آشنایی با سنت مهمان‌نوازی در گرجستان

مردم گرجستان به سنن خود بسیار احترام می‌گذارند و همچنین توجه شما به آداب و رسوم خود را زیرنظر می‌گیرند. اما باید گفت قرن‌هاست گرجی‌ها، به عنوان یک ملت مهمان‌نواز شهرت دارند. بنا بر یک شعر ملی گرجستان، مهمان‌نوازی در گرجستان بیش از شجاعت و جنگاوری مورد قدردانی قرار می‌گیرد. این سنت در خانه، شهر و روستا به چشم می‌خورد.

گرجی‌ها حتی یک بنای ملی با نام مجسمه کارتیس ددا یا تندیس مادر دارند که  یک شمشیر در یک دست و یک جام شراب در دست دیگر دارد. این مجسمه، نشان‌دهنده رفتار حمایتی و دوستی و مهمان نوازی مردم گرجستان است.

در قرون گذشته، مردم گرجستان حتی اتاق‌های مخصوص میهمانان و یا حتی خانه‌های جداگانه‌ای داشتند که درهای آنها همیشه باز بود تا یک مهمان بتواند بیاید، غذا بخورد و شب را در آنجا بگذراند. اگر علاقمندید که با تور گرجستان به این کشور غنی سفر کنید، بهتر است که با انواع نمودهای مهمان‌نوازی در گرجستان آشنا شوید.

 

مهمان هدیه خداست

این عبارت‌، سنت مهمان‌نوازی در گرجستان را کاملاً توصیف می‌کند. مردم محلی بر این باورند که میهمان، هدیه‌ای از جانب خدا است و آنها با مهمانان خود مانند کسی که بر آنها حقی دارد رفتار می کنند. وقتی شخصی به خانه یک گرجی دعوت می‌شود، هر چند دقیقه یکبار غذا و نوشیدنی به او تعارف می‌شود، خواه مهمان در حد یک عصرانه بماند یا خیلی بیشتر حضور داشته باشد. میزبان اصرار دارد که تا حد ممکن غذا بخورید و بنوشید، مخصوصاً اگر بشقابتان خالی شده باشد. آنها خوشحال خواهند شد که تا هر زمانی مایلید در منزلشان بعنوان مهمان بمانید.

 

بخوانید: جاذبه‌های اصلی باتومی که باید از آن‌ها دیدن کنید


 

 

آنها شما را به هر کجا دعوت شوند می‌برند

اگر در حال بازدید از یک دوست گرجی هستید، بدانید که در فرهنگ گرجستان آنها هر کجا بخواهند بروند، شما را نیز با خودشان می‌برند. آنها شما را به خانه خود دعوت می‌کنند تا با تک تک افراد خانواده‌شان آشنا کنند. در جشن‌ها نیز از مهمانان بسیار استقبال می‌شود.

با تکیه بر سنت مهمان نوازی، اگر در یک جشن عروسی در گرجستان یا جشن بزرگ دیگری حضور پیدا کردید که در آنجا کسی را جز میزبان خود نمی‌شناسید، نگران نباشید. اطمینان داشته باشید که از شما استقبال می‌شود و با شما با احترام رفتار خواهد شد، با اینکه آنها به زبانی صحبت می‌کنند که شما متوجه نخواهید شد.

 

 

آنها گرجستان را به شما نشان می‌دهند

به طور کلی گرجی‌ها به فرهنگ، سنت‌ها و ملت کهن خود افتخار می‌کنند و خوشحال می شوند که جاذبه‌های دیدنی گرجستان را به شما نشان دهند. در واقع آنها مشتاق هستند که شما را عاشق کشور، آداب و رسوم و سنت‌های خود کنند و داستان‌های پادشاهان، ملکه‌ها، شاعران و اسطوره‌ها و افسانه‌های گرجستان را با غرور برایتان تعریف نمایند. کافی است آنچه را می‌خواهید ببینید، به زبان آورید و بقیه کار را به آنها بسپارید. در ضمن خالی از لطف نیست اگر با رسومات و قوانین جالب در گرجستان نیز آشنا شوید.

 

 

آنها به شما اجازه نمی‌دهند هزینه‌ای پرداخت کنید

حتی اگر اخیراً با یک گرجی هم دوست شده باشید و واقعاً میهمان‌اش نباشید، متوجه خواهید شد که او نمی‌گذارد وقتی با هم هستید هزینه شام، نوشیدنی و یا چیز دیگری را بپردازید. اگر راننده شما شود تا گوشه و کنار کشورشان را نشانتان دهد، هرگز کرایه یا پول بنزین را از شما نمی‌پذیرد. این یک قانون نانوشته در سنت مهمان‌نوازی در گرجستان است.

 

بخوانید: دریاچه ریتسا جاذبه‌ای زیبا در میان گرجستان

 

 

آنها بسیار مشتاق کمک کردن هستند

اگر یک گردشگر راجع به محلی از مردم گرجستان راهنمایی بخواهد، احتمال دارد که حتی او را در رسیدن به مقصدش اسکورت کنند. اگر خود شخص گرجی مسیر را بلد نباشد، شخصی را پیدا خواهد کرد که بتواند کمک کند. از این رفتار گرجی‌ها تعجب نکنید. حتی اگر مهمان یک گرجی باشید و چیزی را طلب کنید که او نداشته باشد، برای کمک به شما با همه دوستان خود تماس خواهد گرفت. گرجی‌ها می‌گویند : "دوست شما، دوست من هم هست" . بنابراین آنها تمام تلاش خود را برای کمک به شما در هر کاری انجام می‌دهند ، حتی اگر آنها را ندیده باشید.

 

بخوانید: معرفی ۵ مکان دیدنی جالب در تفلیس

 

 

گرجستان کشوری است که از بسیاری از سنت‌های قدیمی و غنی برخوردار است. همانطور که گفته شد، یکی از اصیل‌ترین آنها، سنت مهمان‌نوازی در گرجستان است که دوستی و فداکاری آنها را در برابر سایرین به نمایش می‌گذارد. این امر در کنار مهم ترین جاذبه‌های گرجستان که باید از آن‌ها دیدن کنید، گرجستان را به یکی از مقاصد اصلی گردشگران در سفر به این کشور تاریخی تبدیل کرده است.  

مطالب مرتبط