بهترین مقاصد گردشگری جهان که در اعماق زمین هستند- قسمت اول

بسیاری از گردشگران حرفه‌ای در سراسر جهان به دنبال مقاصد عجیب و غریبی هستند که شاید در نگاه اول، هیچ شباهتی به یک مقصد توریستی نداشته باشند اما ویژگی‌هایی دارند که می‌تواند آن‌ها را از یک محیط معمولی، به یک جاذبه گردشگری تبدیل کند.

این مکان‌های اعجاب انگیز که تجربه های متفاوتی برای شما به ارمغان می‌آورند، لزوما جاذبه‌های طبیعی نیستند. در طول شکل‌گیری و فروپاشی تمدن‌های گوناگون در طول تاریخ، بشر هم کارهای چشم‌گیری انجام داده است؛ از مقبره‌های باستانی فرعون‌ها و معادن نمک اروپای غربی تا پناهگاه های جنگ سرد در غرب میانه.

 

 

 

 

برای کشف این جاذبه‌های گردشگری، دقت و جستجو روی سطح زمین کافی نیست؛ هرچند دیدن برج ایفل، سازه های بلند قرن نوزدهم و محل بمب‌های جنگ جهانی دوم گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. اما گاهی هم باید به دنبال جاذبه‌هایی باشید که به دلایل گوناگون در زیر زمین یا در اعماق زمین ساخته شده اند.

دنیای زیرزمینی یک فضای مرده نیست، بلکه می‌تواند سرشار از زندگی و تحرک باشد. شگفتی‌های ساخته بشر در زیر زمین مانند مترو نیویورک، مراکز خرید زیرزمینی توکیو، هتل های زیر آب مالدیو و انبارهای زیرزمینی نگهداری از نوشیدنی‌ها گردشگران زیادی از سراسر جهان را به خود جذب می‌کنند. در ادامه با تعدادی از این جاذبه‌های زیرزمینی جهان آشنا می‌شویم:

 

 

شهر زیرزمینی درینکویو در ترکیه (Derinkuyu underground city)

 

 

Derinkuyu

 

 

در سال ۱۹۶۳ هنگامی که کارگران ساختمانی برای ایجاد ساختمانی جدید، مشغول به حفر زمین بودند، ناگهان با تونل عمیقی درون زمین روبرو شدند. در پژوهش باستانشناسان مشخص شد که این تونل زیر زمینی، یک شهر زیرزمینی از دوران است که آثار و نمادهایی از آیین زرتشت در آن کشف شد.

این شهر در عمق ۸۵ متری زمین در هشت طبقه مستقل و مناسب برای زندگی حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر به همراه دام‌هایشان ساخته شده است. علاوه بر این مکان‌هایی برای تهیه، نگهداری و ذخیره غذا و نوشیدنی و همچنین نیایش‌گاه‌هایی برای مراسم دینی در آن کشف شده است.

قدمت این شهر زیزمینی که به گفته باستان شناسان با هدف حفاظت از مردم در دوران جنگ و بلایای طبیعی ساخته شده است، به قرن هشتم پیش از میلاد باز می‌گردد. این جاذبه دیدنی در ۴۰کیلومتری مرکز بزرگ توریستی کاپادوکیه در تور ترکیه واقع شده و قابل بازدید است.

 

 

آیا از جذاب‌ترین جزایر خالی از سکنه دنیا اطلاع دارید؟

 

 

بن بست مری کینگ در ادینبورگ اسکاتلند (Mary King's Close)

 

 

 

Mary King

 

 

محوطه زیرزمینی بن بست مری کینگ در شهر قدیمی ادینبورگ اسکاتلند، یکی از ترسناک‌ترین و اسرار آمیزترین مقاصد گردشگری جهان است؛ داستان بن بست مری کینگ، داستانی غم انگیز است که افسانه‌های فراوانی درباره چگونگی پایان یافتنش، وجود دارد.

با شیوع بیماری طاعون در سراسر اروپا، مسئولان دولتی اسکاتلند تصمیم گرفتند تا این منطقه را بر سر ساکنان آن که همه به بیماری طاعون مبتلا بودند، خراب کنند. هدف‌شان این بود که بیماران مبتلا به طاعون، مرده و مدفون شوند و این بیماری شیوع پیدا نکند.

برخی از مردم با این تصمیم مخالفت کردند و حتی تعدادی از پزشکان با پوشیدن لباس‌هایی مخصوص که قرار بود از طاعون محافظت‌شان کند، به طور داوطلبانه به کمک مردم این منطقه رفتند. مخالفت‌ها تا جایی ادامه پیدا کرد، که مسئولان شهر نتوانستند تصمیم خود را برای خراب کردن این منطقه عملی کنند. با این حال اکثر ساکنان این منطقه، در اثر بیماری طاعون جانِ خود را از دست دادند.

 

 

Derinkuyu underground city

 

 

پس از مرگ ساکنان آن منطقه، خبرهایی درباره دیده شدن روح‌های سرگردان در بن بست مری کینگ شنیده می‌شد و این مساله آنقدر جدی شد که بسیاری از ساکنان محله‌های اطراف، ترجیح دادند از این منطقه دوری کنند.

بر اساس آنچه در داستان‌ها و تاریخ ثبت شده است، مردمی که از این منطقه بازدید کرده اند، روح ترسناک دختری به نام آنی را مشاهده کرده اند که در حال گریه کردن به دنبال عروسک گم شده خود می‌گردد. پس اگر شما هم از آن دسته از گردشگرانی هستید که از قرار گرفتن در موقعیت ها رعب آور لذت می‌برید، بن بست مری کینگ در انتظار شماست.

اما جالب است بدانید که تا کنون هیچ گردشگری جرات نکرده است که به تنهایی به بن بست زیرزمینی مری کینگ سر بزند و به صورت گروهی به این منطقه می‌آیند. شاید این تصمیم برای محله‌ای زیرزمینی که از سال ۱۶۴۵زندگی را از دست داده است، منطقی به نظر برسد.

 

 

برای عاشقان اسب‌های تک شاخ؛ جذاب‌ترین جاذبه‌های یونیکورن دنیا

 

 

شهر زیرزمینی ریزو در مونترال کانادا (RESO)

 

 

RESO

 

 

ریزو به معنی شبکه نام شهری زیر زمینی در مونترال کانادا است که حکایت ساخته شدنش به سال ۱۹۶۲ باز می‌گردد. شهر زیر زمینی ریزو، یک مرکز خرید بود که بعدها آنقدر گسترش پیدا کرد تا امروز که به بزرگ ترین شهر زیرزمینی دنیا تبدیل شده است.

این شهر زیرزمینی، بیشتر از آنکه یک مرکز گردشگری باشد، یک مجموعه کامل برای ساکنان مونترال است که در روزهای بسیار سرد این شهر، بتوانند به جای تحمل دمای منفی ۲۰ درجه سانتی گراد در این شهر امورات خود را بگذرانند. از خرید و کارهای اداری گرفته تا بازدید از گالری های هنری و مراکز تفریحی موقت یخی.

 

 

RESO

 

 

برای این شهر زیر زمینی مدرن، ۱۹۰ راه خروج به سطح زمین تدارک دیده شده است تا آن را به آسانی به منطقه هتل‌ها، بلوک های اداری، آپارتمان‌های مسکونی، دانشگاه‌ها و ساختمان‌های عمومی متصل کند.

نکته جالب تر اینکه، ریزو به سیستم متروی شهری متصل است و گردشگران می‌توانند بدون نگرانی از سرمای طاقت فرسای این شهر یا هزینه‌های بالای رفت و آمد از این شهر مدرن بازدید کنند.

مطالب مرتبط