شهرهای گمشده دنیا که در طول زمان به فراموشی سپرده شدند

شاید تصورش دشوار باشد که چگونه شهری رها شود و به طور کلی به دست فراموشی سپرده شود. اما در حقیقت بارها و بارها در طول تاریخ بیماری، بلایای طبیعی و جنگ‌ها شرایطی فراهم آوردند تا شهرها خالی از سکنه شوند و به حال خود رها گردند و بعدها پس از گذر قرن‌ها دوباره کشف شوند. ما در این مطلب فهرستی از چنین شهرهای تاریخی را آماده کردیم تا با دیگر نقاط گردشی دنیا که از آن‌ها بی‌خبرید بیشتر آشنا شوید.

 

 

نزدیکی تونس فعلی، کارتاژ قدیم

 

 

نزدیکی تونس فعلی، کارتاژ قدیم

 

 

این شهر توسط مهاجران فنقی تاسیس و بعد از مدتی به اصلی‌ترین قدرت در مدیترانه تبدیل شد. این شهر بارها جنگ‌های چندگانه به خود دید تا این که در سال ۱۴۶ قبل از میلاد توسط رومیان نابود گردید. رومیان قبل از این که شهر را ترک کنند، خانه به خانه مردم را کشتند، ویران کردند، به غارت بردند و سپس به صورت ویرانه‌ رهایش کردند. گرچه آن‌ها بعدها این شهر را از نو ساختند که یکی از شهرهای مهم امپراطوری شد. اما برای بار دوم در سال ۶۹۸ میلادی توسط مسلمین فتح و تخریب شد.

 

 

ترکیه، تروا

 

 

ترکیه، تروا

 

 

تروا شهری افسانه‌ای در شمال غربی ترکیه است که در آن جنگی سخت در گرفت. در حال حاضر از این مکان تاریخی خرابه‌ای بیش باقی نمانده که اتفاقا یکی از مقاصد اصلی گردشگری برای علاقه‌مندان به تاریخ است. ویرانه تروا از چندین بخش تشکیل شده که احتمالا Troy VIIa همان تروا هامر است.

 

 

معرفی میراث فرهنگی یونسکو در ترکیه که نباید دیدنشان را از دست دهید

 

 

مصر، ممفیس

 

 

مصر، ممفیس

 

 

این شهر در ۳٫۱۰۰ سال قبل از میلاد در مصر کنونی تاسیس شد. در اوایل ممفیس تنها قلعه‌ای بود که حاکم آن منس، بر زمین‌ها مسیر آبی مصر بالایی و پایینی نظارت می‌کرد. در سلسله سوم این شهر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای کرد. البته اهمیت این شهر در دوره‌های بعد و با آمدن مسیحیت و اسلام کاسته شد تا این که در سال ۶۴۰ بعد از میلاد به دست مسلمانان نابود شد و ویرانه رها گردید. خرابه‌های آن نیز شامل معبد بزرگ پتا، کاخ‌های سلطنتی و مجسمه عظیم از Rameses II می‌شود.

 

 

پرو، کارال

 

 

پرو، کارال

 

 

کارال یکی از قدیمی‌ترین شهرهای گمشده آمریکاست که در دره سوپ در پرو واقع شده است. طبق تخمین‌ها این شهر بین سال‌های ۲٫۰۰۰ تا ۲٫۶۰۰ قبل از میلاد مسکونی بوده است. این شهر بینش از ۳٫۰۰۰ شهروند داشت و از بزرگ‌ترین شهرهای آمریکایی تمدن نورت چیکو بود. تمامی شهرهای از بین رفته در دره سوپ از لحاظ ساختاری به کرال شباهت داشتند. آن‌ها دارای سیستم‌های کوچک و دایره‌ای سنگی بودند.

 

 

عراق، هاترا

 

 

عراق، هاترا

 

 

هاترا شهری مستحکم بود که به دست امپراطور اشکانی و اولین پادشاهی عرب شهرت و اعتبار خودش را از دست داد. این شهر دارای دیوارهای بلند و محکم، و برج‌های دیدبانی بود و به همین دلیل از حمله‌های متعدد رومیان جان سالم به در برده بود. اما در نهایت به دست امپراطور ایران، شاه شاپور اول ساسانی در سال ۲۴۱ میلادی فتح و نابود شد. این خرابه‌ها هنوز هم بعد گذشت سال‌ها نشان‌گر معماری مستحکم و هنر شرقی بوده و شکوه و عظمت روزهای گذشته را تصویرسازی می‌کند.

 

 

هند، سانچی

 

 

هند، سانچی

 

 

تاریخ تاسیس این شهر به بیش از ۱ هزار سال پیش بر می‌گردد. این شهر شامل گندهای قرن ۳ام قبل از میلاد، با مجموعه‌ای از صومعه‌ها و معابد بودایی بوده که در حال حاضر خرابه‌هایی از قرون ۱۰ و ۱۱ آن تا به امروز دوام آورده‌اند. بعد از فروپاشی بودائیسم در قرن ۱۳ام، سانچی نیز رها شد و گیاهان آن را در بر گرفتند. این شهر گمشده در سال ۱۸۱۸ توسط یکی از افسران بریتانیایی کشف شد. و امروزه یکی از مقاصد گردشگری تور هند بهشمار می‌رود.

 

 

معرفی زیباترین مناطق بکر طبیعی در ایالات هند

 

 

ترکیه هاتوشا

 

 

ترکیه هاتوشا

 

 

هاتوشا یکی از شهرهای باستانی تور ترکیه در قرن ۱۷ام قبل از میلاد و پایتخت امپراطوری هیتی بود که در حدود ۱٫۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح همراه با دولت هیتی از بین رفت. آنطور که از خرابه‌های به جا مانده تخمین زده‌اند این شهر حدود بین ۴ تا ۵ هزار شهروند داشته است. البته خانه‌های ساخته شده از گل و خشت به مرور زمان از بین رفته و تنها معادن و کاخ‌های آن تا به امروز دوام آورده‌اند. این شهر گمشده در ابتدای قرن ۲۰ام توسط یک تیم باستان شناسی آلمانی کشف شد.

 

 

۹ دلیل که شما را حداقل یک بار در عمرتان مسافر ترکیه می‌کند

 

 

ایران، پرسپولیس

 

 

ایران، پرسپولیس

 

 

پرسپولیس پایتخت امپراطوری ایران در زمان قدیم و مرکز برگزاری جشن‌های بزرگ ملی بود. پرسپولیس شهری بزرگ و زیبا با آثار هنری فراوان بود که متاسفانه امروزه از آن‌ها چیز زیادی باقی نمانده است. در سال ۳۳۱ قبل از میلاد اسکندر مقدونی به ایران حمله کرد و این شهر را به آتش کشید تا انتقام آتش‌سوزی آکروپلیس آتن را بگیرد. پرسپولیس به عنوان پایتخت ایران و زیر نظر امپراطوری مقدونی باقی ماند تا این که به مرور زمان از بین رفت.

 

 

ارمنستان، آنی

 

 

ارمنستان، آنی

 

 

آنی در مسیر تجاری شرق و غرب قرار داشت. این شهر که در قرن ۵ام قبل از میلاد تاسیس شد تا قرن ۱۰ام بعد از میلاد به عنوان پایتخت ارمنستان به اوج شکوه خود رسید که در تور ارمنستان می توانید از آن دیدن کنید. بسیاری از کلیسا در این دوره ساخته شدند که نمونه بارز معماری قرون وسطی در ارمنستان شناخته می‌شوند. آنی شهر کوهستانی بر روی ارتفاع قرار گرفته و گفته می‌شود بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر جمعیت داشت. این شهر در قرن ۱۳ام متحمل حمله سنگین مغول‌ها شد، و در سال ۱۳۱۹ زلزله‌ای سخت را پشت سر نهاد و در نهایت با سست شدن مسیر تجاری در چرخه نابودی افتاد و از بین رفت. این شهر که برای قرن‌ها به فراموشی سپرده شد، امروزه با تغییر مرزهای سیاسی داخل خاک ترکیه و در نزدیکی مرز ارمنستان واقع شده است.

 

 

۷ جاذبه‌ گردشگری مشهور در ارمنستان

مطالب مرتبط