۱۰ دانستنی جالب و خواندنی در مورد آسیا

همه می‌دانند که آسیا بزرگ‌ترین قاره دنیاست، اما چیزهای بسیار بیشتری است که اغلب آن‌ها را کسی نمی‌داند یا اینکه به آن توجهی نمی‌کند. بیشتر مقاصد سفر ما در آسیا خلاصه می‌شود، به همین خاطر بد نیست نگاهی بندازید به چند دانستنی جالب در مورد قاره‌ی کهن.

 

 

کلمه آسیا برای تاریخ‌شناسان شبیه یک راز است

هیچ کس نمی‌داند که کلمه آسیا از کجا آمده است. اگر چه در کتب قدیمی یونانی از این واژه استفاده شده، اما تمام باستان‌شناسان معتقدند که گذشته این کلمه به سال‌هایی بسیار دورتر بر می‌گردد.

 

 

آسیا اسم زنانه است

 

 

آسیا اسم زنانه است

 

 

در بسیاری از کشورهای شرق آسیا، آسیا را به عنوان اسم دختر در نظر می‌گیرند و معنی آن را در فرهنگ خود به عنوان طلوع خورشید در نظر می‌گیرند. البته این کلمه در زبان‌های متفاوت معانی مختلفی دارد که به واسطه مشخص نبودن معنی واقعی‌اش پدید آمده است.

 

 

تمام قله‌های بلند دنیا در آسیا قرار دارد

 

 

تمام قله‌های بلند دنیا در آسیا قرار دارد

 

 

۱۴ قله بلند دنیا در آسیا وجود دارد که همگی بالای ۸۰۰۰ متر ارتفاع دارند. ۱۰ مورد آن‌ها در هیمالیا هستند اما ۴ مورد دیگر در جاهایی دیگر. اورست بلندترین قله دنیاست اما خطرناک‌ترین آن‌ها نیست، آناپورنا در نپال با ۳۳ درصد شانس مرگ، خطرناک‌ترین قله دنیاست که آن هم در آسیا قرار دارد.

 

 

بیشترین جمعیت دنیا در آسیا قرار دارد

 

 

بیشترین جمعیت دنیا در آسیا قرار دارد

 

 

البته این موضوع بر کسی پوشیده نیست که ۶۰ درصد جمعیت دنیا به واسطه وجود دو کشور پر جمعیت هند و چین، در آسیا زندگی می‌کنند. چهار کشور پر جمعیت دنیا به ترتیب چین، هند، آمریکا و اندونزی هستند که سه مورد از آن‌ها در آسیا قرار دارند.

 

 

شلوغ‌ترین کلان‌شهرها هم در آسیا قرار دارند

 

 

شلوغ‌ترین کلان‌شهرها هم در آسیا قرار دارند

 

 

۶ مورد از شلوغ‌ترین کلان‌شهرها هم در آسیا قرار دارند. بسیاری حتی اسم شلوغ‌ترین شهرهای حال حاضر جهان را هم نمی‌دانند. در این رابطه چونگ کینگ با بیش از ۳۰ میلیون نفر جمعیت  است و این لیست تا رتبه ششم همگی در آسیا قرار دارند.

 

 

۵ مقصد جذاب آسیایی برای سفر دخترانه

 

 

آسیا تنها قاره‌ای است که کشورهایش را از دست می‌دهد

 

با توجه به همجواری بعضی از کشورهای آسیایی با کشورهای اروپایی و الحاق آن‌ها به قاره کوچک‌تر، چند کشوری هستند که یا از آسیا جدا شده‌اند یا اینکه در شرف جدا شدن قرار دارند و این مسئله تنها در آسیا اتفاق می‌افتد و قاره‌ای تعداد کشورهایش کم‌تر می‌شود.

 

 

مردم در آسیا بیشتر زندگی می‌کنند

 

 

مردم در آسیا بیشتر زندگی می‌کنند

 

 

بسیاری بر این باورند که اروپا و آمریکا با توجه به وضعیت امکانات سلامتی در آن‌ها، مردمان سالم‌تری دارد، اما این مردم کشورهایی همچون ژاپن، سنگاپور، هنک کنگ، کره جنوبی و تایوان هستند که سن مرگ در آن‌ها بسیار بالاست. بعد از موناکو، ژاپن با ۸۰٫۹ سال مانگین عمر برای مردان و ۸۶٫۶ برای زنان بالاترین میزان ممکن را دارد و با توجه به تعدد کشورها با چنین میانگینی در آسیا، این قاره بیشترین طول عمر را برای مردمش به همراه می‌آورد. برای مثال این آمار در سال ۲۰۱۵ برای آمریکا حدود ۷۶٫۴ بوده است.

 

 

میلیونرها در آسیا حضور دارند

 

 

میلیونرها در آسیا حضور دارند

 

 

ژاپن با اینکه سال‌ها درگیر بازسازی جنگ بود اما تعداد میلیونرهایی که در آن زندگی می‌کنند با توجه به آمار سال ۲۰۱۷ از تعداد میلیونرهای کشورهای اروپایی هم بیشتر است. چین در آمار ۲۰۱۸ از آمریکا هم سبقت می‌گیرد و ۲۳۴ میلیونر بیشتر از آن کشور را در خود دارد. با توجه به آمار مالزی، سنگاپور، کره و دو کشوری که ذکر کردیم، تعداد میلیونرهای آسیا مجموعا از دیگر قاره‌ها بیشتر خواهد بود.

 

 

بانکوک شهری گردشگری 

 

 

بانکوک گردش‌گر پذیر شهر

 

 

بانکوک در تور تایلند بیشترین گردشگر در آسیا را به خود اختصاص داده و آمار کسانی که در طول سال به آن سفر می‌کنند از شهرهای مهمی همچون لندن، نیویورک و پاریس بیشتر است و در آسیا نیز سنگاپور، توکیو، سئول و کوالالامپور بعد از آن قرار دارند.

 

 

آسیا هنوز مناطق ناشناخته دارد

 

 

آسیا هنوز مناطق ناشناخته دارد

 

 

با اینکه آسیا از نظر اقتصادی بسیار پیشرفت داشته است، اما هنوز مناطقی در آن وجود دارد که به کلی ناشناخته‌اند و کسی به آن‌جا نرفته است. هنوز۴۴ قبیله در این قاره وجود دارد که کسی با آن‌ها تماس برقرار نکرده و در جنگل‌های پاپوای اندونزی زندگی می‌کنند؛ این تازه آمار یک کشور و یک منطقه است. حتی در نزدیکی کوالالامپور که یکی از گردشگر‌پذیرترین شهرهای دنیا به حساب می‌آید، و در منطقه سوماترا، قبایلی هستند که یا به کلی تماسی با خارج نداشته‌اند یا تماس کمی با دنیای بیرون برقرار نموده‌اند.

 

 

از باید‌ها و نباید‌های سفر‌‌های امروزی با خبر شوید

 

 

مردمی درگیر تلفن‌های همراه

 

 

مردمی درگیر تلفن‌های همراه

 

 

آمار و ارقام در مورد گوشی‌هایی که در کشورهای آسیایی به فروش می‌رسد عجیب و باورنکردنی است. در هنگ کنگ ۲٫۴ گوشی به ازای هر نفر فعلی است و این آمار در سنگاپور ۱٫۵ و در کشورهایی همچون نپال، سریلانکا، فیلیپین، کره جنوبی، ژاپن و تایلند نیز بهتر نیست. جالب اینکه کره شمالی با داشتن ۱۲٫۲ موبایل به ازای هر ۱۰۰ نفر بعد از کوبا بدترین وضعیت را در دنیا از نظر تعداد گوشی‌های فعال دارد.

مطالب مرتبط