حقایق جالب درباره برج شانگهای

برج شانگهای که از سازه‌های مدرن و خیره‌کننده معماری در عصر حاضر است در سال 2006 افتتاح شده و از افتخارات شانگهای محسوب می‌شود. این برج در منطقه مالی و اداری شهر واقع شده و به وضوح آینده روشن چین را به تصویر می‌کشد. فرقی نمی‌کند کجا باشید این برج مرتفع از هر جایی قابل رویت است. این برج به خاطر ارتفاع زیادش از سطح زمین در دنیا شناخته شده است. اما بلندی تنها یکی از ویژگی‌های متعدد آن است که به طور قطع درباره‌شان چیزی نمی‌دانید. در تور چین از این سازه مهم دیدن کنید.

 

دومین برج بلند دنیاست

در حالی که برج خلیفه دبی رکورد جهان بلندترین ساختمان جهان را از آن خود کرده برج شانگهای نیز از لحاظ طبقات یکی از بلندترین برج‌های آسیا است. یعنی طبقه بالایی برج در فاصله 584.5 متری قرار دارد ولی طبقه بالایی برج ضد زلزله شانگهای در ارتفاع 587.4 متری واقع شده است.

 

بخوانید: بلندترین آسانسورهای دنیا با نمای پانوراما

 

 

بلندترین عرشه تماشای دنیا را دارد

این برج میزبان بلندترین عرشه تماشای دنیا را میزبانی کرده و بی‌نظیرترین منظره ممکن را به بازدیدکنندگان با دل و جرات ارائه می‌دهد. این عرشه در ارتفاع 561.3 متری از سطح زمین واقع شده و مرتفع‌ترین عرشه دنیاست که گسترده فوق‌العاده‌ای از افق شهر، لوجیازوی و رودخانه هوآنگپو را ارائه می‌دهد. طرفداران آسمان خراش‌ها و کسانی که می‌خواهند منظره‌ای بی‌نظیر را شاهد باشند، نمی‌توانند خیلی بهتر از عرشه تماشای برج شانگهای واقع در طبقه 121 این برج پیدا کنند.

 

 

سریع‌ترین آسانسور دنیا را دارد

شاید فکر کنید بالا رفتن از چنین برجی واقعا زمانبر باشد اما اصلا اینطور نیست. آسانسورهای برج را شرکت میتسوبیشی طراحی کرده که در حال حاضر سریع‌ترین آسانسور دنیاست. در واقع این آسانسورها با سرعت 74 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند و موجب شگفتی افرادی می‌شود که برای بار اول سوار آن می‌شوند زیرا این سرعت فراتر از حداکثر مجاز رانندگی در جاده‌های شهری‌ست.

 

بخوانید:‌ بهترین بوتیک هتل‌های گوانجو؛ چین

 

 

متعلق به دولت است

برعکس بیشتر برج‌های تجاری پرزرق و برق که متعلق به یک شرکت و یا شرکت‌های مشترک‌المنافع هستند این برج شگفت‌انگیز، خاص و پرهزینه متلق به دولت است و از جاذبه‌های گردشگری شانگهای محسوب می‌شود. به طور دقیق برج متعلق به Yeti Construction and Development ائتلافی از شرکت‌های توسعه دولتی مانند شرکت توسعه منطقه مالی و تجارت شانگهای لوجیازوی و گروه ساخت و ساز شانگهای است. هزینه کلی ساخت و ساز این برج 2.4 میلیارد دلار برآورد شده که بخشی از آن را شهرداری شانگهای پرداخت کرده است.

 

 

از نه منطقه تشکیل شده است

این برج عظیم در واقع از 9 ساختمان استوانه‌ای تشکیل شده است. به علاوه هر یک از این نه منطقه شامل یک دهلیز مجزا هستند که از باغ، کافه و فضای خرده‌فروشی برخوردار هستند و کلیه امکانات مورد نیاز افراد حاضر در برج را فراهم می‌آورند. البته همانطور که از عکس‌ها هم پیداست اصلا امکان تشخیص این 9 ساختمان از بیرون ممکن نیست زیرا آن‌ها زیر نمای شیشه‌ای یکدست پنهان شده‌اند.

 

 

طبیعت‌دوست است

برج شانگهای نمادی دلگرم کننده‌ای از تعهد جدید چین به دوستی با محیط زیست است. در واقع این برج چندین عنصر معماری طبیعت‌دوست را در خود جای داده و موفق شده تا از طرف سازمان طراحی و معماری به لقب "سبزترین ساختمان سوپر مرتفع روی زمین" دست یابد. به عنوان مثال، پیچ و تاب 120 درجه‌ای که برای آن در نظر گرفته شده بارهایی که وزش باد روی ساختمان تحمیل می‌کند را تا 24٪ کاهش می‌دهد. همین تیزهوشی و علم به کار رفته در طراحی برج به تیم سازنده کمک کرده تا 25٪ در استفاده از فولاد صرفه جویی کنند.

 

بخوانید: بهترین هتل‌های شنزن برای اقامت در چین

 

 

دو خواهر خوانده دارد

این برج در طراحی و معماری کاملاً بی‌نظیر است و هیچ شکی در آن نیست، اما نقشه‌های شهر از سال 1993 نشان می‌دهد که این برج یکی از سه ساز مرتفع در منطقه مالی و تجاری و حاشیه رودخانه است. دو مورد دیگر که قبل از برج شانگهای ساخته شدند، شامل برج جین مائو در سال 1999 و مرکز مالی جهانی شانگهای که در سال 2008 افتتاح شدند، می‌شود.

 

 

گنجایش اسکان بالا

این برج به راحتی می‌تواند در یک زمان 16 هزار نفر را در خود جای دهد که این رقم برابر با کل جمعیت جزیره تووالو در اقیانوس آرام جنوبی است. نه اینکه فک کنید این افراد در تمام برج به صورت صف کشیده جا می‌شوند، بلکه 16 هزار نفر می‌توانند در اتاق‌های مجزا و هم زمان در این برج اسکان یابند.

 

بخوانید: بهترین رستوران‌های حلال و ارزان قیمت در پکن

 

 

میزبان بلندترین هتل دنیاست

هتل J-Hotel که بین طبقه‌های 84 و 110 برج شانگهای واقع شده، توسط برند هتل‌داری بین‌المللی چینی جین جیانگ اداره می‌شود. این هتل در زمان ساخت و ساز بلندترین اقامتگاه دنیا بود اما بعد با افتتاح هتل ریتز کارلتون هنگ کنگ و پارک هیات شانگهای این عنوان را از دست داد.

 

مطالب مرتبط