مقبره ایوب سلطان و تپه پیرلوتی در استانبول

تپه پیر لوتی احتمالا یکی از جاذبه های دیدنی است که هنگام سفر با تور استانبول به شما پیشنهاد می‌کنند که حتما از آن بازدید کنید. تپه پیر لوتی در قسمت اروپایی استانبول قرار دارد و یکی از بلندترین بخش‌هایی است که در آن جا می‌توانید با خاطری آسوده و در فضایی آرام به تماشای شهر بنشینید.

اگرچه این جاذبه گردشگری استانبول، یکی از دیدنی‌ترین نقاط استانبول است، اما مجموعه گردشگری ایوب سلطان معروف به سرزمین مقدس استانبول که درست در همان حوالی قرار دارد، از نقاط ناشناخته استانبول باقی مانده است.

 

مسجد، مقبره، قبرستان و تپه

مسجد، مقبره، قبرستان و تپه، در بازدید از تپه پیر لوتی و اطراف آن نباید بازدید از هیچکدام را از دست بدهید. از ورودی اصلی که با مرمر سنگفرش شده است عبور کنید و تور خود را با بازدید از مسجد ایوب سلطان آغاز کنید. بر اساس حکایت های تاریخی ترکیه، ایوب سلطان یکی از همراهان پیامبر اسلام بود که در قرن هفتم میلادی، طی محاصره ناکام قسطنطنیه توسط مسلمانان، در همان جا درگذشت.

پس از فتح قسطنطنیه در سال ۱۴۵۳ میلادی، سلطان فاتح دوم عثمانی، بر اساس داستان‌ها و خاطرات به جای مانده تاریخی که درباره ایوب سلطان به جای مانده بود، موفق به کشف مکانی شد که این یار پیامبر اسلام در آن دفن شده بود. از آن پس این مکان به سرزمین مقدس ترکیه معروف شد.

چند سال بعد یعنی در سال ۱۴۵۹ میلادی مسجدی در کنار مقبره ایوب سلطان ساخته شد. مکانی که در مدتی کوتاه به زیارتگاه امپراتوری بدل شد. با رونق گرفتن این منطقه، یک مدرسه و حمام هم در نزدیکی این زیارتگاه ساخته شد و این مکان به نخستین مجموعه فرهنگی اجتماعی ساخته شده در خارج از دیوارهای قسطنطنیه تبدیل شد.

 

بخوانید: ۵ قانون نانوشته برای گردشگران در فرهنگ استانبول

 

 

مرمت و بازسازی مقبره

این مجموعه چندین بار مرمت شده است. سرزمین مقدس شهر استانبول و بناهای ساخته شده در آن، در اثر زلزله در سال ۱۷۶۶ میلادی با آسیب جدی مواجه شدند. دو قرن بعد، سلطان سلیم سوم، مسجد قدیمی را با بنای تازه‌ای جایگزین کرد که با سبک معماری و هنر باروک تزئین شده بود.

حمام این مجموعه فرهنگی تاریخی نیز در حال حاضر در حال مرمت است و این یعنی باید به بازدید از فضای بیرونی این حمام ترکی رضایت بدهید. در عوض می‌توانید با خاطری آسوده از مسجد ایوب سلطان و مقبره او بازدید کنید.

گفته می‌شود که در این مسجد و مقبره، برخی از یادگارهای به جا مانده از پیامبر اسلام نگهداری شده و در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته است. به همین دلیل هم سرزمین مقدس استانبول، یکی از مقدس‌ترین مقصد برای زائران مسلمانی است که با تور استانبول سفر می‌کنند.

نکته: به خاطر داشته باشید که برای بازدید از مسجد و مقبره ایوب سلطان باید لباس مناسبی به تن داشته باشید.

 

 

تپه پیر لوتی، میعادگاه عشاق

مسیر پشت مسجد به ایستگاه تله کابینی می‌رسد که هر روز از ساعت هشت صبح تا ده شب فعالیت می‌کند. برای رسیدن به تله کابین باید ده دقیقه پیاده روی کنید. با این تله کابین در عرض سه چهار دقیقه می‌توانید به آسانی خودتان را به تپه پیر لوتی برسانید. اگر اهل ورزش و پیاده روی هستید هم می‌توانید با پانزده تا بیست دقیقه بالا رفتن از دامنه کوه خودتان را به بالای تپه برسانید.

با این حال به خاطر داشته باشید که اگر در روزهای تعطیل و یا آخر هفته به این مکان سفر می‌کنید، باید آمادگی منتظر ماندن در صف برای سوار شدن به تله کابین را هم داشته باشید. و اگر می‌خواهید پیاده روی کنید، خوب است بدانید که مسیر پیشِ روی شما از میان یک قبرستان عبور می‌کند.

 

بخوانید: یک میز دو نفره در بهترین رستوران‌های رمانتیک استانبول

 

 

قدم زدن در مسیرهای این قبرستان شاید برای عده‌ای از گردشگران چندان خوشایند نباشد. اما بد نیست بدانید که این قبرستان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین محل‌های تدفین استانبول است که نه تنها منظره خیره کننده‌ای از شهر را به شما نمایش می‌دهد، بلکه می‌توانید مقبره مشاهیر ترک مانند سیاستمداران، نویسندگان و دانشمندان را هم در آن جا پیدا کنید.

اما تردید نداشته باشید، هنگامی که به بالای تپه برسید، به خوبی خواهید دید که چرا این تپه به میعادگاه عشاق هم معروف شده است. یک فضای بسیار زیبا و عاشقانه در انتظار شماست. به خصوص اگر هنگام عصر و غروب بر فراز این تپه باشید.

 

 

فرصتی برای استراحت

پس از آنکه از قبرستان عبور کردید و به بالای تپه پیر لوتی رسیدید، می‌توانید چند دقیقه‌ای را در کافه ساده اما زیبای روی تپه استراحت کنید. کافه‌ای که بیشترین سفارش‌های آن شامل چای و شیرینی استانبولی است. هنگامی که در این کافه نشسته‌اید، می‌توانید نمای زیبایی از شهر استانبول را تماشا کنید.

شهر استانبول از منظر تپه پیر لوتی به طرز حیرت‌انگیزی شبیه به یک تابلوی نقاشی است. یک تابلوی نقاشی که بخش متحرک و پر جنب و جوش آن مربوط به پل بسفور است که افرادی را به شما نشان می‌دهد که با سرعت در حال رفت و آمد بین دو سوی این آبراهه هستند.

 

بخوانید: خوشمزه ترین و مشهورترین غذاهای استانبول

 

 

یک پیشنهاد ویژه برای بازدید از تپه پیر لوتی و مقبره ایوب سلطان

اگر سحرخیز هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم که در ساعت‌های اولیه روز خودتان را به سرزمین مقدس استانبول برسانید. در این صورت می‌توانید بدون معطل شدن در صف تله کابین خودتان را به بالای تپه پیر لوتی برسانید ویکی از بهترین صبحانه‌های ترکی را نوش جان کنید. سپس با پای پیاده از تپه پایین بیایید و پس از گذر از میان قبرستان تاریخی، از مقبره، مسجد و حمام ایوب سلطان بازدید کنید.

 

 

مسیر رسیدن به سرزمین مقدس استانبول

با کشتی: از اسکله کاراکوی یا امین اونو برای حرکت به سمت منطقه ایوب سوار کشتی شوید.

با اتوبوس: از میدان تکسیم با خط T55 راهی منطقه ایوب (ایستگاه پازاریچی) شوید.

 

بخوانید: زیباترین پارک‌های استانبول برای پیکنیک

 

 

مطالب مرتبط