بازدید از موزه تاریخ پاناروما 1453 استانبول

موزه تاریخ پانوراما ۱۴۵۳ استانبول را شهرداری متروپولیتن این شهر، در سی و یکم ژانویه سال ۲۰۰۹ میلادی در مجموعه پارک فرهنگی توپکاپی (Topkapi Culture Park) تاسیس کرد. این موزه، یکی از طولانی‌ترین رکوردهای فرآیند ساخت را به خود اختصاص داده است چراکه برای خلق آن، هشت هنرمند، هشت سال پیاپی مشغول کار و فعالیت بودند. رهبری این تیم از هنرمندان، بر عهده مغز متفکر این ایده یعنی  Hasim Vatandas، نقاش و کارگردان کارتون بود.

 

در موزه تاریخ پانوراما ۱۴۵۳ چه باید دید؟

فتح استانبول یک نقطه عطف برای عثمانی‌ها بود که سبب شد حکومت آن‌ها از یک پادشاهی که بر کشوری حکومت می‌کرد به یک امپراتوری بزرگ تبدیل شود. این واقعه، در تاریخ ترکیه از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است. موزه تاریخ پانوراما ۱۴۵۳ استانبول برای تجسم این واقعه ارزشمند تاریخی بنا شده است.

موزه تاریخ پاناروما، نه تنها یک ایده منحصر به فرد و جذاب برای به تصویر کشیدن بخشی از تاریخ امپراتوری عثمانی و سرزمین ترکیه است، بلکه در یک ساختمان بسیار چشم نواز بنا شده است. البته از آن جایی که بنای اصلی موزه، در واقع در یک زیر زمین ساخته شده است، برای رسیدن به آن باید از پله های زیادی عبور کنید اما اطمینان داشته باشید که با ورود به سالن اصلی موزه خستگی از تن‌تان بیرون خواهد رفت.

 

بخوانید: بازدید از موزه باستان‌شناسی استانبول

 

 

 با عبور از راه پله،  به سالن اصلی موزه خواهید رسید . چهار طرف سالن اصلی با تصاویر سه بعدی که بایکدیگر مرتبط هستند کاملا پوشانده شده است و بازدیدکنندگان با دنبال کردن آن ها می توانند فتح استانبول را به روایت تصویر ببینند ، بعلاوه اینکه از ابتدای ورود و در حین تماشای تصاویر صدای مارش توپ و... از گنبد پخش شده و در تفهیم مفاهیم به مراجعین کمک می کنند .

موزه تاریخ پانوراما ۱۴۵۳ استانبول از دو بخش تشکیل شده است: بخش اول بازدید کنندگان را به سمت تصویر پانورامایی هدایت می‌کند که از ورودی آغاز می‌شود و نمایشگاه دائمی پانوراما ۱۴۵۳ در همین راستا قرار گرفته است.

 

 

در این نمایشگاه، داستان‌هایی از ابتدای بنیاد استانبول، جزئیات محاصره قسطنطنیه و فتح آن توسط عثمانی‌ها به تصویر کشیده شده است. در ادامه این بخش، دوره زندگی سلطان محمود دوم عثمانی شرح داده شده است. علاوه بر این جنگ‌هایی که در زمان فتح استانبول اتفاق افتاد (۱۴۵۳ ق. م) با مینیاتورهای اصلی پاناروماها و تصاویر جنگی نشان داده شده است.

در قسمت پایانی نمایشگاه، یعنی بخش دوم آن که فتوحات عثمانی از نگاه امروز، در آن‌جا به تصویر کشیده شده است، سکویی را خواهید دید که عکس‌های پاناروما را به شما نشان خواهد داد. این سکو دو هزار و سیصد و پنجاه متر مربع مساحت دارد.

 

بخوانید: بی‌نظیرترین مکان‌های تاریخی استانبول


 

یک فضای سه بعدی

آنچه باعث می‌شود موزه تاریخ پانوراما ۱۴۵۳ با سایر موزه های پانوراما در سرتاسر جهان متمایز شود، این است که به خاطر نحوه ارائه تصاویر و عکس‌ها، بازدید کنندگان از موزه احساس می‌کنند که در یک فضای سه بعدی قرار گرفته‌اند.

ویژگی دیگری که سبب شده است از این موزه به عنوان یک تجربه هنری – تاریخی سه بعدی یاد کنیم، این است که شما می‌توانید هنگان بازدید از آثار هنری و تصاویری که در موزه نمایش داده شده است، صداهای مرتبط با هر بخش را هم بشنوید. مثلا هنگام بازدید از تصاویر فتوحات جنگی عثمانی، صدای پای سربازان و مارش‌های جنگی را هم خواهید شنید.

 

 

شبیه سازی هلی‌کوپتر

علاوه بر این بخش، شبیه‌سازی هلیکوپتر موزه در انتظار شماست. این شبیه‌سازی به شما فرصت می‌دهد تا با یک هایکوپتر سه بعدی، تصاویر و احساس واقع گرایانه‌ای از زمین زیر پای خود را داشته باشید.

 

 

یک پیشنهاد برای گردشگران تور استانبول

در پایان بازدید از موزه پانوراما ۱۴۵۳، پیشنهاد می‌کنیم مدال بزرگی را خریداری کنید که بالای آن امضای سلطان محمود دوم و نماد موزه چاپ شده است و می‌تواند یک یادگاری ماندگار از سفر شما با تور استانبول باشد.

علاوه بر این اگر به دنبال یک سوغاتی جالب و متفاوت هستید، می‌توانید از غرفه فروشی که در موزه قرار دارد، پازل هزار تکه موزه و نمادهایی از دیگر آثار موزه را هم خریداری کنید.

 

بخوانید: معرفی موزه موزاییک کاخ بزرگ در استانبول


 

هزینه ورودی موزه پانوراما ۱۴۵۳ در سال ۲۰۱۹

هزینه پذیرش موزه پانوراما ۱۴۵۳ معادل ۱۵ لیر ترکیه است. در صورتیکه کارت بازدید از موزه‌های استانبول را خریداری کرده باشید، می‌توانید بدون پرداخت هزینه اضافی و به صورت رایگان از این موزه بازدید کنید.

راه دیگر این است که هنگام ورود به موزه بلیت ورودی‌تان را خریداری کنید اما به خاطر داشته باشید که در این‌جا برای پرداخت نقدی بلیت، حتما باید لیر به همراه داشته باشید چراکه ارزهای خارجی دیگر در اینجا نامعتبر هستند.

نکته: اگر می‌خواهید شبیه سازی هلیکوپتر را تجربه کنید، باید هزینه جداگانه‌ای برای این تجربه هیجان‌انگیز بپردازید که بدون شک ارزشش را خواهد داشت.

 

 

ساعت‌های فعالیت موزه پانوراما

ساعت بازدید هر روز هفته از ساعت هشت صبح تا پنج بعد از ظهر

 

چگونه می‌توان به موزه پانوراما رفت؟

موزه تاریخ پانوراما ۱۴۵۳ در بخش اروپایی استانبول و در منطقه زیتین بورنو (Zeytinburnu district) قرار دارد. با استفاده از سیستم حمل و نقل ترکیه به راحتی می‌توانید خودتان را به توپکاپی برسانید و از این موزه که در داخل موزه فرهنگ توپکاپی واقع شده است، دیدار کنید.

مطالب مرتبط