معماری‌های بی‌نظیر دوره بیزانس، از دیدنی‌ها تا خرابه‌ها

بیزانس و یا معماری روم شرقی به ساخت و ساز امپراطوری روم شرقی گفته می‌شود که بین سال‌های ۳۳۰ تا ۴۵۳ گفته می‌شود. این دوره نه تنها نسبتا طولانی بود بلکه ملت‌های مختلفی را در بر می‌گرفت. به همین دلیل هم هست که تنوع در سبک معماری بیزانس به وضوح به چشم می‌خورد. از بارزترین مورد آن می‌توان به استفاده از مصالح به کار رفته در سازه‌ها در مناطق مختلف اشاره کرد. شما می‌توانید برای سفرهای بعدی خود بازدید از این مکان‌ها و سازه‌ها را مد نظر داشته باشید.

 

 

ترکیه؛ استانبول، ایاصوفیه

 

 

ترکیه؛ استانبول، ایاصوفیه

 

 

یکی از مهم‌ترین سازه‌های دوره بیزانس در تور ترکیه و در شهر استانبول کلیسای قرن ششمی مشهور ایاصوفیه است که بعدها به مسجد تبدیل گشت. در حالیکه ایاصوفیه اولیه در قرن ۴ام بعد از میلاد توسط کنستانتین بزرگ ساخته شده، بقایای بسیار کمی از این ساختار بعد از قرن ۵ام ساخته شد. ساختمان فعلی بین سال‌های ۵۳۲ تا ۵۳۷ بعد از میلاد زیر نظر امپراطور بیزانس جاستینین ساخته شد.
شما می‌توانید به راحتی دو نمونه این ساختمان را در کنار هم ببینید. ساختمان فعلی با جادوگری کاشی ‌کاری‌های اسلامی و هنرمندانه تمامی چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. به علاوه در قسمت بیرونی توپ‌هایی توسط سلطان احمد در طول جنگ و برای محافظت از شهر نیز قرار داد شد. به علاوه یک فواره قرن ۱۸امی نیز در آن برای انجام اعمال مذهبی وجود دارد. ایاصوفیه خود به تنهایی یک معماری ارزشمند دوره بیزانس است که به زیبایی تلفیقی از هنر مسلمانان و مسیحیان را به نمایش گذاشته است.

 

 

یونان؛ آتن، آگیوس الفتریوس

 

 

یونان؛ آتن، آگیوس الفتریوس

 

 

آگیوس الفتریوس یک کلیسای کوچک و زیبا از دوره بیزانس است که در آتن یونان به یادگار باقی مانده است. این کلیسای زیبا یکی از ده‌ها مکان مذهبی از این دوره است که هنوز باقی مانده. این کلیسا در قرن ۱۲ام ساخته شده و برای مدتی کلیسای اصلی آتن بوده است. در حقیقت قرارگیری این کلیسای کوچک در یک وضعیت یک پارچه با کلیسای جامع آتن، منجر به شناختن آن به عنوان "کلیسای جامع کوچک" شده است.

 

 

گران‌ترین شهرهای جهان برای گردشگران

 

 

یونان؛ میرا، کلیسای سنت نیکولاس

 

 

یونان؛ میرا، کلیسای سنت نیکولاس

 

 

کلیسای سنت نیکولاس در میرا یک کلیسای بیزانت قدیمی است که از قضا یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای به جا مانده از آن دوره هم هست. کلیسایی که امروزه در این مکان وجود دارد به قرن نهم باز می‌گردد و کمی بعد از مرگ نیکولاس ساخته شده است. با وجود وسعت کم این کلیسا اما می‌توان گفت با وجود ساختار منحصر به فردش بین گردشگران و مردم محلی به شدت محبوب و پرطرفدار است.
از ویژگی‌های برجسته‌های این کلیسا می‌توان به اتاق‌های متعدد و شلوغ، و همچنین گالری کوچکی در نزدیکی آنست که موزیک‌ها و نقاشی‌های باقی مانده از خرابه‌ها در آن نگه داری می‌شوند. نکته حائز اهمیت تعدادی تابوت است که در این کلیسا وجود دارد که مهم‌ترین‌شان در یک گالری جداگانه نگه داری می‌شود. گفته می‌شود این تابوت متعلق به سنت نیکولاس بوده است. گرچه به نظر می‌رسد بقایای آن توسط ملوانان ایتالیایی دزدیده شده و بعد برای آن باسیلیکای سنت نیکولاس را ساخته‌اند. این کلیسا در تمام طول سال به روی گردشگران باز است.

 

 

یونان؛ آتن، کاپنیکارآ

 

 

یونان؛ آتن، کاپنیکارآ

 

 

کاپینکارآ یک کلیسای زیبا و قرن ۱۱امی است که درست در وسط خیابان‌های شلوغ و مدرن آتن جا خشک کرده است. گفته می‌شود که این کلیسای زیبا بر روی خرابه‌های معبدی مختص به آتنا و یا دمتر و در سال ۱۰۵۰ ساخته شده است. خیابان‌های اطراف این کلیسا به شدت شلوغ و پر رفت و آمد هستند و وجود این کلیسا در چنین فضای شهری‌سازی شده‌ای بر زیبایی هر چه بیشتر خیابان‌ها و همچنین در تضاد با حال و هوای مدرن‌شان تاثیر شگفت‌انگیزی گذاشته است. کاپینکارآ کوچک اما به شدت ماهرانه و زیبا ساخته شده و با همان فضای کوچک هم توانسته به خوبی نمونه‌ای از ساختمان‌های دوره بیزانس باشد. اگر به داخل این کلیسا بروید ذوق و سلیقه به کار رفته در طراحی آخلی آن مخصوصا موزاییک‌ها نظر شما را به خودشان معزوف خواهند کرد.

 

 

ترکیه؛ استانبول، مخزن باسیلیکا

 

 

ترکیه، استانبول، مخزن باسیلیکا

 

 

مخزن آب باسیلیکا یکی از شگفتی‌های زیر زمینی و قطعا یکی از بزرگ‌ترین مکان‌های باقی مانده از دوره بیزانس است که در تور استانبول می‌تواینداز آن بازدید کنید. با وجود ستون‌های کنده کاری شده زیبا و فضای بزرگ و مرموز مخزن، بیشتر به نظر می‌رسد با کاخی غرق شده طرف هستید تا مخزنی برای جمع‌آوری آب. این مخزن آب در حدود سال ۵۳۲ بعد از میلاد توسط امپراطور جاستنین و توانایی ذخیره ۸۰ هزار متر مکعب آب را برای استفاده‌های شهری دارد. امروزه بازدیدکنندگان می‌توانند از این مکان و همچنین ۳۳۶ ستون سنگ مرمرینش دیدن کنند و با چشم‌های خودشان به شکوه دوره بیزانس پی ببرند.

 

 

بهترین گردش‌ها بر فراز آسمان آسیا با بالن

 

 

ترکیه؛ استانبول، قلعه یدیکول زیندانلاری

 

 

ترکیه؛ استانبول، قلعه یدیکول زیندانلاری

 

 

یدیکول زیندانلاری قعله‌ای قرون وسطایی و برجسته در استانبول و یکی از چند مکان مربوط به دوره بیزانس در این شهر است. بخش دیوار تئودوسیان به صورت اولیه توسط تئودوسیوس دوم در قرن ۵ام ساخته شده است. بخش‌های مختلفی در طی قرن‌ها به این قلعه اضافه شد تا به شکلی که امروزه شاهدش هستیم درآمد. امروزه مردم می‌توانند از این قلعه و زندان‌های درونش دیدن کنند و در کنار دیوارهای محافظت شده‌اش راه بروند.

مطالب مرتبط