معرفی ۵ مکان دیدنی جالب در تفلیس

گرجستان کشوری اصیل و قدیمی گسترده در دشت‌ها و دامنه‌های کوهستان قفقاز یکی از زیباترین مقاصد نزدیک ماست که تاریخ، فرهنگ و طبیعت را به نحوی شایسته در دسترس قرار می‌دهد. تفلیس پایتخت گرجستان این روزها بیش از هر زمانی میزبان مسافران اروپای شرقی و آسیای خاورمیانه است که با تور گرجستان به این کشور سفر می‌کنند. جاذبه‌های به جا مانده از دوران‌های مختلف در تفلیس نیز جذابیت دوچندانی به این شهر بخشیده است. با وجود تعداد زیاد مکان‌ها و جاذبه‌هایی که باید از آن‌ها دیدن کنید بازدید از 5 مورد به شدت ضروری‌ست.

 

حمام گوگرد در آبانتوبانی

طبق افسانه‌هایی که راجب تفلیس نقل می‌شود پادشاه واختانگ گرگسالی خیلی تصادفی و در حین شکار چشمه‌های آب گرم تفلیس را پیدا می‌کند و به دلیل شرایط عالی آب و هوایی و چشمه‌های معدنی دستور می‌دهد تا پایتخت به این منطقه منتقل شود. سپس نام شهر را تفلیس را به معنی گرم نام‌گذاری کرد. به همین دلیل می‌توان حمام‌های گوگرد را که دلیل اصلی پیدایش تفلیس هستند از مهم‌ترین جاهایی دانست که باید از آن دیدن کنید. محل اصلی این حمام‌ها در کرانه شرقی رودخانه متکواری، محله آبانتوبانی است. هرچه شما به این منطقه باستانی نزدیک‌تر شوید بهتر می‌توانید بوی گوگرد را استشمام کنید. مردم معتقدند حمام های گوگرد تفلیس خاصیت شفابخشی دارند و برای بسیاری از امراض پوستی و درد مفاصل مفید هستند. به علاوه در این حمام‌ها شما می‌توانید از نوعی ماساژ قوی که پوست را پاکسازی می‌کند هم استفاده کنید. در گذشته تعداد زیادی حمام در منطقه آبانتوبانی تفلیس وجود داشته که متاسفانه تعداد آن‌ها امروزه به شدت کم شده است.

قیمت استفاده از حمام‌ها از 6 تا 50 دلار تغییر می‌کند و دلیل آن هم امکاناتی‌ست که داده می‌شود. به عبارتی هرچه به دنبال فضایی خصوصی‌تر باشید باید پول بیشتری بپردازید.

 

بخوانید: پل صلح، نگین درخشان رودخانه کورا در تفلیس

 

 

پل خشک یا مشرالی خیدی

پل درای یا پل خشک بازار دست دوم فروشی در تفلیس است که در منطقه تاریخی و قدیمی شهر برپا می‌شود. در واقع این بازار خیلی به میدان Saarbrucken نزدیک بوده و به راحتی از جاده اصلی قابل دسترسی است. این بازار حدود 20 تا 25 دقیقه با میدان آزادی فاصله داشته و به راحتی به واسطه اتوبوس‌های خط شماره 20 در دسترس قرار دارد. در این بازار هر چیزی که فکرش را کنید پیدا می‌شود اما بیش از همه با سکه‌های قدیمی، کارت پستال‌ها، ظروف، نقاشی‌ها، کتاب‌ها ، لوازم جانبی، تلفن‌ها و دوربین‌های قدیمی روبرو خواهید شد. شهروندان تفلیسی لوازم عتیقه و دست دوم خود را به این بازار می‌آورند و با فروش آن‌ها (اغلب به توریست‌ها) کسب درآمد می‌کنند. آخر هفته‌ها این بازار بسیار شلوغ بوده و فرصت‌های منحصر به فردی برای خرید سوغاتی پیدا می‌شود اما توجه داشته باشید که قیمت‌ها اصلا ارزان نیستند و باید از فن چانه‌زنی استفاده کنید.

  

 

قطار برقی

تفلیس از هر طرف با تپه‌ها احاطه شده است. امتیاز بد برای آن‌ها اینست که تابستان‌ها باعث گرمای شهر می‌شود و امتیاز خوب‌شان داشتن مناظر زیبای پانوراما در تفلیس است. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به ایستگاه فونیکولار در خیابان چونک‌زاده بروید و سوار تله کابین پارک متاتسمیندا شوید. البته اول باید بلیط بخرید. هزینه بلیط برای افراد بزرگسال کم‌تر از 2 دلار است در حالی که افراد کم‌تر از 6 سال می‌توانند رایگان سوار شوند. به محض پیاده شدن از تله کابین می‌توانید به رستوران بروید و از خوردن غذاهای سنتی گرجی لذت ببرید و یا از منوی غذاهای اروپایی گزینه‌های پرطرفدار را انتخاب کنید. رستوران دارای دو فضای داخلی و تراس است. بنابراین می‌توانید روی تراس بنشینید و از تماشای مناظر زیبا، تنفس هوای عالی و خوردن غذاهای فوق‌العاده لذت ببرید.

 

بخوانید: گردش در پارک ملی کولختی گرجستان

 

 

ناریکالا

یکی از بخش‌های شهر که از دور خودنمایی می‌کند قلعه و کلیسای ناریکالا بر روی پته‌ای در بالای شهر است که از مکان‌های دیدنی شهر تفلیس است. ارگ اول در قرن 4ام ساخته شد اما آن‌چه که امروزه از این مجموعه باقی مانده مربوط به قرن‌های 7 و 8 میلادی است. شما می‌توانید برای رسیدن به این قلعه از خیابان‌های کوته آپخازی و یا لادو آساتیانی قدم‌زنان بروید و یا از پارک ریک سوار تله کابین شوید.

 

 

تئاتر گابریادزه

رزو گابریادزه از هنرمندان برجسته کشور و فردی محبوب در تفلیس است که در رشته‌های هنری نقاشی، کاردگردانی، مجسمه‌سازی و نویسندگی فعالیت می‌کند. او صاحب ساختمان شگفت‌انگیز و منحصر به فرد تئاتر گابریادزه است که در سانس‌های مختلف اجراهای جذابی را به نمایش می‌گذارد. به علاوه در اینجا می‌توانید فیلم‌های سینمایی را با زیرنویس انگلیسی تماشا کرد. چه برای سینما باشد چه عروسک گردانی، بازدید از این ساختمان یکی از بهترین کارها در سفر به گرجستان است. جذاب‌ترین قسمت ساختمان برج ساعت آن در قسمت سمت راست ورودی کافه است که شکل و شمالی کاملا داستانی از خودش نشان می‌دهد.

 

بخوانید: بازدید از دریاچه سنگ‌های سیاه گرجستان

 

مطالب مرتبط