معرفی دیدنی‌ترین کلیساهای استانبول

استانبول به شهری چندفرهنگی که بین اروپا و آسیا قرار گرفته شهرت دارد. این ویژگی باعث شده تا جاذبه‌های اصلی معماری شهر بیشتر در خدمت کلیساها و عبادتگاه‌ها باشد. مخصوصا ساختمان‌های قدیمی که دارای جنبه‌های توریستی هستند تعداد زیادی از کلیساهای سطح شهر را به خود اختصاص داده‌اند. شما می‌توانید کاوش در آن‌ها اطلاعات زیادی به دست بیاورید و در عین حال شاهد سرگذشتی باشید که بر استانبول رفته است. تور استانبول فرصت بازدید از دیدنی‌ترین کلیساهای شهر را برای شما فراهم می‌آورد.

 

کلیسای سنت استفان

در ساخت و ساز این کلیسا بیشتر از هر چیزی از آهن وارداتی اتریشی استفاده کرده‌اند. به همین دلیل لقب کلیسای آهنین را به آن داده‌اند. کلیسای بلغارستانی سنت استفان در محله بالات قرار گرفته و در سال 1989 افتتاح شده است و از معروف‌ترین کلیساهای جهان است. اما در سال 2018 این کلیسا یک بار مورد بازسازی و ترمیم قرار گرفت. سنت استفان از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی بالات است که گردشگران را به سوی خود می‌کشاند. شکوه و زیبایی داخلی کلیسا نیز شما را محو خود می‌کند.

آدرس: Balat, Mürselpaşa Cd. No:10, 34087 Fatih/İstanbul, Turkey

 

 

کلیسای جامع سنت جورج

این کلیسا یکی از مهم‌ترین کلیساهایی است که شانس بازدید از آن را در استانبول دارید. این کلیسا رهبریت جامعه ارتدوکس دنیا را به عهده دارد. از این رو به لحاظ مذهبی و سیاسی حائز اهمیت است. اگرچه از نمای بیرونی نسبتا از ظاهر متوسطی برخوردار است اما قسمت داخلی این کلیسا به شکلی غنی با سبک سنتی ارتدکس تزئین شده که به وضوح چشم‌ها را به خود خیره می‌کند.

آدرس: Yavuz Sultan Selim, Dr. Sadık Ahmet Cd. No:44, 34083 Fatih/İstanbul, Turkey

 

بخوانید: معرفی آب انبار باسیلیکا شاهکار معماری استانبول

 

 

کلیسای سنت آنتونی پادوا

کلیسای سنت آنتونی پادووا که توسط جامعه ایتالیایی استانبول بین سال‌های 1906 و 1912 ساخته شده به عنوان بزرگ‌ترین کلیسای کاتولیک رومی در استانبول شناخته می‌شود. این کلیسا توسط معمار برجسته Giulio Mongeri ساخته شده است. این کلیسا که در منطقه بی‌اغلو در استانبول قرار گرفته است از شناخته شده‌ترین کلیساهای شهر هم هست که خدمات خود را به صورت چند زبانه ارائه می‌دهد. در روزهای شنبه و یکشنبه و در تعطیل رسمی‌ها این کلیسا با برنامه‌های دعاخوانی میزبان مردم ملیت‌های مختلف می‌شود.

آدرس: Tomtom, İstiklal Cd. No:171, 34433 Beyoğlu/İstanbul, Turkey

 

 

کلیسای مغولی سنت ماری

تنها کلیسای دوره بیزانس که با حکم سلطان احمد فاتح به مسجد تبدیل نشده، کلیسای مغولی سنت ماری است. این کلیسا که محله بالات واقع شده نام خود را از پرنسس بیزانسی Maria Palaiologina گرفته است. این کلیسا در اصل، حوالی قرن 10ام ساخته شده بود اما پرنسس ماریا آن را در قرن 13ام بازسازی رد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که ماریا دختر میخائیل هشتم که بود در سال 1258 به منظور ازدواج با هلاکو به ایران فرستاده شد. اما هلاکو پیش از ازدواج از دنیا رفت. ماریا با ولیعهد اباقاخان ازدواج کرده و به مدت 15 سال مردم را به مسیحیت دعوت کرد.

آدرس: Balat, Tevkii Cafer Mektebi Sk. No:1, 34087 Fatih/İstanbul, Turkey

 

بخوانید: کاخ دلمه باغچه؛ یادگار امپراتوری عثمانی

 

 

کلیسای یادبود کریمه

کلیسای یادبومه کریمه بر روی زمین اهدایی سلطان عبدالمجید ساخته شده و به جامعه انگلیسی ساکن منطقه تقدیم شد. این کلیسا که در محله تاریخی گالاتا استانبول واقع شده به عنوان یادبود ملی انگلیس وقف افرادی شده در جنگ کریمه کشته شدند. باغ اطراف این کلیسا بر زیبایی آن افزوده و از نقطه‌ای به شدت آرامشبخش ساخته است.

آدرس: Hacımimi, 34425 Beyoğlu/İstanbul, Turkey

 

 

کلیسای ایاصوفیه

مسافرین استانبول می‌توانند بعد از خواندن مقاله راهنمای گردشگری بازدید از موزه ایاصوفیه با اطلاعات دقیقتری به بازدید از این موزه بروند. ایاصوفیه که در سال 537 میلادی ساخته شده برای هزار سال بزرگ‌ترین کلیسای دنیا بود که در طراحی داخلی آن از 30 هزار کاشی طلا استفاده شده بود. اما بزرگ‌ترین شاهکار معماری این مسجد گنبد اصلی و بزرگ آن است که با حدودا 30 متر قطر در ارتفاع 50 متری از سطح زمین قرار گرفته است. با توجه به خساراتی که در طول این همه سال به بدنه کلیسا وارد شده با استفاده از تکنولوژی امروزی وزن کلیسا رصد و مراقبت می‌شود. این کلیسا هنگامی که سلطان احمد فاتح در سال 1453 از آن عبور کرد، به یک مسجد تبدیل شد. به خاطر محدودیت‌های اسلامی نقاشی روی بسیاری از سرامیک‌ها پوشانده شد که امروزه در حال بازسازی تصاویر آن هستند. این کلیسا حدود 500 سال به عنوان مسجد فعالیت کرد تا این که در سال 1934 توسط آتاتورک به موزه تبدیل شد.

آدرس: Sultan Ahmet, Ayasofya Meydanı, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

 

بخوانید: فعالیت‌های جذاب در مرکز خرید استانبول

 

 

کلیسای جامع روح‌القدس

با یک ماشین سواری کوتاه از تقسیم شما می‌توانید با دومین کلیسای بزرگ کاتولیک رومی بعد از سنت آنتوان در استانبول آشنا شوید. این کلیسا که در سال 1846 ساخته شده با معماری سبک باروک که بارقه‌هایی از معماری سوئدی و ایتالیایی را در خود بازتاب می‌دهد و از ساختمان‌های استانبول با معماری متفاوت است که توجهات مردم را به خود جلب می‌کند. این کلیسا برای اعیاد و تعطیلات مهم مثل کریسمس برنامه‌های خاصی اجرا می‌کند.

آدرس: Ergenekon, Cumhuriyet Cd. 127/A D:127/A, 34373 Şişli/İstanbul, Turkey

 

 

مطالب مرتبط