معرفی کلیسای سنت آنتوان استانبول

استانبول توریستی‌ترین و بزرگ‌ترین شهر ترکیه دارای جاذبه‌های فراوانی است. وقتی در استانبول می‌گردید معماری اروپایی و کلیساها بسیار جلب توجه می‌کنند. کلیساها در بین ساختمان‌های قدیمی نئوکلاسیک و باروک شهر به شدت چشم‌نوازی می‌کنند. البته در بین کلیساهایی که در گوشه و کنار شهر ایستاده‌اند برخی از آن‌ها از بقیه مهم‌ترند. ما امروز به معرفی یکی از مهم‌ترین‌ها یعنی کلیسای سنت آنتوان پادوا می‌پردازیم. تور استانبول فرصتی برای بازدید از این کلیسا خواهد بود.

 

کلیسای سنت آنتوان

این کلیسا در ابتدا با نام کامل Sant'Antonio di Padova خوانده می‌شد که به ترکی Saint Antoine Kilisesi و یا Saint Antuan Kilisesi گفته می‌شود و یکی از دیدنی‌ترین کلیساهای استانبول است. این کلیسا که بزرگ‌ترین کلیسای روم استانبول محسوب می‌شود از مهم‌ترین نقاط مذهبی شهر است. این بنا برای خدمت به جامعه ایتالیایی ساخته شده بود. قرارگیری این کلیسا در منطقه بی‌اغلو و خیابان پر تردد استقلال باعث شده تا کلیسای سنت آنتوان در استانبول از شهرت و بازدید بالایی برخوردار شود. به علاوه کلیسای سنت آنتوان از مهم‌ترین نقاط برای اجرای مراسم‌های مهم مذهبی به چند زبان است.

 

بخوانید: آشنایی با تونل مارماری در استانبول

 

 

تاریخچه کلیسا

از جذابترین تفریحات رایگان در استانبول بازدید از این بنای آجری قرمز رنگ است که در ابتدای سال 1725 ساخته شد. اما در اوایل قرن بیستم به دلیل این که بر سر راه ترموا بود خراب شد. با این همه این کلیسا توسط معمار Giulio Mongeri مورد بازسازی قرار گرفت و در سال 1912 تکمیل شد. این کلیسا به دست جامعه ایتالیایی به سبک معماری نئو گوتیک ساخته شد و در حال حاضر این کلیسا در ردیف ساختمان‌هایی با همین نام قرار گرفته است . از متفاوت‌ترین معماری‌های در استانبول است. نه تنها کلیسا به دست ایتالیایی‌ها ساخته شد بلکه کشیش کلیسا نیز فردی ایتالیایی است.

 

 

سنت آنتونی پادوا چه کسی بود؟

او کشیش پرتغالی‌الاصل بود که بین سال‌های 1231-1795 زندگی می‌کرد. او مشهورترین شاگرد سنت فرانسیس آسیسی بوده و به همین دلیل شهرت زیادی پیدا کرده و شناخته شده است. او به عنوان خدمتگذار خارغ‌العاده شناخته می‌شده و حامی مردم و کمک حال آن‌ها بوده است. او به شدت درستکار و مهربان بود و بین مردم از احترام و جایگاه ویژه‌ای نیز برخودار بود. او به خاطر صداق و پایداری در کمک‌رسانی افرادی زیادی را جذب و هدایت کرده بود.

 

بخوانید: راهنمای خرید سیم کارت در ترکیه

 

 

حقایق شگفت انگیز در مورد کلیسای سنت آنتوان ترکیه

  • جایی که امروز بنای ساختمان قرار دارد سابقا سالن تئاتر بوده که در اوایل قرن بیستم تخریب شد و به جای آن کلیسا ساخته شد.
  • وقتی که پاپ جان بیست و سوم در سال 2003 به استانبول سفر کرد، در این کلیسا به موعظه پرداخت که حالا مجسمه آن در تالار کلیسا قرار داده شده است.
  • در گوشه سمت راست کلیسا مجسمه پاپ جان بیست و سوم با کبوتری روی دست او قرار گرفته که به سمبل صلح تبدیل شده است.
  • سردر چشمگیر کلیسا که از دور هم خودنمایی می‌کند توسط شرکت ایتالیایی Vincenzo Mascioni در سال 1949 ساخته شده است.
  • این کلیسا مملو از آثار هنری متعددی است که شامل یک مجسمه چوبی تزئین شده از سنت آنتون می‌شود. این مجسمه را Luigi Bresciani ساخته است. به علاوه موزاییک نقاشی شده هم وجود دارد که لحظه غسل تعمید حضرت مسیح را به تصویر می‌کشند.

 

 

این کلیسا از بیرون دارای نمای آجری قرمز رنگ است اما از داخل با موزاییک‌ها تزئین شده است. زیبایی و شکوه کلیسا و موقعیت قرارگیری آن باعث شده تا همیشه از مردم بازدیدکننده پر باشد. البته افراد محلی سعی می‌کنند هر هفته در مراسم عبادی آن شرکت کنند. اما توریست‌ها از ساعت 8 صبح تا 7 عصر برای گرفتن عکس‌های زیبا زحمت رفتن به سنت آنتوان را به خودشان می‌دهند. این کلیسا هر سال در روز تولد حضرت مسیح به برگزاری برنامه‌های مختلف و موعظه به چند زبان می‌پردازد. شما می‌توانید درخت کریسمس و مجسمه مریم مقدس و نوزادش را در اینجا ببینید.

وقتی وارد کلیسا می‌شوید، ده‌ها شمع روشن در سمت چپ و راست توجه شما را به خودشان جلب خواهد کرد. این یعنی تاریکی وجود نخواهد داشت و شمع‌ها به تحقق آرزوی شما کمک می‌کنند. برای کمک به کلیسا شمع‌ها به فروش می‌رسند و برای روشن کردن هر شمع باید از شعله شمع روشن استفاده کرد.

 

بخوانید: بهترین زمان برای سفر به استانبول

 

 

چگونه به کلیسای سنت آنتوان بروید؟

اگراز سمت میدان تقسیم، خیابان استقلال را به سمت پایین راه بروید به میدان گالاتاسرای می‌رسید. از آن عبور کنید و یکی دو دقیقه دیگر راه بروید. سپس شما می‌توانید کلیسای سنت آنتوان را در سمت چپ خود خواهید دید.

 

 

ساعات کاری کلیسای سنت آنتوان چگونه است؟

ورود به کلیسای سنت آنتوان استانبول همه روزه از ساعت 9 صبح تا 7 عصر برای عموم آزاد است. هیچ هزینه ورودی در اینجا وجود ندارد اما از کمک‌های مالی استقبال می‌شود. زمان عبادت در سنت آنتوان به زبان انگلیسی روزهای دوشنبه تا شنبه ساعت 8 صبح و یکشنبه‌ها ساعت 10 صبح است. برنامه عبادت به زبان‌های ایتالیایی، لهستانی و ترکی نیز برگزار می‌شود.

آدرس: Tomtom, İstiklal Cd. No:171, 34433 Beyoğlu/İstanbul, Turkey

تلفن: +90 212 244 09 35

 

بخوانید: ۸ فروشگاه‌ خاص و متفاوت در استانبول

 

مطالب مرتبط