مشهورترین حوضچه‌های چشمه‌ آب گرم در دنیا

آب‌های فورانی و چشمه‌های آب گرم از پدیده‌های شگفتی طبیعت بوده که در برخورد با سطوح داغ زمین، به وجود می‌آیند. بخارات به خاطر فشار به سطح زمین نزدیک می‌شوند و به صورت فروان و یا چشمه نمود پیدا می‌کنند. آن‌ها معمولا رنگ‌های شاد و سرزنده و تشکیلات عجیب و غریب در اطرافشان ایجاد می‌کنند. این چشمه‌ها نه تنها از نظر زمین‌شناسی بلکه از نظر درمانی نیز اهمیت بالایی دارند و مردم را از نقاط مختلف به سوی خود می‌کشند. ما در این فهرست به مشهورترین آب گرم‌های قابل استحمام دنیا می‌پردازیم.

 

 

آمریکا، پارک طبیعی Yellowstone

 

 

آمریکا، پارک طبیعی Yellowstone

 

 

پارک طبیعی یلوستون اولین پارک ملی دنیاست که در سال۱۸۷۲ به منظور حفاظت از آب گرم‌های طبیعی و چشمه‌های معدنی و همینطور دیگر مناطق حرارتی، حفاظت از حیات وحش و زیبایی ناهمواری‌های منطقه تاسیس شد. این مجموعه آب گرم بر بالای یک منطقه عظیم مرتفع، فعال به نور و گرما و سنگ‌های گداخته قرار گرفته است. به همین دلیل پارک حاوی نیمی از ویژگی‌های زمین‌شناسی شناخته شده در جهان است که بیش از ۱۰ هزار نمونه از چشمه‌های آب گرم و حوضچه‌ها را در خود جای داده است. در طول ۱۷ میلیون سال پیش یا بیشتر، این منطقه شاهد فوران‌های وسیع و نابودکننده بوده که آخرین آتشفشان کاملش حدودا ۶۴۰ هزار سال پیش رخ داده است.

 

 

ایسلند، چشمه آب گرم آبی

 

 

ایسلند، چشمه آب گرم آبی

 

 

چشمه آب گرم آبی، آب گرمی طبیعی است که بین فرودگاه بین‌اللملی کفلاویک و ریکجاویک در جنوب غربی ایسلند واقع شده است. این حوضچه آب گرم در حقیقت به خاطر فعل و انفعالات نزدیک به مرکز زمین به این شکل در آمده و حرارتی بالا به خود گرفته است. به علاوه این آب گرم که از گدازه‌های درون زمین به سمت بیرون تخلیه می‌شود برای تولید برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آب بعد از گذر از توربین‌ها به سمت یک مبدل گرما هدایت می‌شود تا برای سیستم آب گرم شهری مورد استفاده قرار گیرد. بعد از گذر از این مراحل در نهایت به چشمه هدایت می‌شود. این آب معدنی به خاطر مواد غنی معدنی از شهرت درمانی بالایی برخوردار بوده و سالانه افراد زیادی به هدف درمان بیماری‌های پوستی و مفاصلی خود راهی این آب گرم می‌شوند. دمای متوسط این چشمه حتی در زمان انجماد ۴۰ درجه سانتیگراد است.

 

 

اتیوپی، دالول

 

 

اتیوپی، دالول

 

 

دالول یک دهانه انفجار آتشفشانی در منطقه پست و فرو رفته داناکیل در اتیوپی است. این گودال آب داغ در طول فروان آتشفشانی سال ۱۹۲۶ شکل گرفت و بسیاری دیگر از دهانه‌های آب گرم مشابه و همینطور صفحات نمکی را به وجود آورد. این منطقه دور افتاده بالاترین دمای سالانه سیاره را با ۳۴ درجه سانتیگراد در سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۶ به خود اختصاص داده است. دالول شبیه به مناطق معروف چشمه‌های آب گرم یلوستون پارک با گستردگی بیشتر است.

 

 

ترکیه، پاموکله

 

 

ترکیه، پاموکله

 

 

پاموکله به معنی قلعه پنبه‌ای، منطقه‌ای غیرقابل باور و فانتزی در ترکیه است که به تراس‌های سفید و چشمگیرش شهرت دارد. این تراس‌ها از سنگ‌های رسوبی و آهکی توسط آب‌های معدنی پر املاح به شکل حوضچه‌های آب گرم در آمده‌اند. صدها سال است که مردم در آن آب‌های معدنی شنا می‌کنند و گردشگران زیادی  با تور ترکیه برای بازدید از آن، روانه منطقه می‌شوند. این تراس‌های آب گرم که از نقاط برجسته گردشی در ترکیه هستند، در نزدیکی خرابه‌های شهر یونانی هیراپولیس، زمان پادشاهی پرگامون در بالای چشمه های گرم ساخته شد، قرار دارد. شما می‌توانید در این منطقه از خرابه‌های باستانی شهر هم دیدن کنید.

 

 

بهترین غذاهای ترکی که باید در سفر به این کشور امتحان کنید

 

 

چین، هوآنگ‌لانگ

 

 

چین، هوآنگ‌لانگ

 

 

هوآنگ‌لانگ به معنی کوه اژدهای زرد، منطقه‌ای از چین است که به دلیل استخرهای رنگارنگ تشکیل شده از رسوبات کلسیومی و همین‌طور اکوسیستم‌های مختلف جنگلی، کوه‌های برفی، چشمه‌های آب گرم و آبشارها شهرت بالایی دارد. به علاوه این منطقه به خاطر میزبانی از بسیاری حیوانات در حال انقراض مثل پانداهای غول‌پیکر از اهمیت بالایی برخوردار است. دریاچه موروارید جوشان، با آب گرم، خاصیت درمانی، و دمای ۲۱ درجه سانتیگراد در بخش جنوبی هوآنگ‌لانگ قرار گرفته است. بهترین زمان بازدید از این استخرهای رسوبی شهریور و مهر با تور چین است که به رنگ‌های زیبای زرد، آبی، سفید و سبز دیده می‌شوند.

 

 

زیباترین پارک‌های ملی چین که باید ببینید

 

نیوزلند، روتوروآ

 

 

نیوزلند، روتوروآ

 

 

روتوروآ در قسمت ساحلی دریاچه روتوروآ قرار گرفته است. این منطقه به عنوان سرزمین داغ و عجیب نیوزلند شناخته می‌شود. در این منطقه تعداد زیادی حوضچه و چشمه آب گرم، داخل و اطراف شهر وجود دارد که بسیاری از آن‌ها در پارک‌ها و ذخایر طبیعی قرار گرفته‌اند. حتی گاهی در قسمت‌های جدید فوران‌های طبیعی بخار، آب گرم و گل به وقوع می‌پیوندد و پدیده طبیعی دیگر ایجاد می‌کند.

 

 

روسیه، دره چشمه‌های فورانی

 

 

روسیه، دره چشمه‌های فورانی

 

 

دره چشمه‌های فورانی در شبه جزیره کامچاتکا در شرق دور روسیه قرار گرفته که دومین میدان فورانی بزرگ دنیا شناخته می‌شود. این دره منحصر به فرد در سال ۱۹۴۱ توسط دانشمند محلی تاتیانا اوستینوا کشف شد. از آن زمان تا به کنون این منطقه به یکی از نقاط جذاب و توریستی در تور روسیه تبدیل شده و سالانه افراد علاقه‌مند زیادی برای بازدید از آن به سمت این شبه جزیره رهسپار می‌شوند. این دره در سال ۲۰۰۷ در اثر رانش زمین نیمی از چشمه‌های فروانی خود را زیر آوارها از دست داد. با این حال دره هنوز فعال بوده و علاقه‌مندان و گردشگران فراوانی را به خود می‌بیند.

 

 

زیباترین شهرهای روسیه برای تماشای طبیعت باورنکردنی آن

مطالب مرتبط