بازدید از دریاچه سنگ‌های سیاه گرجستان

گرجستان یکی از کشورهای محبوب گردشگرانی است که از طبیعت‌گردی و کشف زیبایی‌های بکر جنگلی و کوهستانی لذت می‌برند. جالب است بدانید که این کشور به تنهایی شش پارک ملی و منطقه حفاظت شده را در خود جای داده است که از میان پارک ملی کاختی یکی از معروف‌ترین‌هاست.

آنچه جذابیت این پارک‌های جنگلی و مناظر طبیعی را دو چندان کرده، وجود رودخانه‌هایی است که هم‌چون رشته‌هایی از نور در آن جاری هستند.
اگر شما هم می‌خواهید در سفر خود با تور گرجستان دریاچه‌ای با زیبایی وصف نشدنی را در گرجستان ببینید، باید از دریاچه سنگ‌های سیاه که در منطقه کوهستانی کاختی واقع شده است، دیدن کنید.

 

black-rock-lake

 

رسیدن به این دریاچه کار چندان آسانی نیست و شاید یکی از دلایل بکر ماندن دریاچه سنگ‌های سیاه هم همین است. اما اگر عزم خود را جزم کرده‌اید که خودتان را به این دریاچه عجیب برسانید، خوب است بدانید که در این مسیر شانس این را خواهید داشت که برخی حیوانات زیبا و نادر منطقه را نیز مشاهده کنید.

این دریاچه اعجاب انگیز در جنگل کاختی واقع شده است. کاختی از سوی شمال با استان کوچک و کوهستانی توشتی و از سوی شمال غربی با روسیه هم‌مرز است. شاید نام استان کاختی گرجستان را به خاطر شراب‌ها و تاکستان‌های پر بار انگور آن شنیده باشید. اما این استان زیبا، نه تنها به خاطر کارخانه‌های شراب و کلیساهای فراوانش مشهور شده است، بلکه بخش زیادی از شهرت خود را مدیون جنگل‌های سبز و انبوه کاختی است.

 

راهنمای صفر تا صد بازدید از دریاچه سنگ های سیاه

پارک ملی کاختی، در فاصله ۱۸۵ کیلومتری شهر گردشگری تفلیس، پایتخت کشور گرجستان واقع شده است.

پیش از آنکه تصمیم بگیرید، باید بدانید که لازم است برای بازدید از دریاچه سنگ های سیاه باید وقت کافی اختصاص بدهید و با اصول اولیه کمپ و کوهنوردی هم آشنا باشید. به پیشنهاد نشنال ژئوگرافی، زمان مناسب برای پیاده روی در جنگل و اردو زدن در پناهگاه نزدیک به دریاچه سه روز است.

 

tour-leader

 

  • روز اول

روز نخست را باید در مسیر رسیدن به دریاچه بگذرانید. با یک پیاده روی معمولی و آرام و با در نظر گرفتن زمان مورد نیاز برای استراحت، از صبح تا غروب در مسیر خواهید بود.

هنگام غروب می‌توانید در پناهگاه نزدیک دریاچه مستقر شوید، اما چون آفتاب را از دست داده‌اید، شانس چندانی برای لذت بردن از فضای دریاچه نخواهید داشت. پس بهتر از زودتر خودتان را برای خواب آماده کنید تا بتوانید طلوع خورشید روز بعد را در کنار دریاچه تماشا کنید.

 

اول

 

  • روز دوم

برنامه روز دوم خود را به بازدید از دریاچه و زیبایی‌های اطراف آن اختصاص دهید و پس از غروب دوباره راهی پناهگاه‌تان شوید. اگر بخت با شما یار باشد، با فرا رسیدن شب می‌توانید آسمان پر ستاره را تماشا کنید و بعد به رخت‌خواب بروید.

 

 

  • روز سوم

روز سوم از اردوی خود را باید به مسیر برگشت اختصاص دهید.

 

third

 

 

پیش از شروع سفر به یاد داشته باشید

  • پیش از اینکه عازم دریاچه شوید، شرایط آب و هوایی منطقه را بررسی کنید چراکه در صورتیکه با شرایط نامساعد آب و هوایی مواجه شوید، از ورود شما به این منطقه ملی جلوگیری خواهد شد. با این کار هم وقت خود را هدر داده‌اید و هم سلامتی‌تان را به خطر می‌اندازید.
  • به خاطر داشته باشید که مسیر نخستین کمپ کاختی، حدود سیزده کیلومتر از دریاچه سنگ های سیاه فاصله دارد. اما اگر به مسیرتان ادامه بدهید، می‌توانید در پناهگاه دوم که تنها سه کیلومتر از دریاچه فاصله دارد، اقامت کنید.
  • حتما آب آشامیدنی کافی به همراه داشته باشید چراکه در طول مسیر تا رسیدن به کمپ و پناهگاه دسترسی به آب نخواهید داشت. همچنین اگر دچار حساسیت‌های غذایی هستید، بهتر است آب آشامیدنی کافی برای سه روز سفر را به همراه داشته باشید.

 

shelter

 

  • پیش از سفر با خودتان حساب و کتاب کنید که چقدر خوراکی باید به همراه داشته باشید و بعد بدون کم و کاست، هرآنچه را که مورد نیازتان است، همراه ببرید چراکه در این سفر کوتاه خبری از بوفه و رستوران‌ نیست.
  • برنامه آنلاین نقشه را برای مسیر خود در گوشی بارگذاری کنید چراکه ممکن است دسترسی اینترنت شما با اختلال مواجه شوید. در این صورت می‌توانید از نسخه آف لاین نقشه استفاده کنید و موقعیت مکانی خود را در وسط جنگل پیدا کنید.
  • در اردوگاه چوب برای گرم کردن یا شومینه‌ای نخواهید دید پس اگر در نیمه دوم سال راهی این منطقه می‌شوید، حتما یک اجاق کوچک سفری به همراه داشته باشید.
  • تمام وسایل الکترونیکی خود را پیش از سفر شارژ کنید و در صورت نیاز پاوربانک هم همراه داشته باشید چراکه در این مسیر و در پناهگاه‌ها به برق برای شارژ کردن دسترسی نخواهید داشت.

 

sunset

 

  • در هر فصلی از سال که به این منطقه سفر می‌کنید، حتما لباس گرم به همراه داشته باشید، در غیر این صورت خودتان را برای منجمد شدن در طول شب آماده کنید.
  • گذرنامه خود را به همراه داشته باشید چرا که ممکن است به اشتباه از مرزهای گرجستان خارج شوید، در این صورت همراه داشتن گذرنامه به کمک‌تان خواهد آمد.
  • قیمت‌ها: برای اقامت در چادر پنج دلار و برای خواب در پناهگاه پانزده دلار باید بپردازید.
  • برای اینکه آسوده سفر کنید و نگرانی از گم کردن راه یا خسته شدن در مسیر نداشته باشید، می‌توانید یک اسب و یک راهنما را با صد دلار برای یک روز استخدام کنید تا در مسیر رفت و برگشت شما را همراهی کند.

مطالب مرتبط