مقایسه طرف آسیایی و اروپایی استانبول

استانبول از آن شهرهای منحصر به فرد گردشی‌ست که بین دو قاره واقع شده و میان آن از طریق تنگه بسفر جدا شده است. به این ترتیب استانبول دارای دو بخش آسیایی (Anadolu Yakası) و اروپایی (Avrupa Yakası) تقسیم شده است. این شهر در ابتدا از سمت آسیایی و محله کادیکوی استانبول امروزی تاسیس شد. با این همه در دوره روم و عثمانی استانبول اروپایی هم شکل گرفت و بعد با گسترس حمل و نقل دو طرف به هم متصل شدند. سمت اروپایی جاذبه‌های اصلی شهر را میزبانی می‌کند در حالی که سمت آسیایی بیشتر مسکونی‌ست. با این وجود، کارهای بسیاری برای دیدن و انجام دادن در طرف آسیا وجود دارد.

 

مقایسه طرف آسیایی و اروپایی استانبول

  • طرف آسیایی استانبول از سمت اروپایی آن قدیمی‌تر است و قدمت آن به قبل از بیزانس برمی‌گردد. به همین دلیل کلا سمت اروپایی مدرن‌تر به نظر می‌رسد. در اطراف محله کادیکوی امروزی هم شهرک‌سازی‌هایی مثل فیکیرتو و پندیک به وجود آمدند و در طی سال‌ها گسترش پیدا کردند.

 

  • با این همه طرف اروپایی دارای جاذبه‌های ارزشمند تاریخی بیشتری است. قسطنطنیه شهری درون دیوارها، دوره روم و عثمانی مرکز شهر محسوب می‌شد و اهمیت بالایی داشت. در حالی که سمت آسیایی تا قبل قرن 19ام و رونق کشتی‌سازی فقط متشکل از چندین روستا بود. به علاوه یکی از دلایلی که سمت آسیایی فاقد بخش تاریخی بااهمیتی‌ست این است که سنگ‌های دیوار دور کادیکوی با کشتی به طرف دیگر منتقل و برای ساخت و ساز بناهای عمومی مورد استفاده قرار گرفت. بنابراین خیلی ساختمان تاریخی در سمت آسیایی باقی نماند.

 

بخوانید: بهترین رستوران‌های محله مودا، قسمت آسیایی استانبول

 

 

  • طرف اروپایی همیشه محبوب‌تر بوده و حقیقت این است که همیشه این سمت از شهر مرکز کسب و کار، تجارت و صنعت بوده است. در حالی که طرف آسیایی حالت مسکونی دارد اما نقاط گردشگری طرف آسیایی استانبول کم نیست ولی از نظر مردم آن بخش از شهر حالت خوابگاهی دارد و مردم هر روز برای کار به بخش اروپایی حرکت می‌کنند.

 

  • همانطور که نام این بخش پیداست طرف اروپایی بیشتر "اروپایی" یا "غربی" تلقی می‌شود. با توجه به اینکه مرکز شهر همواره طرف اروپایی بوده و مستعمرات اروپایی نیز در این سمت بوده‌اند منطقی است که از نظر ظاهری طرف اروپایی را اروپایی یا غربی‌تر بدانیم.

 

 

  • شاید یکی از دلایلی که طرف آسیایی سبزتر و خوش آب و هواتر است همین باشد که سمت اروپایی به شدت مورد ساخت و سازهای انبوه قرار گرفته و همیشه میزبان ترافیک‌های سنگین است.

 

  • این شرایط در مورد انواع حمل و نقل عمومی در استانبول هم صادق است. یعنی خطوط اتوبوس در سمت اروپایی دوبرابر آسیایی است. این در حالی‌ست که خطوط ریلی طرف آسیایی یک و نیم برابر طرف اروپایی شهر است.

 

 

  • طرف آسیایی استانبول به خاطر وجود تپه‌هایی مثل آیدوس و کاملیکا نسبت به طرف اروپایی در ارتفاع بالاتری قرار دارد.

 

  • خط ساحلی در سمت آسیایی نیز نسبت به طرف اروپایی بهتر و منظم‌تر است. یعنی شما در طرف آسیایی فضای بیشتری برای دویدن، پیاده‌روی، و دوچرخه سواری خواهید داشت. مسیر از فنرباغچه، کادِبوستان و بوستانچی گسترده شده و تا مالتپه می‌رسد.

 

بخوانید: معرفی بهترین صبحانه‌ها در قسمت آسیایی استانبول  

 

 

  • به طرز جالبی میزان جرم و جنایت هم در سمت آسیایی کم‌تر از قسمت اروپایی‌ست.

 

  • بخش اروپایی شهر توریستی‌تر بوده و به طبع میزبان جاهای دیدنی اصلی و جاذبه‌های برجسته شهر است. به همین دلیل گشت و گذارهای عمده سهم این بخش از شهر می‌شود و این یعنی میزبانی از تعداد هتل‌ها و هاستل‌های بیشتر نسبت به بخش آسیایی.

 

 

  • مراکز ورزشی و استادیوم‌ها بیشتر از طرف آسیا در سمت اروپا قرار دارند. در سمت آسیایی استادیوم Sukru Saracoglu در فنرباغچه‌ی کادیکوی و پیست فرمول 1 واقع شده‌اند.

 

  • وقتی گردشگری در سمت اروپایی پویاتر بوده و هتل‌ها و جاذبه‌های اصلی در آن قرار دارند پس به طبع بیشتر مراکز خرید و خیابان‌های خرید هم در همین سمت واقه شده‌اند تا بخش آسیایی.

 

بخوانید: یک فنجان قهوه لذیذ در سمت آسیایی استانبول

 

 

  • بیشتر کانال‌ها و شبکه‌های تلوزیونی در سمت اروپایی قرار گرفته‌اند در حالی که طولانی‌ترین خط مترو در سمت آسیایی ساخته شده است.

 

  • وجود توریست‌ها، جاذبه‌ها، هتل‌ها و مراکز خرید متعدد باعث شده تا بخش اروپایی استانبول دیرتر به خواب برود و زندگی شبانه فعال‌تری داشته باشد.

 

  • در طرف آسیایی مدارس نظامی بیشتری نسبت به طرف اروپایی وجود دارد این در حالی‌ست که اکثر دانشگاه‌ها در طرف اروپایی واقع شده‌اند.

 

 

  • یکی از نکات جالب در مورد این بخش این است که شما برای ورود به سمت اروپایی از طریف پل بسفر، از طرف آسیایی لازم نیست هزینه‌ای بپردازید. اما اگر بخواهید از طریق این پل از سمت اروپایی به سمت آسیایی بروید باید هزینه بدهید.

 

  • اولین بخش استانبول آنادولویساری بود که در طرف آسیایی ایجاد شد. اما اولین مسجد این شهر به نام عرب کامی در سمت اروپایی و در محله کاراکوی در سال 717 ساخته شد.

 

با اینکه هر کدام از قسمت‌های شهر دارای مزایا و معایبی هستند اما نمی‌توانیم زرق و برق و دنیای جذاب‌تر بخش اروپایی را انکار کنیم. با اینهمه اگر طرف‌دار آرامش و دوری از شلوغی هستید اقامت در قسمت اروپایی برای شما بهتر خواهد بود اما در عوض برای گردش در نقاط اصلی باید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

 

مطالب مرتبط