بزرگترین و پرجمعیت ترین شهرهای ترکیه را بشناسیم

هنگامی که نام ترکیه را می‌شنویم، پیش از هر موضوعی به یاد صنعت گردشگری این کشور می‌افتیم. هر سال تعداد زیادی از گردشگران با تور استانبول، تور آنتالیا و تورهای ترکیبی دیگر راهی این کشور می‌شوند تا از خدمات توریستی و جاذبه‌های گردشگری ترکیه تاریخی بازدید کرده و تعطیلات خود را در آن سپری کنند.

این در حالی است که اگرچه هر ساله عده زیادی از ایرانیان تور ترکیه را به عنوان انتخاب اصلی خود برای سفرهای خارجی انتخاب می‌کنند، اطلاعات زیادی از تغییرات فرهنگی، سیاسی، جمعیتی و شهری این کشور همسایه ندارند. در ادامه این مطلب قرار است با بزرگترین و پر جمعیت ترین شهرهای کشور ترکیه آشنا شویم. شاید داشتن این اطلاعات جدید برای انتخاب مقاصد گردشگری خارجی به کمک‌تان بیاید.

ترکیه امروزی دارای سابقه طولانی در مهاجرت و پذیرش فرهنگ های گوناگون در مرزهای خود است. شواهد مربوط به تمدن‌ها از قدمت بسیار زیاد استفاده از سنگ، آهن و برنز به دست می‌دهد. در قرن پنجم پیش از میلاد مسیح، حاکمان فارسی این منطقه را توسعه دادند. برای این کار جاده‌ای ساخته شد که امکان حمل و نقل کالا و سفر مردم را میان مسیرهای گوناگون فراهم کرد.

 

turkey-map

 

با افزایش تجارت، اندازه و اهمیت شهرهای بندری این کشور هم افزایش پیدا کرد. در طول حکومت امپراتوری عثمانی که این منطقه را در دهه ۱۳۰۰ فتح کرده بود، شهرهای زیادیشانس این را داشتند که به عنوان پایتخت قلمرو عثمانی مطرح شوند. این تغییر پایتخت‌ها، اهمیت شهرهای مختلف ترکیه را افزایش داد و از سوی دیگر سبب افزایش رشد و توسعه شهری و هم‌چنین مهاجرت مردم به این شهرها شد.

در این مدت صدها هزار نفر از اسپانیا، پرتغال، اروپای مرکزی و روسیه به ترکیه مهاجرت کرده و زندگی تازه‌ای را آغاز کردند. در دهه ۱۹۲۰ میلادی، ترکیه وارد دوره جمهوری خواهی شد که با همراهی مسیحیان، خانه‌های بومی خود را با پناهندگان مسلمانی از آسیا، کشورهای عربی، آفریقای شمالی و کشورهای اروپایی به اشتراک گذاشتند.

 

بهترین شهرهای آسیا برای زندگی شبانه در سال 2019

آمار جمعیتی فعلی

کشور ترکیه امروز بیش از ۷۳ میلیون نفر را در زندگی خود جای داده است. جمعیت چند قومی ترکیه، سالانه در حدود ۱.۲  درصد رشد می‌کند. به طور تقریبی می‌توان گفت ۵.۷۲ درصد از جمعیت این کشور به مردم ترکیه اختصاص دارد و ۲۷.۵  درصد باقیمانده اقلیت‌های قومی دیگر از جمله یونانی‌ها، یهودیان، آلبانی‌ها، کردها، ارمنی‌ها و گرجی‌ها هستند. رایج ترین هویت مذهبی در این کشور به مسلمان سنی اختصاص دارد.

 

بزرگترین شهرهای ترکیه

  • جایگاه اول هم‌چنان برای استانبول

یک شهر بین قاره‌ای در اوراسیا، بزرگترین شهر ترکیه و مرکز اقتصادی، فرهنگی و تاریخی آن است. تا کنون، استانبول هم‌چنان بزرگترین شهر ترکیه است که تقریبا ۱۳.۸۲ میلیون نفر جمعیت دارد.

 

istanbul

 

جالب است بدانید که نزدیک به ۲۰ درصد کل جمعیت ترکیه در این شهر گردشگری زندگی می‌کنند. استانبول که در بین دریاهای سیاه و مدیترانه قرار دارد، مرکز اقتصادی، تاریخی و فرهنگی کشور محسوب می‌شود.اکنون فقط حدود یک سوم جمعیت این شهر مردم ترکیه هستند و بقیه را مهاجران تشکیل می‌دهند.

استانبول هم‌چنین دارای یک بخش صنعتی پیشرفته است که کالاهایی مانند توتون، روغن زیتون و وسایل نقلیه را تولید می‌کند. این صنعت همچنین اکثر مشاغل موجود در منطقه را به خود اختصاص داده و در زمینه صنعت مد و سینما نیز پیشرفت چشمگیری داشته است.

 

  • آنکارا، پایتخت ترکیه در جایگاه دوم

آنکارا دومین شهر بزرگ ترکیه است که ۴.۴۷ میلیون نفر در آن سکونت دارند. نیمی از جمعیت این شهر زیر ۳۰ سال سن دارند و بالاترین سطح تحصیلات را در کشور دارند.

 

ankara

 

منطقه شهری آنکارا به همان شکلی که استانبول رشد کرده است، رشد و توسعه پیدا کرده است. در این شهر صنایع دفاعی و هوافضا به سرعت گسترش پیدا کرده است. علاوه بر این بخش دولتی و حکومتی بیشترین فرصت‌های کاری شهر را فراهم می‌کند.

بهترین شهرهای دنیا برای جشن و پایکوبی

  • ازمیر، شهری با رشد چشمگیر در سومین جایگاه

ازمیر با ۲.۸۳ میلیون نفر جمعیت سومین شهر پرجمعیت ترکیه است. در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی، عدم سرمایه گذاری دولت در مناطق روستایی اطراف این شهر منجر به مهاجرت گسترده روستایی‌ها به شهر ازمیر شد.

 

ازمیر

 

امروز این شهر هم‌چنان به رشد سریع خود ادامه می دهد. به طور تقریبی می‌توان گفت که ۲۵۰۰ نفر از یهودیان ترکیه این شهر را خانه خود می‌نامند. همچنین درصد قابل توجهی از مردم ایتالیایی تبار، فرانسوی و ونیزی در این شهر زندگی می‌کنند.

 

کشور گردشگری ترکیه و تغییرات شهری

به دلیل افزایش اخیر پناهجویان، ترکیب جمعیتی ترکیه به سرعت در حال تغییر است. در این میان کشور سوریه بیشترین تعداد پناهندگان را به سوی ترکیه رهسپار کرده است که به خاطر درگیری‌های فعلی این کشور به دنبال آغاز زندگی امنی در کشورهای دیگر هستند.

 

turkey

 

دولت و دولتمردان ترکیه اکنون درهای خود را برای فراهم کردن زندگی بهتر برای پناهندگان منطقه باز کرده‌اند و اکنون بیشتر از ۱.۷ میلیون نفر از مردم سوریه در این کشور ندگی می‌کنند. علاوه بر سوری‌ها، شمار عراقی‌هایی که به این کشور پناه آورده‌اند به حدود صدها هزار نفر می‌رسد.
با وجود این موضوع که هنوز هم هیچ نشانه‌ای از صلح در افق نزدیک کشورهایی مانند سوریه دیده نمی‌شود، احتمال بازگشت این پناهندگان به خانه نیز بسیار اندک است.این موضوع و تغییر جدید تاثیر چشمگیری بر منظر جمعیتی ملت و همچنین خدمات عمومی کشور ترکیه خواهد داشت.

در ادامه لیستی از پر جمعیت‌ترین شهرهای ترکیه آورده شده است:

  1. جایگاه اول: استانبول
  2. جایگاه دوم: آنکارا
  3. جایگاه سوم: ازمیر
  4. جایگاه چهارم: بورسا
  5. جایگاه پنجم: آدانا
  6. جایگاه ششم: غازی عینتاب
  7. جایگاه هفتم: قونیه
  8. جایگاه هشتم: آنتالیا
  9. جایگاه نهم: دیاربکر
  10. جایگاه دهم: مرسین

 

مطالب مرتبط