معرفی موزه موزاییک کاخ بزرگ در استانبول

موزه موزاییک کاخ بزرگ استانبول، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های تاریخی استانبول برای گردشگرانی است که با تور استانبول به این شهر آمده اند. این موزه جذاب، تاریخ غنی امپراتوری‌های روم و بیزانس را به نمایش گذاشته و شکوه آن را به بازدیدکنندگان یادآور می‌شود.

موزه موزاییک که در محدوده بازار آراستا، در مجتمع مسجد آبی واقع شده است، حاوی یک سنگ‌فرش موزاییک منحصر به فرد است که می‌توان گفت تا حدودی دست نخورده باقی مانده است. موزه قصر بزرگ موزاییک در یک حیاط زیبا واقع شده که بخشی از موزه معروف ایاصوفیه را به خود اختصاص داده است.

 

 

تاریخچه مختصری از کاخ بزرگ امپراطورهای روم

موزه موزاییک کاخ بزرگ، که به عنوان موزه موزاییک استانبول هم معروف است، حاوی صفحه موزاییکی باشکوهی است که تخمین زده شده است قدمت آن به سال‌های ۴۵۰ تا ۵۵۰ میلادی باز می‌گردد.

کاخ بزرگ قسطنطنیه توسط امپراطور روم، کنستانتین بزرگ ساخته شد و سپس توسط ژوستینین اول، یکی از امپراطورهای دوره بیزانس که مسئولیت ساخت و سازه ایا صوفیه را بر عهده داشت، گسترش پیدا کرده و نوسازی شد.

در ابتدا، این کاخ شامل یک مجموعه پیچیده بود که کلیساها، یک استادیوم و کتابخانه را در خود جای داده بود. با گذشت زمان و در طول قرن‌ها، هرکدام از رهبران مختلفی که بر تخت پادشاهی می‌نشستند، کاربری آن را تغییر می‌دادند. به عنوان مثال یک بار پس از فتح شهر پادشاه تصمیم گرفت که کاربری این کاخ چند منظوره را به زندان تغییر بدهد.

در این موزه، یک سنگ‌فرش از موزاییک، که در دوره ژوستینین اول و به سفارش خود او ساخته شده است، توجه‌تان را جلب خواهد کرد. این سنگ‌فرش بخشی از یک کاشی‌کاری اصیل است که بر اساس آنچه در تاریخ به جای مانده، گمان می‌رود بیش از سه هزار و پانصد متر طول داشته باشد. در حال حاضر فقط حدود ۲۵۰ متر مربع از این ساختار دیدنی حفظ شده است.

موزه موزاییک کاخ بزرگ در سال ۱۹۵۳ میلادی، در موزه باستان شناسی استانبول ادغام شد اگرچه محل آن، در مجموعه موزه ایا صوفیه واقع شده است.

 

بخوانید: معرفی جذابترین هتل های تاریخی استانبول

 

 

بازدید از موزه موزاییک

این موزه حاوی برخی از برجسته‌ترین موزاییک‌های نمایش داده شده در استانبول است. موزاییک‌هایی که هنگام کاوش‌های باستانی از کاخ‌ها و قصرها و اقامتگاه‌های شاهانه کشف شده‌اند.

یکی از زیباترین آثاری که در این موزه خواهید دید، یک کاشی زیبا و رنگی است که منظره‌هایی از طبیعت و داستان‌های اساطیری دوره خود را به تصویر کشیده است.

جالب است بدانید که این موزاییک‌ها هیچ گونه مفهوم مذهبی یا روحانی تاثرگذاری ندارند و بیشتر آن‌ها مناظر طبیعی، آیین‌های فولکلور، نقوش حیوانات، صحنه‌های شکار و تصاویر زندگی روزمره را به تصویر کشیده‌اند؛ به عنوان مثال تصویر خرسی که سیب می‌خورد و یا یک شکارچی که در حال جنگ با یک ببر است.

اگرچه قدمت این کاشی‌ها به قرن ها پیش باز می‌گردد، اما این آثار به خوبی مرمت شده اند و اکنون نیز در شرایط مناسبی نگهداری و حفاظت می‌شوند؛ به همین دلیل هم هنگام بازدید از موزه متوجه خواهید شد که رنگ‌ها و جزئیات پیچیده نقش بسته در تصاویر هنوز هم چشم‌گیر و جالب توجه است.

 

بخوانید: جذابترین کاخ‌های استانبول که باید از آنها دیدن کنید

 

 

هزینه ورودی موزه موزاییک قصر بزرگ استانبول

هزینه ورودی موزه موزاییک قصر بزرگ ۲۴ لیر ترکیه است.

نکته گردشگری: اگر قصد دارید از کاخ توپکاپی، ایا صوفیه، موزه های باستان شناسی استانبول و این موزه بازدید کنید، بهتر است یک کارت موزه‌های استانبول (Istanbul Museum Pass) خریداری کنید چراکه هزینه بازدیدهای شما با این روش کاهش زیادی پیدا خواهد کرد.

 

ساعات بازدید از موزه موزاییک استانبول

روزهای بازدید: درهای این موزه در تمام روزهای سال به روی گردشگران گشوده است. 

ساعت‌های بازدید در دوره های مختلف زمانی به شرح زیر است:

  • از اول آوریل تا سی و یکم اکتبر (های سیزن استانبول): از ساعت ۹ صبح تا هفت بعد از ظهر
  • از اول نوامبر تا سی و یکم مارس: از ساعت ۹ صبح تا پنج بعد از ظهر

نکته گردشگری: آخرین زمانی که می‌توانید وارد موزه شوید، سی دقیقه مانده به زمان پایانی بازدید از موزه است.

 

 

موزه موزاییک استانبول کجاست و چگونه می توانم به آنجا بروم؟

موزه موزاییک کاخ بزرگ استانبول در مجموعه مسجد آبی یا همان ایا صوفیه واقع شده است.

برای رسیدن به این موزه، می‌توانید از خط T 1  تراموای استانبول به ایستگاه تراموای سلطان احمد بروید. این موزه پشت مسجد آبی و درست در کنار بازار آراستا قرار گرفته است.

 

بخوانید: لوکس‌ترین هتل‌های اطراف مسجد آبی در استانبول

 

 

 موزه‌های دیگری که در نزدیکی‌تان هستند:

کاخ توپکاپی: کاخ توپکاپی یکی از محبوب‌ترین مراکز برای گردشگران علاقمند به تاریخ و معماری است. این سازه در بین سال‌های ۱۴۶۶ و ۱۴۷۸ میلادی به همت سلطان محمد دوم بنا شده است. این کاخ در بازه زمانی قرن‌های ۱۵ تا ۱۹ میلادی، مرکز سیاسی امپراتوری عثمانی به ‌حساب می‌آمد و این شرایط تا زمان ساخت کاخ دلمه باغچه ادامه داشت.

  1. ایا صوفیه: مسجد ایاصوفیه یک شاهکار معماری است که هم در دوره بیزانس و هم در زمان امپراتوری عثمانی بوده از اهمیت سیاسی زیادی برخوردار بود. ایا صوفیه در ابتدا یک کلیسا بود. سپس با آغاز امپراتوری عثمانی‌ها به یک مسجد تبدیل شد و اکنون هم یک موزه تاریخی است.
  2. موزه هنرهای ترکی و اسلامی: این موزه در سال ۱۹۱۴ میلادی در دارالضیافه مسجد جامع سلیمانیه ساخته شد. در سال ۱۹۳۸ موزه هنرهای ترکی و اسلامی به کاخ ایبراهیم پاشا منتقل شد که محل کنونی آن است. در این موزه، گنجینه‌های ارزشمندی از دوره امویان، عباسیان، مملوکیان، سلجوقیان و عثمانیان نگهداری می‌شود. 

 

مطالب مرتبط