معرفی مدرن‌ترین پدیده‌های مهندسی جهان

همانطور که علم پیشرفت می‌کند و زندگی رو به جلو می‌رود مهندسی معماری تمام تلاشش را می‌کند تا با تلفیق هنر و دانش سازه‌های شیک و چشمگیری را خلق کند تا جهان برای مدت‌ها آن‌ها را ستایش کند. ما بارها درباره برترین شگفت‌های دنیا پرداخته‌ایم و سعی کردیم برترین هر چیزی را به شما معرفی کنین. امروز تصمیم داریم تاثیرگذارترین پدیده‌های مهندسی مدرن جهان را به نقد و بررسی بگذاریم.

 

فرانسه، Millau Viaduct

میلائو ویادوکت به عنوان بلندترین پل کابلی جهان دو سمت پل تارن در شمال فرانسه را به هم می‌رساند. در ساخت این پدیده مهندسی که یکی از جذابترین پل‌های دنیا است نه تنها دانش و هندسی خلاق به کار رفته بلکه از لحاظ هنری و زیبایی شناسی هم در نوع خودش بی‌نظیر محسوب می‌شود. این پل شگفت‌انگیز توسط طراح بریتانیایی نورمن فاستر در سال 2004 به مدت 39 ماه ساخته شد. شاید باورتان نشود اما برای ساخت این پل 2.5 کیلومتری 36000 تن فولاد به کار رفته است. این پل در ارتفاع 343 متری از سطح زمین مناظر فوق‌العاده پانورامایی را ارائه می‌دهد.

 

بخوانید: ترسناکترین پل‌های دنیا

 

 

چین، آسانسور بیالونگ

این آسانسور غول‌آسا که در پارک ملی Hunan Xiang Xhangjiajie ساخته شده سنگین ترین و بلندترین آسانسور فضای باز در جهان به حساب می‌آید. البته اثر زیست محیطی ساخت این آسانسور زیر سوال است و به طبع فعالان محیط زیست بسیاری بر آن اعتراض کرده‌اند. مخصوصا این که آسانسور در یک مکان به ثبت رسیده در میراث جهانی یونسکو ساخته شده است. این آسانسور که نزدیکی شهر ژانگجیاجی ساخته شده یکی از سریع‌ترین آسانسورهای دنیا هم هست که شما را طی 2 دقیقه به بالای کوهستان می‌رساند. در مجموع بایلونگ 326 متر ارتفاع دارد که 156 متر آن کوهستانی و 172 متر دیگر بر فراز دره ساخته شده است. ساخت این آسانسور سال 1999 شروع شد و در 2002 به پایان رسید.

 

 

دبی، جزایر پالم

جزایر پالم در واقع 3 مجمع‌الجزیره مصنوعی اصلی است که به عنوان گسترش زمین مسکونی در دبی توسط یک شرکت دولتی ساخته شده است. این جزایر به شکل درخت نخل طراحی شده‌اند که با نیم هلالی بزرگ محاصره شده‌اند. سه بخش مختلف این مجموعه شامل نخل جمیرا، نخل دیره و نخل جبل علی است که هر کدام از این‌ها نیز به بخش‌های تفریحی و مسکونی مختلف دیگری تقسیم می‌شوند. وقتی می‌گوییم گسترش زمین یعنی این که حالا این پروژه 250 کیلومتر بر خط ساحلی دبی افزوده است. در نهایت اگر کل مجموعه را یک جا بررسی کنیم، جزایر پالم دبی میزبان 5 هزار آپارتمان، بیش از 100 هتل لوکس، 10 هزار ویلای ساحلی لوکس، پارک‌های آبی، مراکز خرید، رستوران‌ها و جاهای تفریحی دیگر هستند. در اینجا می‌توان به فعالیت‌های تویستی مختلفی مثل غواصی، قایقرانی و چتربازی پرداخت.

 

بخوانید: معرفی ۶ جزیره جذاب گردشگری

 

 

یوروتونل

این تونل که در زیر اقیانوس حفر شده و انگلستان و فرانسه را به هم متصل می‌کند یکی از خاص‌ترین و منحصر به فردترین مهندسی‌های حال حاضر است که از آن به عنوان عجایب دنیای مدرن یاد می‌کنند. این تونل که 52 کیلومتر طول دارد از زیر کف اقیانوس بندر ادوکاله فرانسه را به شهرک فولکستون انگلستان متصل می‌کند. این پروژه اروپایی که بیش از 10 میلیارد دلار برای دو طرف هزینه در بر داشته عظیم‌ترین پروژه مهندسی اروپا شناخته می‌شود. این تونل دو فازه که در مسیرهای رفت و برگشت فعالیت می‌کند در عمق 40 متری زیر کف اقیانوس حفر شده است. تصورش را بکنید که اگر بخواهید زمینی بین دو کشور سفر کنید باید 3 ساعت زمان بگذارید در حالی که این تونل مدت سفرتان را به 20 دقیقه کاهش می‌دهد. مهندسی تونل کامل و هوشمندانه بوده است. در این سیستم تهویه اکسیژن و نجات مصدومین به کار رفته است.

 

بخوانید: تفریح و ماجراجویی در تونل استانبول 

 

 

مالزی، پل اسکای بریج لنکاوی

این پل که یکی از جاذبه‌های دیدنی لنکاوی است با یک مهندسی قوی و هوشمندانه در ارتفاع 700 متری از سطح دریا قرار گرفته و منظره پانورامای شگفت‌انگیزی را ارائه می‌دهد. با عبور از روی این پل می‌توان یکی از دیدنی‌ترین مناظر دریا را در ارتفاع بالا با تلفیقی از کوه‌های سرسبز و جنگل و همچنین نمای دوری از دریا را نظاره‌گر باشید. این پل که در نزدیکی تله کابین لنکاوی ساخته شده با 125 متر عرض و 1.8 متر طول یکی از شناخته شده‌ترین پل‌های کابلی دنیاست. در این پل دو عرشه هم برای تماشا و استراحت بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده که می‌توانند در آن توقف کرده، استراحت کنند و از تماشای مناظر اطراف خود لذت ببرند.

 

بخوانید: تجربه بهترین تفریحات در لنکاوی

 

مطالب مرتبط