۸ کاری که نباید در آذربایجان انجام دهید

آذربایجان و بالاخص باکو به عنوان پایتخت این کشور عناصری از فرهنگ ایرانی، ترکی و روسی را با فرهنگ بومی خودش عمیقا تلفیق کرده، به طوری که حالا تفکیک آن‌ها از هم اصلا ممکن نیست. کسانی که با تور باکو سفر می‌کنند باید تمام تلاش‌شان را کنند تا با عدم آگاهی کاری انجام ندهند تا مردم بومی رنجیده خاطر شوند و قدم اول هم دانستن است. ما در اینجا برخی از کارهایی که مردم آذربایجان بی‌احترامی می‌دانند را معرفی می‌کنیم تا در طی سفر به باکو از انجام‌شان خودداری کنید.

 

ثبت نام در سرویس مهاجرت دولتی را فراموش نکنید

خارجیانی که قصد دارند بیش از 10 روز را در آذربایجان بگذرانند، باید حضور خود را در سرویس مهاجرت ایالتی ثبت کنند. هتل‌ها و خوابگاه‌ها معمولاً از طرف میهمانان ثبت نام می‌کنند در حالی که کسانی که در Airbnb اقامت دارند باید خودشان این کار را انجام دهند. از سال 2018 انجام این کار بصورت آنلاین امکان‌پذیر شده و عدم انجامش هم منجر به جریمه سنگین هنگام خروج از کشور می‌شود.

 

بخوانید: دلایلی که شما را برای سفر به باکو مشتاق میکند

 

 

در مورد ارمنستان صحبت نکنید

جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر قضیه قره باغ درگیر جنگ هستند. این منطقه متعلق به آذربایجان است اما توسط ارمنیان قومی اداره می‌شود. این درگیری‌ها باعث شده تا صدها هزار آذربایجانی بومی از خانه و کاشانه آبا واجدادی‌شان آواره شوند. این درگیری‌ها از سال 1988 شدت یافت و مساله به اوج حساسیتش رسید. بنابراین حتی آوردن کلمه ارمنستان هم ممکن است نگاه‌های چپ چپ مردم محلی را در بر داشته باشد.

 

 

هیچ وسیله‌ای از ارمنستان وارد آذربایجان نکنید

به خاط درگیری‌ها هر دو کشور به شدت حساس و مشکوک هستند و اوضاع را با جدیت کنترل می‌کنند. بنابراین کسانی که مهر ارمنستان در گذرنامه‌شان دارند معمولا هنگام ورود به آذربایجان با سوال‌هایی از طرف ماموران مواجه می‌شوند. مثلا شما هرگز نمی‌توانید برخی از کالاهایی که به عنوان سوغاتی با نام و نشان ارمنستان خریده‌اید را وارد آذربایجان کنید. بنابراین هرگز سعی نکنید با تی‌شرت " I love Armenia" از مرز آذربایجان شوید.

 

 

آشغال نریزید

وقتی در مناطق گردشگری باکو قدم می‌زنید متوجه تمیزی خیابان‌ها، سنگفرش‌های درخشان، و گوشه و کنارهای تمیز می‌شوید. شهرداری باکو در همه جای شهر سطل آشغال قرار داده تا مردم هیچ آشغالی روی زمین نریزند. ریختن آشغال در خیابان نه تنها جلوه بسیار بدی دارد بلکه با جریمه سنگینی هم همراه خواهد بود. در فرهنگ آذربایجانی ریختن آشغال تابویی کوچک تلقی می‌شود. آشغال‌ها در مناطق روستایی و نزدیک به بازارهای محلی قابل مشاهده‌تر خواهد بود اما تمایل به تمیز بودن یک رفتار عمومی در این کشور تلقی می‌شود.

 

در مورد آذربایجان چیز بدی به مردم محلی نگویید

وقتی آذربایجانی‌ها به عنوان یکی از بهترین مهمان‌نواز‌های جهان شناخته می‌شوند، آخرین چیزی که می‌خواهند بشنوند گوش دادن به شکایت گردشگران است. مردم محلی مشکلات کشورشان را می‌شناسند و نیازی هم به توریست‌های غرغرو ندارند. از این گذشته، در پشت برخی نقل قول‌های منفی، محله‌های زیبای باکو کم نیستند.

 

 

از فرودگاه تاکسی نگیرید

به غیر از این که کردیت کارت ندارید و یا در کیف‌‌تان پول اضافه دارید هرگز از فرودگاه تاکسی نگیرید. از فرودگاه بین‌المللی حیدر علی‌اف خارج شوید و در بین ازدحام ماشین‌های مشکی قدیمی که خیابان‌های لندن را در ذهن تداعی می‌کنند یکی را انتخاب کرده و سوار شوید. این ماشین‌ها معمولا با قیمت‌های مناسبی مسافران باکو را جذب می‌کنند. اتوبوس فرودگاه هر 30 دقیقه مسافران را تا ایستگاه اصلی حمل و نقل باکو یعنی ایستگاه مترو 28 می‌برد. این مسیر با اتوبوس‌ها خیلی طول نمی‌کشند و هزینه‌شان هم تقریبا 5 درصد پول تاکسی است.

 

بخوانید: معرفی بهترین بوتیک هتل‌های باکو

 

 

برای همه چیز به تورها اعتماد نکنید

این موضوع مخصوصا از سمت گردشگران مرفه نادیده گرفته می‌شود. افزایش اخیر بازدیدکنندگان از خاورمیانه باعث شده تا هزینه تورها به بیش از حد افزایش یابد. غالباً یک سفر روزانه حداقل 70 دلار برای هر شخص با راننده هزینه خواهد داشت. گردشگران ماجراجو که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند 5 دلار برای اقامت و بازگشت خود هزینه می کنند. بنابراین برای هزینه‌هایی که قرار است انجام دهید هوشیار باشید تا سرتان کلاه نرود.

 

بخوانید: بهترین موزه‌های باکو را ببینید

 

 

فراموش نکنید که گذرنامه خود را هنگام بیرون رفتن بیاورید

طبق قانون، خارجی‌ها باید همیشه پاسپورت خود را حمل کنند. گهگاه ممکن است پلیس مردم را  متوقف کرده و هویت گردشگران را بررسی کند. هر کسی که مدارک خود را نداشته باشد در معرض پرداخت جریمه قرار می‌گیرد. معمولاً یک فتوکپی کافی است، اما بهتر است همیشه لباس‌هایتان را بررسی کنید تا از بودن آن خاطر جمع شوید.

 

مطالب مرتبط