در ضمن گرجی‌ها برای هر کدام از تعطیلات، وعده‌های غذایی خاصی تدارک می‌بینند. به عنوان مثال، در روز سنت باربارا، در تاریخ 17 دسامبر، پختن lobiani  که یک پای لوبیای سیاه است مرسوم بوده، در حالی که برای برگزاری کریسمس در گرجستان، انواع خاچاپوری با تخم مرغ آب پز پخته می‌شود.

 

 

نام‌های متداول در گرجستان، مریم و نینو و گیورگی

اینها، نام‌های متداول در گرجستان هستند که اصالتا مربوط به مقدسین و افراد مورد احترام مردم این کشور هستند بنابراین هر کدام از مردم گرجستان، حداقل 50 گیورگی، 30 نینو و 20 مریم را می‌شناسند.

 

بخوانید: معرفی نرم‌افزارهایی برای سفر به گرجستان

 

 

زوج‌های تازه ازدواج کرده، با خانواده داماد زندگی می‌کنند

گرجستان، کشوری مردسالار است. هنگامی که یک زن و مرد متاهل می‌شوند، عرف معمول این است که زندگی مشترکشان را در کنار والدین شوهر شروع کنند. گرچه اکنون، تعدادی از زوج های جوانان ترجیح می‌دهند آپارتمان مستقل داشته باشند و به تنهایی به دور از خانواده‌ها زندگی کنند، اما این امر هنوز متداول نشده است.

 

 

گرجی‌ها سوالات شخصی می‌پرسند

بسیاری از گرجی‌ها دوست دارند همه چیز را بدانند و سوالات شخصی زیادی را نیز در رابطه با همدیگر مطرح می‌کنند که هیچ ربطی به آنها ندارد. بعنوان مثال از یکدیگر می‌پرسند: چقدر درآمد ماهیانه دارید؟ چرا ازدواج نمی‌کنید؟ چرا یک ماه از ازدواجتان گذشته اما هنوز بچه‌ای در کار نیست؟!

 

بخوانید: ۴ دلیل خاص برای سفر به گرجستان

 

 

Namtsetsoba یا روز باقیمانده

این روز، دومین روز عروسی است. در این روز، در خانه عروس یا والدین داماد جشنی برگزار می‌شود و سوپرایی از غذاهای باقیمانده از جشن عروسی سرو شده و ادامه مراسم عروسی جشن گرفته می‌شود.

 

 

جشن سرنوشت

گرجی‌ها به شدت به سرنوشت ایمان دارند و در 2 ژانویه برای سرنوشت جشن می‌گیرند. اعتقاد بر این است که هر فردی به هر نحوی این روز را سپری کند، در ادامه زندگیش بازتاب خواهد داشت. بنابراین هر کسی سعی می‌کند این روز را به بهترین نحو بگذراند، مثلا در فعالیت‌های تفریحی شرکت کند، وقتش را با دوستان و خانواده و عزیزانش بگذراند و تا می‌تواند در این روز به کارهای مفید مشغول باشد. 

 

بخوانید: مدیریت سفر ارزان به گرجستان را بخوانید

 

 

اعتقاد به خواص درمانی آب معدنی

گرجستان کشوری مملو از چشمه‌های طبیعی است. اعتقاد بر این است که بیشتر این آب‌های معدنی، دارای خاصیت درمانی هستند. به عنوان مثال، باور به خواص درمانی آب معدنی برجومی برای درمان انواع بیماری‌ها، در این کشور بسیار ریشه‌دار و قوی است. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به این قسمت از گرجستان، می‌توانید مقاله راهنمای گردشگری برجومی را مطالعه کنید. به هر حال واقعیت این است که برخی از افراد گرجی حتی برای درمان تهوع و یا مسمومیت غذایی، آب معدنی می‌نوشند. 

 

 

در این مقاله نمونه‌هایی از عادات و سنت‌های عجیب مردم گرجستان را از نظر گذراندیم. هر چند که برخی از این عادات مبتنی بر خرافات هستند، اما جای بسی خوشحالی است که این سنت‌های عجیب عمدتا بر محور خوشگذرانی و مثبت‌اندیشی و غذا می‌گردند. به نظر می‌رسد که گرجی‌ها بسیار به خودشان علاقمندند و از هر فرصتی برای خدمت‌رسانی به خود و دیگران استفاده می‌کنند.

 

مطالب مرتبط