معرفی ۷ غذای آذربایجانی در باکو

خوردن غذاهای آذربایجانی در تور باکو باید جزو الویت‌های شما در این شهر باشد. پس از انحلال اتحاد جماهیر شوروی، غذاهای ملی آذربایجان تحت یک دوره بازیابی قابل توجه قرار گرفت. کارشناسان آشپزی همچون مرحوم Shahgusein Kerimov و سایرین قدم برداشتند تا میراث غذایی کشور را احیا کنند. تلاش‌های آنها نه تنها در بازگرداندن غذاهای گمشده گذشته موثر بود بلکه در ایجاد غذاهای آذربایجانی جدید و نوآورانه و پرورش نسل جدیدی از سرآشپزها موفقیت‌آمیز بود. ما در اینجا بهترین غذاهای کلاسیک آذری را توصیه می‌کنیم.

 

Taxta qovurma

تاکستا کوورما در اصل از شهر Quba می‌آید. این غذای جذاب و وسوسه‌انگیز از مخلوط تکه‌های گوشت گاو، فلفل، خامه، پیاز، پنیر خامه‌ای، ترخون و کره درست می‌شود. یکی از بهترین رستوران‌های باکو یعنی کافه و رستوران Qazmaq در باکو جزو معدود رستوران‌های مرکز شهر است که این غذا را سرو می‌کند. نبی سلطانعلی‌اوغلو، سرآشپز این رستوران توضیح می‌دهد که این غذا در یک ظرف بلوط و بر روی اجاقی از ذغال طبیعی پخته می‌شود. سرآشپز توصیه می‌کند این وعده غذایی را با سالاد چوبان (چوپان) که از گوجه فرنگی خرد شده، خیار، فلفل، پیاز و برگ جعفری درست می‌شود یا سالاد سزار سفارش دهید و با نوشیدنی محلی تکمیل کنید.

 

 

دلمه

همه ما به خوبی با دلمه برگ مو و با کلم شکم پر آشنا هستیم. این غذا را نیز در رده غذاهای سنتی آذربایجان می‌دانند. در این غذا شبیه به نسخه ایرانی از مقداری گوشت گوسفند یا گاو با برنج، نمک و فلفل درست می‌شود. از دیگر انواع دلمه‌ها می‌توان به دلمه بادمجان، دلمه گوجه فرنگی و دلمه فلفل اشاره کرد. رستوران دلمه با افتخار خود را یکی از برترین متخصصان در سرو دلمه می‌داند. سرآشپز گلعلیف رشید می‌گوید: "دلمه یکی از وعده‌های غذایی باستانی آذربایجان است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود بدون اینکه روی دستور پخت بی‌نظیر آن تاثیر بگذارد."

 

بخوانید: ۵ بازار سنتی و خیابانی در باکو برای خرید ارزان

 

 

تاج پیلاف

پیلاف که ما آن را پلو تلفظ می‌کنیم در آذربایجان ده‌ها نوع دارد. یکی از بهترین رستوران‌ها برای خوردن این پلوها رستوران فیروزه است که در میدان فواره واقع شده است. این غذا از گوشت دنده بره، با مخلوطی از برنج، انجیر، برگه زردآلو و سبزیجات از قبل پخته شده تهیه می‌شود. مردم این غذا را با سالاد چوپان و سبزیجات تازه می‌خورند. در حالی که قیمت این غذا در رستوران فیروزه کمی بالاتر از متوسط است، اما در کنار موسیقی زنده و تجربه فرهنگی آذربایجانی ارزشش را خواهد داشت.

 

بخوانید: بهترین سواحل تفریحی در نزدیکی باکو

 

 

کباب‌ها

رایج‌ترین کباب‌ها در غذاهای آذربایجانی عبارت است از: کباب لوله (گوشت چرخ کرده)، کباب دانا باسترما (تکه‌های گوشت گاو) و کباب سبزیجات (گوجه فرنگی، بادمجان و فلفل) که همه آن‌ها را می‌توانید در رستوران Fisincan امتحان کنید. سرآشپز سنان ممدوف، کباب لوله (همان کوبیده خودمان) را با مخلوطی از گوشت گاو، گوسفند و مقدار کمی چربی، نمک و فلفل سیاه درست می‌کند. از طرف دیگر، دانا باستیرما (کباب ترش) را با تکه‌های گوشت گاو و مخلوطی از آب انار طبیعی، جعفری و پیاز ترشی جوشانده و با نمک و فلفل تهیه می‌کند. شما می‌توانید کباب‌ها را در کنار نوشیدنی‌های محلی و سبزیجات نوش جان کنید.

 

بخوانید: این لیست از بهترین موزه‌های باکو را ببینید

 

 

صبحانه سنتی آذربایجانی

هیچ چیز سنتی‌تر از صبحانه آذربایجانی در سفر به این کشور وجود ندارد، که می‌تواند شامل املت و پنکیک، عسل طبیعی، پنیرهای سفید مانند پنیر فتا یا پنیر شیر بز، خامه ترش، کره، مجموعه ای از مرباهای ارگانیک، پنیر محلی، خامه غلیظ و سوسیس باشد. به علاوه برای صبحانه چای قرمز جزو جدا ناشدنی میز است. اگر می‌خواهید یک صبحانه واقعی و اصیل آذربایجانی را در محیط سنتی تجربه کنید، از Passage 145 بازدید کنید. در این رستوران همچنین کوکو، ترکیبی سنتی آذربایجانی از سبزیجات سرخ شده و تخم مرغ‌های آلی سرخ شده و املت سرو می‌شود.

 

 

ساج

احتمالا اسم این غذا را شنیده‌اید. ساج به خودی خود تجربه‌ای منحصر به فرد محسوب می‌شود. این غذا بر روی ظروف داغ و ذغال سرو می‌شود. این غذای معروف آذربایجانی از گوشت گوسفند، گوشت گاو یا مرغ تشکیل شده که در کنار سبزیجات مانند گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل و پیاز سرخ می‌شود. برای بهترین تجربه این غذا را در رستوران Yasil Abadliq امتحان کنید. این رستوران در بیلگا، حومه شهر باکو (حدود 40 دقیقه رانندگی از مرکز شهر) واقع شده و چیزی بیش از یک غذای عالی ارائه می‌دهد. بعد از صرف غذا، فقط چند دقیقه به شمال بروید تا از ساحل شمالی و زیبای شبه جزیره آبشرون لذت ببرید.

 

بخوانید: دلایل مهمی که شما را مشتاق سفر به باکو می‌کند

 

 

شاه پیلاف

برای امتحان کردن این غذای فوق‌العاده به رستوران دوشبارا بروید، جایی که کریموف یکی از شاگردان تورال کریملی (از سرآشپزان نوآورانه)، همچنان به پخت غذاهای آذربایجانی می‌پردازد. او پلو مخلوطی شامل: بره، برگه زردآلو، کشمش، شاه بلوط، خرچنگ و پیاز پر می‌کند و آن را با نمک و فلفل چاشنی می‌زند، سپس در لایه‌ای از خمیر می‌پزد. پس از خارج کردن از فر، پوسته طلایی و ترد شکسته می‌شود تا عطر پلو مخلوط بره و میوه پخته شده همه را مدهوش کند.

 

مطالب مرتبط