خوشمزه‌ترین برنج‌های جنوب شرقی آسیا

کشورهای جنوب شرقی آسیا، زبان، فرهنگ، تاریخ و رژیم غذایی متفاوتی از سراسر جهان دارند، اما در این میان یک نقطه اشتراک میان این کشورها و ایران وجود دارد و آن هم استفاده از برنج به عنوان یکی از مواد غذایی غالب در گروه‌های مختلف جامعه است. با این حال جالب است بدانید که نحوه طبخ این ماده غذایی محبوب، با آنچه در ایران به نام برنج می‌شناسیم، کاملا متفاوت است.

این تفاوت نه تنها بین ایران و این کشورها چشمگیر است، بلکه در همین کشورها که شامل چین، تایلند، اندونزی، مالزی، سنگاپور، برونئی، ژاپن و کشور کره هستند، هم گاهی قابل توجه است. برای مردمان این سرزمین‌ها برنج یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای دنیا است . تنوع غذایی که این شکورها دارند یکی از ویژگی‌های جذاب برای گردشگران سراسر جهان است.

در ادامه این مطلب، با آویسا همراه شوید تا پس از آشنایی با شیوه طبخ برنج در کشورهای مختلف جنوب شرقی آسیا، محبوب‌ترین برنج خود را انتخاب کنید. از انواع برنج سرخ شده تا برنج های ترکیب شده با میگو، سس سویا و فلفل تند کدامیک باب میل‌تان است تا در سفر به این کشورها نوش جان کنید؟

 

 

برنج در اندونزی، مالزی، سنگاپور و برونئی

این کشورها شباهت زیادی در طبخ برنج دارند. چراکه اگر نگاهی به نقشه این چند کشور بیاندازید، متنوجه به هم پیوستگی نسبی آن‌ها خواهید شد. برنج سرخ شده، برنج دودی، برنج و نارگیل، برنج و بادام زمینی، ترکیب‌های محبوب مردمان این سرزمین‌ها هستند.

  • خوراک برنج سرخ شده Nasi goreng

اگر تا امروز حتی یک بار به یکی از این کشورها سفر کرده باشید و اهل امتحان کردن غذاهای محلی باشید، حتما حداقل یک بار این مدل برنج سرخ شده را نوش جان کرده‌اید. این غذا، وعده‌ای است که در همه این پنج کشور به فراوانی به شما پیشنهاد می‌شود. مشابه این ترکیب در برخی دیگر از کشورهای جنوب شرقی آسیا هم سرو می‌شود اما تفاوت اصلی، طعم دودی و تردی این برنج است که به خاطر خاک مرطوب و مرغوب و البته شیوه کشت این برنج‌ها، ایجاد شده است.

 

بخوانید: اینستاگرامی‌ترین رستوران‌های دنیا

 

 

برنج در تایلند

  • برنج Khao Kluk Kapi

خمیر میگو یکی از ترکیب‌هایی است که مردم تایلند در بسیاری از غذاهای خود از آن استفاده می‌کنند. اگر شما هم فکر می‌کنید ممکن است به این ترکیب دریایی علاقمند شوید، پس در سفر با تور تایلند برنج Khao Kluk Kapi را امتحان کنید. این برنج تایلندی سرخ شده، به خاطر ادویه‌های ویژه، عطر و طعم جذابی دارد یکی از محبوبترین غذاهای تایلندی است. این برنج در برخی نقاط تایلند همراه با گوشت قرمز، انبه سبز و پاپایا برای‌تان سرو خواهد شد.

 

 

  • برنج Khao Pat Amerikan

این برنج سرخ شده برای وعده صبحانه مردم تایلند، از محبوبیت زیادی برخوردار است. این غذای قالبی شباهت زیادی به غذاهای کشور چین دارد و در بیشتر موارد از ژامبون یا هات داگ به عنوان دورچین یا همراه برنج استفاده می‌شود.

 

 

برنج در چین

  • برنج سرخ شده Yangzhou Fried Rice

گفته می‌شود برنج سرخ شده Yangzhou نوعی برنج سرخ شده است که در منوهای غذای چینی در سراسر جهان شناخته شده است. این برنج ریشه در رژیم غذایی استان جیانگ سو چین دارد که طرز تهیه آن از سلسله باستانی سوئی چین به جای مانده است. این برنج ترکیبی از تخم مرغ و میگو است و تقریبا در همه رستوران‌های چینی سرو می‌شود. برخی از رستوران‌ها، این غذا را با گوشت کبابی، مرغ پخته شده و یا انواع دیگر مرغ طعم‌دار ارایه می‌کنند.

 

بخوانید: ۸ رستوران‌ زیبا و عجیب در دنیا

 

 

  • برنج سرخ شده Hokkien Fried Rice

این برنج اگرچه امروز به نام چینی‌ها شناخته می‌شود اما در واقع تایوانی‌ها این شیوه طبخ برنج را ابداع کرده‌اند و بعد در طول نسل‌ها، مهاجران تایوانی آن را به چین نیز منتقل کرده‌اند. این برنج سرخ شده را بیشتر در رستوران‌های استان فوجیان چین خواهید دید. مواد اولیه دریایی خشک که با قارچ ترکیب شده‌اند، مانند یک خورشت تفت داده می‌شوند و سپس در یک ظرف وک، روی برنج سرخ شده ریخته و با آن ترکیب می‌شوند. و نتیجه کار یک برنج آبدار خوش عطر است.

 

 

  • برنج سرخ شده Szechuan Fried Rice

اگر به خوراکی‌های تند و تیز علاقمند هستید، در سفربا تور چین می‌توانید برنج سرخ شده Szechuan را امتحان کنید. این برنج سرخ شده با سس ویژه‌ای به نام dubanjian، که علاوه بر تندی کمی هم شور است تهیه می‌شود. در این سس، نوع خاصی از لوبیا، زنجبیل، سیر، سس سویا، فلفل قرمز و با ادویه‌های خوش عطر ترکیب شده و سپس به برنج اضافه می‌شوند. اگر تندی را دوست ندارید، در برخی رستوران های چینی می‌توانید این غذا را با سسی که از فلفل دلمه‌ای تهیه شده و کمتر تند و تیز است، این برنج سرخ شده را سفارش دهید.

 

بخوانید: بهترین رستوران‌های ژاپنی در شرق آسیا

 

 

  • برنج سرخ شده Cantonese Fried Rice

آخرین عضو خانواده برنج سرخ شده چینی، برنج سرخ شده کانتون است که یکی از پرطرفدارترین غذاهای سنتی خانواده‌های چینی است. این وعده غذایی خوشمزه و سالم ترکیبی از پیاز خرد شده، میخک، سیر تازه، تخم مرغ، پیازچه، جوانه لوبیا، گوشت پخته شده و فلفل تند است که در پایان با سس سویای مخصوص چینی به برنج اضافه می‌شود. این غذا به خاطر خواص مواد اولیه آن، به عنوان یکی از غذاهای مناسب برای کسانی که در دوره نقاهت برخی بیماری‌ها به سر می‌برند، تهیه می‌شود.

 

مطالب مرتبط