آشنایی با فرودگاه تفلیس و راهنمای حمل و نقل (قسمت اول)

فرودگاه‌ها اولین خاطرات ما را در سفر به جایی تشکیل می‌دهند. در واقع ما در اولین سفر به مقصد مورد نظرمان هیچ تصوری از چیزی که قرار است با آن مواجه شویم نداریم. گاهی وقت‌ها عدم آشنایی با شرایط و قوانین می‌تواند اولین تصویر ذهنی ما را در سفر به جایی مخدوش کند.

بیشتر پروازهای مقرون به صرفه به فرودگاه توکایسی انجام می‌شوند در حالی که سایر خطوط هوایی از جمله امارات، قطر، شرکت هواپیمایی ترکیه، لوفت هانزا و KLM به تفلیس، پایتخت گرجستان پرواز می‌کنند. از آن جایی که درباره فرودگاه تفلیس اطلاعات کاملی در وبسایت‌ها وجود ندارد ما تصمیم گرفتیم برای کسانی که با تور گرجستان سفر می‌کنند نگاهی به بخش‌های مختلف آن بیاندازیم.

 

بخوانید: در تفلیس از کجا خرید ارزان کنیم؟

 

 

فرودگاه تفلیس: اصول اولیه

فرودگاه تفلیس که به طور رسمی فرودگاه بین‌المللی شوتا رستاویلی تفلیس شناخته می‌شود، فرودگاه اصلی تفلیس در گرجستان است. این ترمینال هوایی در 17 کیلومتری جنوب شرقی مرکز شهر واقع شده و همانطور که خواهید دید، با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در تفلیس قابل دسترسی و استفاده است.

در واقع برای پرواز‌های داخلی و خارجی از یک ترمینال هوایی استفاده می‌شود اما مسیر دوقلوی ورودی خروجی در دو ساختمان مختلف واقع شده‌اند. با این که هر دو نوع پروازها در یک فرودگاه برنامه‌ریزی شده اما خوشبختانه فرودگاه تفلیس کوچک است و از آن همهمه سالن‌های بزرگ با ورودی‌های متعدد سرسام‌آور خبری نیست و با وجود امکانات اساسی در دسترس غرفه‌های غذا و تنقلات و همچنین مغازه‌های سوغاتی کم‌تر از دیگر فرودگاه‌ها در اینجا دیده می‌شود. فرودگاه تفلیس به لحاظ فنی پایانه بدی نیست اما نمی‌توانید برای اقامت طولانی‌تر هم روی آن حساب باز کنید.

 

 

رسیدن به تفلیس: قبل از ترک فرودگاه

 

اخذ ویزای بازدیدکننده از گرجستان

موارد اولیه: مسافران کشورهای دیگر که با یک پرواز بین‌المللی به فرودگاه تفلیس می‌رسند، باید بررسی کنند ببینند که آیا به ویزا ویزیتور برای ورود به گرجستان نیاز دارند یا خیر. البته در مورد بیشتر ملیت‌ها نیازی به اخذ ویزا ویزیتور نیست. برخی از آن‌ها می‌توانند هنگام ورود و در صورت داشتن شرایط اقدام به اخذ ویزا کنند و برخی دیگر می‌توانند از قبل آن را تهیه کنند. به هر حال مطمئن‌ترین راه برای بررسی این موضوع وبسایت امور خارجه گرجستان است.

 

 

برداشت ارز محلی (لاری) در فرودگاه تفلیس

بعد از ورود به داخل فرودگاه و در واقع تفلیس به اولین چیزی که باید برسید ارز داخلی یا همان لاری واحد پول گرجستان است. بهتر است از دو خودپرداز بانک TBC به رنگ آبی روشن و بانگ گرجستان به رنگ نارنجی با آرم شیر استفاده کنید. نیمی از خودپردازهای داخل سالن ورودی خدمات هردوی این بانک‌ها را ارائه می‌دهند. مانند اکثر دستگاه‌های خودپرداز در تفلیس، دستگاه‌های خودپرداز فرودگاه امکان برداشت لاری یا دلار آمریکا را به شما می‌دهند. توجه داشته باشید که مقداری پول هم برای خدمات برداشت از شما کسر می‌شود. مثلا بانک TBC مبلغ 2 دلار در اطای خدمات برداشت از شما کسر می‌کند.

 

بخوانید: گرجی‌ها به چه چیزهای کشورشان افتخار می‌کنند

 

 

مبادله پول در فرودگاه

وقتی به سالن ورودی می‌رسید می‌توانید غرفه‌های تبدیل ارز را ببینید. قیمت‌های ارائه شده در این غرفه‌ها با قیمت‌های داخل شهر فرق دارد بنابراین توصیه می‌کنیم برای مدیریت سفر ارزان به گرجستان تنها وقتی که مجبور هستید در این سالن مبادله نقدی انجام دهید. به طور کلی وقتی می‌خواهید ارز را به لاری تبدیل کنید با استفاده از یورو می‌توانید نسبت به دلار نرخ بهتری دریافت کنید.

 

 

خرید سیم کارت در فرودگاه تفلیس

سیم کارت‌های گرجستان در مقایسه با سایر نقاط فوق‌العاده مقرون به صرفه هستند و حتی در مناطق کوهستانی نیز پوشش عالی ارائه می‌دهند. توصیه می‌کنیم سیم کارتی را انتخاب کنید که با آن بتوانید از برنامه‌های مخصوص تاکسی و گوگل مپ برای حمل و نقل عمومی استفاده کنید. اپراتورهای مختلفی در سالن ورودی خدمات ارائه می‌دهند اما محبوب‌ترین آن‌ها بین گردشگران دو شرکت ماگتی و بی‌لاین هستند. به بروشورهای تبلیغاتی اوپراتورها توجهی نکنید عموما آن‌ها شما را گیج می‌کنند. اگر به دنبال تماس نیستید و تنها می‌خواهید اینترنت داشته باشید بهترین روش برای شما خرید یک بسته داده است. کمترین چیزی که می‌توانید دریافت کنید حجم 1 گیگ با قیمت 5 دلار است. خود سیم کارت هم 3 دلار قیمت اضافی دارد.

تنها کاری که باید بکنید اینست که پاسپورت‌تان را تحویل دهید و بسته مورد نظر را انتخاب کنید تا مسئول اپراتور برای‌تان تنظیمش کند. مبلغ را نیز هم می‌توانید به صورت نقدی و هم با کارت‌های اعتباری کردیت و یا دبیت پرداخت کنید. اگر بعدا به داده‌های بیشتری نیاز داشتید، می‌توانید با استفاده از یک کارت اعتباری، برنامه Magti را نصب کرده و به راحتی از آن استفاده کنید.

 

بخوانید: گردش در پارک ملی کولختی گرجستان

 

 

از فرودگاه تفلیس به مرکز شهر

برای رسیدن به مرکز شهر تفلیس از فرودگاه تفلیس گزینه های مختلفی وجود دارد. شما می‌توانید برای رفتن و یا برگشتن از فرودگاه از اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی استفاده کنید که هم مقرون به صرفه و هم قابل اطمینان است. اگر پروازتان دیر شده و یا همراه‌تان افراد کم سن هستند شاید با تاکسی راحت‌تر باشید. به علاوه می‌توانید از ایستگاه راه آهن میدان به فرودگاه هم استفاده کنید. اما از آنجایی که فقط دوبار در روز این مسیر را می‌رود نمی‌توان خیلی به آن دل خوش ماند.

 

اتوبوس تفلیس 37

اتوبوس شماره 37 خط عمومی شهر به صورت 24 ساعته در تمام روزهای هفته از فرودگاه تا ایستگاه میدان در مرکز شهر را می‌رود و باز می‌گردد. این اتوبوس‌های مدرن که هر نیم ساعت یک‌بار حرکت می‌کنند دارای امکاناتی مثل کولر و فضای چمدان هستند. به علاوه با مبلغ 50 تتری برای هر نفر مقرون به صرفه‌ترین راه هم محسوب می‌شوند. البته وقتی چند پرواز با هم روی زمین می‌نشینند این اتوبوس‌ها نیز زود پر می‌شوند.

 

بخوانید: بهترین هتل‌های منطقه کوتایسی

 

مطالب مرتبط