داستان محله کادیکوی قلب بخش آسیایی استانبول

کادیکوی استانبول در طول تاریخ، محله مورد علاقه ناخداهایی بود که حین سفر دریایی خود از تنگه بسفور سفر می‌کردند. به همین دلیل هم کم کم کافه‌ها و رستوران‌ها و استراحت‌گاه‌های فراوانی در این محله شکل گرفتند و آن را به قلب بخش آسیایی استانبول تبدیل کردند.

علاوه بر این، مردم بومی ترکیه و شهروندان استانبول یا کسانی که به این شهر مهاجرت می‌کردند، مجذوب زیبایی و آرامش این منطقه ساحلی شده بودند؛ به همین دلیل هم در طول زمان، کادیکوی به یکی از لوکس‌ترین و پرطرفدارترین محله‌های استانبول تبدیل شد.

از سوی دیگر، عبور و مرور گروه‌های مختلف از کشورها و زبان‌های مختلف، در طول زمان توانست این محله را به عنوان قلب فرهنگی، گردشگری ساحلی و خوش‌گذرانی شهر استانبول به مردم جهان در تور استانبول معرفی کند.

 

republican

 

پس اگر با تور ترکیه به این شهر سفر کرده‌اید و مجذوب زیبایی چشمگیر این منطقه شده‌اید، به خاطر داشته باشید که این جواهر درخشان در قلب قسمت آسیایی استانبول، میراثی است که در طول سال‌های طولانی به جای مانده است.

 

سرزمین افسانه‌ای نابینایان در آن سوی پرده‌ها

تاریخچه کادیکوی به هزاران سال قبل باز می‌گردد. تا جایی که در پژوهش‌های تاریخی مشخص شده این منطقه به عنوان میزبانی برای تمدن‌های گوناگون در دوره پیش از میلاد جایگاه ارزشمندی داشته است.

 بر اساس گزارش‌های تاریخی، فینیقی‌ها حدود هزار سال پیش از میلاد در جایی حوالی همین منطقه زندگی می‌کردند و نام آن را Harhadon گذاشته بودند.

 

chalcedon

 

هم‌چنین منطقه دیگری به نام Chalcedon در همین حوالی وجود داشت که درست بین محله‌های مودا برنو و کادیکوی مدرن امروزی قرار گرفته بود. منطقه کلسدون در طول سال‌ها، به خاطر وجود معبد آپولون به شهرت عظیمی رسید.

امپراتوری بیزانس در سال ۵۶۸  پیش از میلاد در حوالی همین محدوده شکل گرفت و گسترش یافت و کم کم این بخش از استانبول زیبا آن‌قدر پیشرفت کرد که مردم سوی دیگر شهر مسحور آن شدند و کم کم ساکنان منطقه کادیکوی را به عنوان مردم آن سوی پرده نامگذاری کردند؛ مردمی که از سوی دیگر شهر بی خبر بودند و در زیبایی و آرامش زندگی می‌کردند. این تفاوت تا جایی پیش رفت که مردم بخش‌های دیگر استانبول، منطقه کادیکوی را «سرزمین نابینایان» نام گذاشتند.

 

با فتح قسطنطنیه کلسدون به کادیکوی تبدیل می‌شود

کلسدون زیبا، در طول سال‌های طولانی حاکمان زیادی را وسوسه کرد تا برای فتح آن تلاش کنند. با این وجود از سال ۱۳۵۲ میلادی تا ۱۳۵۳ امپراتوری عثمانی توانست این منطقه را از آن خود کند. پس از آنکه سلطان فاتح محمد قسطنطنیه را فتح کرد، نام آن را به کادیکوی استانبول تغییر داد.

 

old-kadikoy

 

یک منطقه تفریحی و استراحتگاه محبوب در قرن نوزدهم میلادی

دولت‌مردان برجسته در دوران روم و بیزانس و پس از آن در دوره عثمانی آن‌قدر شیفته طبیعت منطقه کادیکوی شده بودند. در نتیجه کم کم این منطقه به محلی برای تفریح و خوشگذرانی خانواده سلطنتی و امپراتوری تبدیل شد.

از سوی دیگر آب و هوای مطلوب و دسترسی به منابع آبی کافی سبب شد که باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی زیادی شکل بگیرد. در کنار این باغ‌ها، می‌خانه‌ها، استراحتگاه‌های تابستانی و اقامتگاه‌هایی ساخته شد که پاتوق دولتمردان و سلاطین سطح بالا بود.

 

kadikoy02

 

رونق کشتیرانی استانبول در کادیکوی در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی

در نیمه دوم قرن نوزدهم، قابلیت‌های کادیکوی به عنوان محلی برای لنگر انداختن و اسکان کشتی‌ها و ساخت اسکله کشف شد و اندک اندک کاربری اصلی منطقه به یک محیط ساحلی و کشتیرانی، تغییر کرد.

 

kadikoy

 

دوران پس از جمهوری خواهی و اجرای برنامه توسعه شهری

در اکتبر ۱۹۲۳ میلادی استانبول و به طبع آن کادیکوی به رهبری مصطفی کمال آتاتورک آزاد شد. هفت سال پس از آن، نام کادیکوی به ولسوالی تغییر کرد. با اجرای برنامه توسعه در دوره جمهوری ترکیه، راه آهن، تراموا و اسکله‌های درون شهری، ارتباط میان دو سوی شهر را بیشتر از پیش افزایش دادند و آسان کردند.

 

اجرای برنامه توسعه شهری

 

پس از افتتاح پل بسفر در دهه ۱۹۷۰ میلادی، کار ترانزیت هم رونق گرفت و کمی بعد موج‌های جدیدی از مهاجران به سوی این منطقه راهی شدند و جمعیت کادیکوی استانبول بیشتر و بیشتر شد. ساختمان‌های باشکوه، خانه باغ‌های سرسبز و ساختمان‌های بلند مرتبه در این منطقه آسیایی استانبول ساخته شدند و دوره رونق شهری کادیکوی آغاز شد.

 

۷ پیشنهاد شگفت انگیز برای خنک شدن در استانبول

 

چهره‌های مهمی که زمانی در کادیکوی زندگی می‌کردند

کادیکوی در طول تاریخ خود میزبان بسیاری از چهره‌های برجسته تمدن‌های ساکن در این منطقه و سپس کشور ترکیه بود. به عنوان مثال، مشخص است که تئودوسیوس دوم در سال ۴۴۶ میلادی در کادیکوی زندگی می‌کرد. در زمان سلطنت او آسیاب های بادی زیادی در این منطقه ساخته شدند و زیبایی افسانه‌ای  کادیکوی را دو چندان کرد.

کاوش‌های باستانی نشان می‌دهد که ویرانه‌هایی از دیواری عظیم هم در این منطقه کشف شده است که به تشخیص باستان شناسان یادگاری از دوره زندگی زنوفوکرات یونانی شاگرد افلاطون بود که در سال چهارم پیش از میلاد در کادیکوی متولد شده بود.

 

کادیکوی

 

هم‌چنین امپراطور مشهور و بزرگ بیزانس جوستینین و همسرش تئودورا بیشتر زمان خود را در کاخی به نام فنر باغچه در همین منطقه سپری کرده بودند.

در دوره عثمانی هم پادشاهان بزرگ و خانواده‌های سلطنتی بزرگی کاخ‌ها و استراحت‌گاه‌های تابستانی خود را در کادیکوی بنا کرده بودند و تقریبا نیمی از سال را در همین منطقه سرسبز و خوش آب و هوا زندگی می‌کردند. با تور استانبول تابستان 98 برای دیدن این شهر زیبا برنامه‌ریزی کنید. 

مطالب مرتبط