آشنایی با فرودگاه صبیحه گوکچن، استانبول

همه می‌دانیم که استانبول شلوغ‌ترین شهر ترکیه است و بیشتر مسافران قبل از سفر به دیگر نقاط این کشور اول به استانبول می‌روند. با وجود سفرهای زیادی که از سراسر دنیا با تور استانبول به این شهر صورت می‌پذیرد مساله حمل و نقل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. استانبول در ابتدا مدیریت پروازهای بین‌المللی را با دو فرودگاه آتاتورک و فرودگاه صبیحه گوکچن انجام می‌‌داد، تا این که به تازگی فرودگاه عظیم جدید را در دست ساخت دارد. ما در اینجا نگاهی به فرودگاه صبیحه گوکچن و امکاناتش می‌اندازیم.

 

مختصری بر فرودگاه صبیحه گوکچن

فرودگاه صبیحه گوکچن در سمت آسیایی استانبول و در فاصله 35 کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد. اسم این فرودگاه از اولین خلبان جنگنده ترکیه خانوم صبیحه گوکچن گرفته شده است، که دخترخوانده آتاتورک هم بود. این فرودگاه در ابتدا با ظرفیت 3 میلیون نفر ساخته شده بود، اما از آنجایی که در آن زمان فرودگاه آتاتورک به اندازه کافی جوابگوی سفرهای شهر نبود، تصمیم بر این شد تا این فرودگاه را توسعه ببخشند. روند رو به رشد آن حتی با وجود فرودگاه جدید برنامه‌ریزی شده است. این فرودگاه در حال حاضر بیش از 11 میلیون مسافر را جا به جا می‌کند. بر اساس آمار مرکز فرودگاه‌های ترکیه این فرودگاه جایگاه سوم ترافیک حمل و نقل هوایی کشور را دارد. طبق پیش‌بینی‌ها و برنامه ریزی‌هایی که شده انتظار می‌رود این فرودگاه تا سال 2023 بتواند 25 میلیون مسافر را سازمان‌دهی کند.

 

بخوانید: معرفی هتل برای سفر خانم‌ها به استانبول

 

 

فضای داخلی فرودگاه شامل امکانات و ویژگی‌های متعددی می‌شود که رفاه بیشتر را فراهم می‌آورند. شما می‌توانید در فضای فرودگاه تعداد زیادی فروشگاه، امکانات و خدمات استاندارد سطح جهانی را پیدا کنید به طوری که این فرودگاه در سال 2010 در کنگره جهانی هواپیمایی کم هزینه لندن عنوان "بهترین فرودگاه جهان" دریافت کرد. به علاوه با وجود مترو از فرودگاه به مرکز شهر زمان رسیدن به داخل شهر به کم‌تر از 30 دقیقه رسیده و نگرانی از بابت حمل و نقل از فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول نخواهید داشت.

 

 

امکانات و ویژگی‌های فرودگاه صبیحه گوکچن

 خوابیدن در فرودگاه صبیحه گوکچن

خوابیدن روی صندلی‌های فرودگاه موردی نداشته و حتی بیشتر آن‌ها دارای دسته هستند که می‌توان به آن‌ها تکیه داد و کمی استراحت کرد. برطبق گزارش‌ها و اظهارات پلیس فرودگاه، استراحت کردن مردم روی زمین در مناطق فرش شده هم بلامانع است. اگر تمایل داشتید در سالن فرودگاه استراحت کنید، برای فرار از صدا و نور از چشم‌بند و گوشگیر استفاده کنید.

 

بخوانید: کاهش هزینه سفر با کارت حمل‌ونقل عمومی؛ استانبول

 

 

پارکینگ ماشین

پارکینگ فرودگاه شامل یک پارکینگ چهار طبقه با ظرفیت تقریبا 4700 وسیله نقلیه است. هزینه استفاده از پارکینگ بنا به مدت زمان پارک ماشین شامل 8 لیر برای یک ساعت، 10 لیر به مدت یک تا سه ساعت، 16 لیر به مدت سه تا شش ساعت، 19 لیر برای مدت تا 12 ساعت و 35 لیر برای یک روز می‌شود. همچنین خدمات اشتراک وجود دارد که با استفاده از آن‌ها نرخ اجاره پارکینگ کاهش می‌یابد.

 

 

خرید در فرودگاه

شما در فرودگاه طیف گسترده‌ای از فروشگاه‌های خرید سوغاتی‌های مشهور ترکیه، لباس، سوپرمارکت‌ها تا فروشگاه‌های هدیه و صنایع دستی را در دسترس دارید. محبوب‌ترین این فروشگاه‌ها شاملPortes ، SuperStore Gift Shop ،Decor Inn، مارکت Gokyuzu، آلتیس، مینی مارکت زومروت، آرئا شاپ، بوفه سالکیم و چند نام دیگر می‌شود. هر دو سالن ورودی و خروج در مجموع 4500 متر مربع فضای خرید بدون گمرکی دارند که در آن می‌توانید مجموعه کاملی از مد، عطرها، قهوه و شیرینی را پیدا کنید.

 

 

غذا و نوشیدنی

گزینه‌های غذاخوری در فرودگاه دارای تنوع برای سلیقه‌های مختلف می‌شود، گرچه کمبود گزینه‌های گیاه‌خواری در آن بین احساس می‌شود‌. سالن فرودگاه شامل مجموعه‌ای از رستوران‌ها، کافه‌ها، بیستروها و فست فودها می‌شود، که در بین آ‌ن‌ها نام Simit Sarayı، کافه رستوران سنتر پوینت، کوفته سلطان احمد، کافه باس استاپ، کافه درایو این، بوفه دنیزلر، کینگ برگر، ورندا کافه، فلای بیسترو، کافه پیانو و چند نام دیگر به چشم می‌خورد.

 

بخوانید: بهترین نرم‌افزارهای موبایل برای سفر به استانبول

 

 

ویژگی‌های دیگر فرودگاه صبیحه گوکچن 

 اطلاعات: میز اطلاعات در هر دو سالن ورودی و خروجی فرودگاه وجود دارد که در صورت نیاز می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید.

پول و ارتباطات: در صورت نیاز به تبدیل پول، می‌توانید از صرافی‌های داخل فرودگاه استفاده کنید. به جز صرافی‌ها در سالن فرودگاه دفاتر خدمات پست هم وجود دارند.

سایر امکانات: مرکز کمک‌های اولیه، داروخانه، سالن زیبایی، ایستگاه کفاشی و نمازخانه.

شبکه اینترنت رایگان

 

بخوانید: بهترین زمان برای سفر به استانبول

 

 

حمل و نقل فرودگاه صبیحه گوکچن

در سفر به ترکیه انواع روش های حمل و نقل در استانبول زیاد است. پایانه حمل و نقل فرودگاه در نزدیکی آن قرارداشته و با یک پیاده‌روی کوتاه در دسترس قرار دارند.

تاکسی: تاکسی به صورت شبانه روز در دسترس است. هزینه کرایه به شهر، به جز عوارض بزرگراه و پل حدود 90 لیر می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم مقاله تاکسی گرفتن در استانبول را مطالعه فرمایید.

اتوبوس: اتوبوس‌ها از فرودگاه به نقاط مختلف شهر می‌روند. هزینه بلیط یک طرفه 1.65 لیر است و رسیدن به شهر بسته به مقصد شما بین 30 تا 45 دقیقه طول می‌کشد.

شاتل: شاتل‌ها از ساعت 5 صبح هر نیم ساعت حرکت می‌کنند. هزینه بلیط 18 لیر بوده و بسته به ترافیک، سفر به مرکز تاریخی تقریبا 40 دقیقه طول می‌کشد.

آدرس: Sanayi, 34906 Pendik/İstanbul, Turkey

 

 

مطالب مرتبط