آشنایی با تونل مارماری در استانبول

استانبول، دارای یک شبکه بسیار قدرتمند و کامل برای حمل و نقل است. در این شبکه انواع وسایل نقلیه اعم از اتوبوس، متروبوس، مترو، قطار، تاکسی، تراموا، فونیکولار، دلموش و دوچرخه وجود دارند. رفت و آمد برای شما در این شهر، در هر ساعت از شبانه روز به سادگی و سرعت امکان‌پذیر است و نیازی نیست بابت این قضیه نگرانی به خود راه دهید.

اما یکی از انواع این وسایل حمل و نقل عمومی، ترن و تونل مارماری در استانبول است که عمر چندانی ندارد و به تازگی به سیستم حمل و نقل استانبول اضافه شده است. این پروژه یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های وزارت حمل و نقل ترکیه به شمار می آید. البته این سیستم در حال ارتقاء است و در آینده بسیار گسترش خواهد یافت.

ما در این مقاله قصد داریم که به اختصار به تونل مارماری در استانبول بپردازیم. شاید شما در حین سفر با تور استانبول، سرو کارتان با ترن مارماری افتاد و توانستید از قابلیت‌ها و سرعت عمل آن بهره‌مند شوید. پس بیایید بررسی کنیم ببینیم چگونه این تونل و ترن آن، می‌تواند به کار گردشگران بیاید.

 

بخوانید: جاذبه‌هایی برای خوش‌گذرانی اطراف تنگه بسفر

 

پروژه مارماری از گذشته تا کنون

تونل مارماری، یک تونل 13،6 کیلومتری در عمق 60 متری زیر دریا است که بخشی از آن زیر تنگه بسفر رد می‌شود. ریل موجود در این تونل، بخش آسیایی استانبول را به بخش اروپایی وصل می‌کند. ساخت این تونل، به سال 1860 و پیشنهاد سلطان عبدالمجید باز می‌گردد. ساخت مجدد و اعمال تغییرات در آن نیز در سال 1892 به دستور عبدالحمید دوم و با طراحی مهندسان فرانسوی انجام شد. هر چند که پیاده‌سازی طرح آنها، هرگز به طور کامل محقق نشد. ساخت تونل مدرن بسفر، در سال 1997 بر اساس مطالعات امکان‌سنجی پیگیری شد و کار مقدماتی آن در سال 2001 آغاز شد. در نهایت، این پروژه حمل و نقل عمومی در اکتبر 2013 افتتاح شد و اکنون تلاش ارزشمندی برای سهولت تردد در بسفر به شمار می‌آید.

 

 

این تونل از منطقه کازیل چشمه در سمت اروپایی به آیریلیک چشمه سی در سمت آسیایی استانبول کشیده شده و دارای 5 ایستگاه است. این ایستگاه‌ها عبارتند از: کازیل چشمه، ینی کاپی، سیرکجی، اسکودار و آیریلیک چشمه سی است. این ایستگاه‌ها، رفتن به مترو استانبول، اتوبوس شهری، تراموا و شبکه‌های کشتی و قایق مسافرتی را آسان می‌کنند.

طول مدت طی کردن این تونل با ترن، 16 دقیقه است. ساعت کاری ترن از 6 صبح تا نیمه شب بوده و مدت زمان انتظار 5 دقیقه است. البته در روزهای یکشنبه و تعطیلات، قطارها هر 10 دقیقه یکبار حرکت می‌کنند. لازم به ذکر است که هزینه بلیط برای این سفر، به ازای هر شخص 4 لیر است. البته در صورت استفاده از استانبول کارت، این هزینه به 2،15 لیر کاهش می‌یابد. گفتنی است که برای کودکان زیر 6 سال، نیازی به پرداخت کرایه و ارائه بلیط نیست.

 

بخوانید: جاذبه‌های محله سلطان احمد در استانبول

 

 

دو سناریو برای استفاده از تونل و ترن مارماری

سناریوی اول: فرودگاه آتاتورک به امینونو، اسکودار یا کادیکوی

به هر ترتیب اگر با متروی M1a از فرودگاه آتاتورک به ینی کاپی برسید و بخواهید به سیرکجی، امینونو، اسکودار یا کادیکوی بروید، هیچ راهی سریع‌تر از وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول وجود ندارد. برای رسیدن به کادیکوی، از ترن مارماری در استانبول به مقصد آیریک چشمه سی کمک بگیرید. سپس در متروی M4، برای رفتن به کادیکوی پیاده شوید.

سناریوی دوم: امینونو به کادیکوی

اگر صرفا در حال گشت و گذار در استانبول هستید و وسایل و چمدانهای‌تان را حمل نمی‌کنید و می‌خواهید به محله کادیکوی استانبول بروید، دو راه حل دارید. می‌توانید مسیر سناریوی قبلی را برای رفتن به کادیکوی طی کنید و یا سوار یک کشتی مسافرتی از امینونو بشوید. البته پیشنهاد می‌کنیم که این راه دوم را انتخاب کنید تا از مناظره زیبا و تجربه‌ای رمانتیک در طول مسیر برخوردار شوید. هر چند که به طور کلی، همه چیز در رفت و آمد به این بستگی دارد که کدام یک از روش‌های حمل و نقل در استانبول مناسب شما است.

 

 

همانطور که گفتیم تونل مارماری در استانبول در حال ارتقاء بوده و قرار است که از هالکالی در بخش اروپایی تا گیبز در سمت آسیایی این شهر وسعت پیدا کند. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته برای این ارتقاء، 43 ایستگاه برای طی کردن این مسیر وجود خواهد داشت و طی کردن کل این مسیر نیز 115 دقیقه به طول خواهد انجامید. بی گمان تونل مارماری در استانبول، در آینده به یکی از مطرح‌ترین خطوط حمل و نقل و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی این شهر بدل خواهد شد.

 

بخوانید: معرفی بهترین هتل‌های ۴ ستاره استانبول

 

مطالب مرتبط