آشنایی با فرهنگ لباس پوشیدن در آسیا

یکی از نمودهای اصلی فرهنگ و تاریخ را می‌توان در لباس پوشیدن مردم آن منطقه و یا کشور دید. شما وقتی برای بار اول وارد جایی می‌شوید قبل از آشنایی لباس و ظاهر مردم توجه شما را به خودش جلب می‌کند و قضاوت اولیه شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از آنجایی که دنیا به سمت اتحاد در فرهنگ و تبدیل به دهکده جهانی می‌شود، بیشتر نقاط سبک غربی به خود گرفته‌اند که آسیا هم از این قاعده مستثنی نیست. بیشتر کشورهای آسیا هم غربی شده‌اند اما هنوز شما می‌توانید نقاطی را بیابید که لباس سنتی به حیات خود در این مبارزه نابرابر ادامه می‌دهد.

 

 

چین و هنگ کنگ

 

 

چین و هنگ کنگ

 

 

اگر با تور چین به نقاط مختلف این کشور سفر کنید لباس‌های سنتی که در این کشور و هنگ کنگ خواهید دید عبارتند از qipao یا cheongsam برای زنان و hanfu، که هم مردان و هم زنان هر دو از آن می پوشند، می‌شود. cheongsam یا qipao لباسی است که مردم عوام چین به صورت مشترکا همه آن را می‌پوشند. این سبک لباس را به صورت بلند، کوتاه، با یقه و یا بی یقه هم می‌پوشند. هانفو نیز لباسی شبیه به کیمینوی ژاپنی‌ها است که با کفش‌های چوبی همراه است. این لباس را هم زنان و هم مردان به صورت مشترک می‌پوشند.

 

 

۶ تم‌پارک عجیب در چین که گردشگران عاشق آنها هستند

 

ژاپن

 

 

ژاپن

 

 

اگرچه ژاپن به دلیل همسایگی با آمریکا، غربی‌ترین کشور شرق شناخته می‌شود اما بیشترین لباس سنتی را در خود میزبانی می‌کند. لباس‌های ژاپنی که ممکن است در طول سفر به این کشور نامشان را از دهان مردم بشنوید شامل کیمونو کتان، دامن شلواری‌های بلند معروف به hakama، کت ابریشمی به نام haori، پالتو یا michiyuki و انواع مختلف صندل می‌شود که هم مردان و هم زنان آن‌ها را می‌پوشند. معمولا لباس‌های زنان ژاپنی نسبت به مردها روشن‌تر و طراحی پیچیده‌تری دارند.

 

 

کره

 

 

کره

 

 

در مورد کره احتمالا به واسطه سریال‌های تاریخی این کشور که توسط رسانه ملی پخش می‌شوند، بیشتر از موارد دیگر آشنا باشید. لباس‌های کره‌ای سنتی بین زنان و مردا عموما تفاوت چندانی ندارند و در نگاه اول بسیار شبیه به هم می‌رسند. هم زنان و هم مردان لباس‌هاس گشاد کیسه‌ای به اسم chigori می‌پوشند. با این تفاوت که زنان در زیر این روپوش‌ها دامن می‌پوشند اما مردان شلوار‌های گشادی که paji نامیده می‌شوند می‌پوشند. Darumagi هم یکی دیگر از انواع لباس‌های کره‌ای ها است که شبیه به کیمونو بوده و برای موارد خاص استفاده می‌شود. به علاوه آن‌ها برای هوای سرد از کت‌های خز و پوستی به اسم Gat-chogori استفاده می‌کنند. لباس‌های فاخر زنانه و مردانه در مقایسه با لباس‌های ارزان‌ روزانه طرحی پیچیده و عموما زربافت دارند و از پارچه‌های بسیار با کیفیت تهیه می‌شوند.

 

 

هند

 

 

 هند

 

 

هند یکی از بهترین مثال‌ها نه تنها در بین کشورهای آسیایی بلکه در تمام دنیا است. با این که کشوری با چنین وسعت به سرعت در حال مدرنیته شدن و غربگرایی است اما هنوز در بیشتر نقاط مخصوصا نواحی سنتی پوشیدن لباس‌های بومی و قدیمی مرسوم است. سبک لباس پوشیدن هم مانند دیگر جنبه‌های فرهنگی و اعتقادی در این کشور، دارای انواع مختلفی است. اما ساری و کورتا پاجاما در بین تمامی آن‌ها از همه بیشتر عمومیت دارند. زنان ساری را در رنگ‌های شاد و طرح‌های پیچیده زربافت می‌پوشند که عموما شامل بالا تنه، پلوار گشاد و یا دامن و حریری چادر مانند برای پوشش مجدد با تنه و شانه‌ها می‌شود. مردها نیز معمولا تونیک‌های بلند و آزاد به عنوان بلوز و شلوارهای گشادی همراه با صندل می‌پوشند و دور خود پارچه‌ای بلند و شال مانند می‌پیچند. جدا از لباس‌های زنانه، آن‌ها همراه با لباس از زیروآلات متنوع رنگی که کاملا طرحی سنتی داشته و مطابق با لباس‌هایشان هست را همراه با لباس اصلی به صورت ست شده استفاده می‌کنند. یک پوشش کامل هندی در زنان شامل ساری و کلیه زیرآلات سر، دست و پاها می‌شود. به علاوه زنان هندی علاقه خاصی به استفاده از گل‌ها برای تزئین موهایشان دارند. در تور هند حتما یک لباس هندی را به تن کنید. 

 

 

زیباترین آثار باستانی یونسکو در هند

 

 

فیلیپین

 

 

فیلیپین

 

 

در این کشور هم، مانند دیگر بخش‌های آسیا لباس‌های سنتی شامل پیراهنی بلند و گشاد هم برای زنان و هم برای مردان می‌شود. مردان همراه تونیک خود شلوارهای گشاد می‌پوشند و زنان به جای شلوار، دامن به تن می‌کنند. به طور کلی لباس مردان فیلیپینی در نگاه اول شبیه به هندی‌ها است. با این تفاوت که هندی‌ها کلاه‌هایی شبیه به دستار در بعضی موارد به سر می‌گذارند و فیلیپینی‌ها کلاهی موسوم به سالاکوت.

مطالب مرتبط