سفر به جزایر نزدیک استانبول در سال 2020

 تعطیلات ساحلی برای بسیاری از گردشگران یکی از مطلوب‌ترین شیوه‌های گذراندن تعطیلات است. تصور کنید هنگامی که روی ساحل شنی آرام راه می‌روید، باد در موهای‌تان پیچیده باشد و قطره آب برآمده از موج‌ها روی گونه‌های شما بنشیند، این یعنی همه چیز برای یک تعطیلات ایده‌آل فراهم خواهد شد. درست به همین دلیل است که تفرجگاه‌های ساحلی و جزیره‌ها، همیشه در میان پرطرفدارترین مقاصد گردشگری جای ثابتی دارند.

تور استانبول، مقصد گردشگری محبوب ایرانی‌ها است که شاید جزایر محدودی در اطراف آن را شناخته باشید. اما بازدید از جزایری که در نزدیکی این شهر زیبای ترکیه واقع شده‌اند، یک سرگرمی و سفر بی‌نظیر خواهد بود. بهترین زمان برای بازدید از جزایر اطراف استانبول از ماه مارس تا ماه مه و هم‌چنین بین ماه سپتامبر تا ماه نوامبر در نظر گرفته شده است.

 

جزیره بیوک آدا (Büyükada)

جزیره بیوک آدا در ترکیه که در زبان ترکی به معنی جزیره بزرگ است، همان‌طور که از نامش بر می‌آید، بزرگترین جزیره، از مجموعه جزیره‌های پرنسس و البته یکی از زیباترین آن‌هاست.

این منطقه حدود 5 کیلومتر مربع یا 2 مایل مربع مساحت دارد و بخشی از منطقه Adalar استان استانبول ترکیه است. این جزیره، دو قله بسیار زیبا دارد که یکی از آن‌ها درست در نزدیکی محل اسکله کشتی‌هایی است که از سوی استانبول به بیوک آدا رهسپار شده‌اند.

در میان این دو تپه، دره‌ای شکل گرفته است که در آن یک کلیسا و یک صومعه به نام آگیوس نیکوالوس وجود دارد که بخشی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری بیوک آدا هستند. علاوه بر این، در این جزیره می‌توانید از کلیساهای ارتدکس یونان پاناژیا، هاجیوس دمیتریوس ، کلیسای فرانسیسکان سن پاسیفیو و کلیسای ارمنی سورپ دیدن کنید.

 

بخوانید: گردش یک روزه در بویوکادا جزیره زیبای استانبول

 

 

جزیره بورگاز آدا

بورگاز آدا، سومین جزیره بزرگ، از مجوعه جزایر پرنس در نزدیکی استانبول است. این جزیره نیز، تپه بزرگی را در میان خود جای داده است که سبب شهرت آن به نام جزیره قلعه‌ای نیز شده است. در سفر به جزیره بورگازآدا در ترکیه میبینید که قلعه شکوهمندی که بر روی تپه مشهور این جزیره قرار گرفته، متعلق به دوره دیمیتریوس اول مقدونیه (یکی از جانشینان اسکندر بزرگ) است.

یکی از جاذبه‌های گردشگری که باید هنگام بازدید از جزیره بورگاز آدا سری به آن‌جا بزنید، موزه Sait Faik Abasıyanık  است. این موزه، در گذشته بخشی از اقامتگاه اقلیت یونانی بوده که در گذشته به طور گسترده‌ای در این جزیره زندگی می‌کردند. بسیاری از اعضای این اقلیت، در قرن بیستم میلادی به جزیره دیگری در نزدیکی استانبول نقل مکان کردند.

 

 

جزیره هیبلی آدا (Heybeliada)

جزیره هیبلی آدا، دومین جزیره بزرگ دریای مرمره در نزدیکی استانبول است که در بخشی از منطقه ادلار استان استانبول واقع شده است. هنگام ورود به این جزیره، دو سازه زیبا از معماری قدیمی ترکیه را در منطقه مدرسه نیروی دریایی خواهید دید، که بسیار باشکوه و از نظر تاریخی ارزشمند هستند.

علاوه بر این، کلیسایی به نام Kamariotissa که قدمت آن به دوره بیزانس باز می‌گردد، در این جزیره در انتظار گردشگران است تا عظمت معماری آن دوره را به نمایش بگذارد. این کلیسا، از آخرین سازه‌هایی است که پیش از فتح قسطنطنیه ساخته شده است. در نزدیکی این کلیسا، مقبره ادوارد باریون را هم خواهید دید که دومین سفیر فرستاده شده از سوی ملکه انگلیس، ملکه الیزابت اول به ترکیه بود.

 

بخوانید: هتل سوماهان بر حاشیه ساحل بسفور در استانبول

 

 

جزیره سیوری آدا (Sivriada)

جزیره سیوری آدا یکی از کوچکترین جزایری است که در نزدیکی استانبول و در آغوش دریای مرمره جا خوش کرده است. مساحت این جزیره حدود 0.05 کیلومتر مربع است. این جزیره، در گذشته، بیشتر به عنوان محلی برای زندگی و عبادت روحانی‌های دوره بیزانس و البته افراد زندانی خطرناک شناخته می‌شد. البته این شرایط اکنون تغییر کرده است.

اکنون، اگر برای بازدید از این جزیره راهی آن شوید، می‌توانند ویرانه‌های بر جای مانده از یک صومعه بیزانسی قرن نهم را در کنار یک شهرک کوچک رومی را مشاهده کنید. این مجموعه، علاوه بر ساختمان‌هایی برای زندگی، کلیسا، عبادت‌خانه، مدرسه و مراکز رفاهی دیگری که قدمت‌شان به قرن نوزدهم می‌رسد را در خود جای داده است.

 

بخوانید: جزیره مارمارا؛ مقصد مسافران تور استانبول

 

 

جزیره کاسیک (Kaşık)

جزیره کاسیک یا همان جزیره قاشق، به این دلیل کاسیک نام گرفته است، که درست شبیه قاشقی است که بر بستر دریای مرمره شناور است. کاسیک، یکی از جزایر جذاب در نزدیکی استانبول است اما شما به راحتی جزایر دیگر نزدیک استانبول نمی‌توانید در این‌جا اقامت کنید چراکه اکنون مالکیت آن در اختیار یک خانواده یونانی معروف به Danon است.

 

 

جزیره صدف (Sedef Island)

جزیره صدف در دوران تاریخی به نام آندیرکیتوس یا آندروویتا شناخته می‌شد، اما اکنون به نام صدف شناخته می‌شود. مساحت جزیره صدف 0.157 کیلومتر مربع است و این یعنی شما با کوچکترین جزیره دریای مرمره مواجه هستید.

عمده بخش‌های این جزیره نیز مانند جزیره کاسیک، در اختیار مالکان بخش خصوصی است. برای حفاظت از محیط زیست جزیره صدف، قانونی به تصویب رسیده است که ساخت وساز خانه یا هر ملک دیگری که بیشتر از دو طبقه داشته باشد را ممنوع کرده است.

 

بخوانید: بهترین اقامتگاه‌های ساحلی آنتالیا

 

 

جزیره یاسی آدا (Yassıada)

جزیره یاسی آدا، یا جزیره مسطح، اکنون به نام جزیره «دموکراسی و آزادی» شناخته می‌شود. این جزیره با مساحت 0.05 کیلومتر مربع در منطقه آدلار استانبول واقع شده است. جزیره یاسی آدا، عمدتا به عنوان محلی برای اعزام تبعیدی‌های جنگ‌های صلیبی در دوره بیزانسی‌ها بود. یکی از مشهورترین این افراد، نارس یک پدرسالار ارمنی بود که در دوره جنگ به این منطقه تبعید شده بود.

در این جزیره، یک صومعه به نام صومعه پلاتا نیز وجود دارد که توسط امپراتور بیزانس تئوفیلوس ساخته شده است. همچنین کلیسایی را خواهید یدید که در سال 860 میلادی توسط پدرسالار اگناتیوس تبعیدی ساخته شده است.

 

 

مطالب مرتبط